به گزارش قدس آنلاین، از میان قرائتهایی که در زمینه اسلام در عصر حاضر صورت گرفته است، میتوان ادعا کرد قرائت اسلام نابی که امام خمینی(ره) ارائه میدهد، ناب ترین قرائت از اسلام است. چرا که هم به لحاظ ویژگی های شخصیتی، علمی و عملی و هم اوصافی که از ایشان میشود، میتوان گفت راه و خط و مکتب ایشان، الگویی برای عصر حاضر است. اما از امام خمینی(ره) چه میراثی به ما رسیده است؟ از نظر مقام معظم رهبری یکی از قویترین و بهترین مواریث معنوی امام، همین وصیتنامهی اوست. جا دارد در برهههای مختلف، مردم، مسئولان گوناگون، جوانها این وصیّتنامه را بازخوانی کنند؛ در این تدبر کنند(14/ 03/ 1387). همچنین از نظر ایشان وصیتنامهی امام، لبّ ارزشهای مورد نظر امام است و آشکارا همهی ما فی الضمیر امام را برای آیندهی انقلاب تبیین میکند(1389.03.14). اما حرف و کلام امام برای نسل حاضر و آینده انقلاب چیست و چه توصیه هایی برای مقابله با جنگ روانی دشمن و نیز پیشرفت اقتصادی کشور دارند؟ امام خمینی(ره) در وصیت نامه خویش هم به جنگ روانی دشمن علیه جمهوری اسلامی اشاره کرده و هم باطل السحری برای مقابله با آن ارائه کرده اند.
توجه به جنگ روانی دشمن در القای ناکارآمدی نظام
امام خمینی (ره) یکی از مصادیق جنگ روانی دشمن این القای دشمن به مردم می دانند که جمهوری اسلامی کاری برای مردم انجام نداد و بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداکاری کردند که از رژیم ظالمانه طاغوت رهایی یابند، اما گرفتار یک رژیم بدتر شدند! و از همین قماش توطئه ها و شایعه ها که از سوی برخی افراد القاء میشود این است که مردم در رنج و زحمت و گرانی سرسام آور غوطه می خورند و سردمداران دارند این رژیم را به رژیمی کمونیستی هدایت میکنند! اموال مردم مصادره می شود و آزادی در هرچیز از ملت سلب شده است!
ضرورت آگاه سازی مردم در خصوص وضع کنونی و انقلاب های جهان
اما باطل السحر این شایعات و جنگ روانی دشمن در ناکارآمدی جمهوری اسلامی چیست؟ایشان دلیل این القائات منفی را ناآگهی افراد می دانند و اطلاع از وضع دنیا و انقلابهای جهان و حوادث بعد ازانقلاب و گرفتاریهای عظیم اجتناب ناپذیر آن را راه حل اساسی برای مقابله با این جنگ روانی میدانند. ایشان در وصیت نامه خویش افراد را به تفکر و تدبر در موارد زیر توصیه میکنند: آشنایی با وضعیت کشورها وملتهای در حال انقلاب و گرفتاریهای کشور طاغوتزده ایران پیش از انقلاب از ناحیه رضاخان و بدتر از آن محمدرضا، از وابستگیهای عظیم خانمانسوز، تا اوضاع وزارتخانه ها و ادارات و اقتصاد و ارتش و مراکز عیاشی و مغازه های مسکرات فروشی و ایجاد بی بندوباری در تمام شئون زندگی و اوضاع تعلیم و تربیت و اوضاع دبیرستانها و دانشگاهها و اوضاع سینماها و عشرتکده ها و...و کیفیت عملکرد متصدیان و رسیدگی به مال سرمایهداران و زمینخواران بزرگ ومحتکران و گرانفروشان و رسیدگی به دادگستریها و دادگاههای انقلاب و مقایسه با وضع سابق دادگستری و رسیدگی به عملکرد دولت و جهاد سازندگی درروستاهای محروم از همه مواهب و..
بیگانگی، غزبزده و شرقزدگی و وابستگی ملتها ازجمله نقشه های دشمن
اما امام خمینی(ع) از دیگر نقشه هایی که تاثیر بزرگی در کشور عزیزمان داشته است را بیگانه نمودن کشورهای استعمارزده از خویش و غربزده و شرقزده نمودن آنان می دانند، به طوریکه خود را و فرهنگ و قدرت خود را به هیچ گرفتند و غرب و شرق ، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله گاه عالم دانستند و وابستگی به یکی از دو قطب را از فرائض غیرقابل اجتناب معرفی نمودند! از نظر ایشان یکی دیگر از ابزارهای استعمار برای عقب ماندگی و مصرفی بارآوردن کشورها، ترساندن ملتها از پیشرفت و قدرت های خود، عدم جرات پیدا کردن کشور برای ابتکار و تسلیم شدن بیچون و چرا در برابر خواسته های آنان است: «و غم انگیزتر اینکه آنان ملتهای ستمدیده زیر سلطه را در همه چیز عقب نگه داشته و کشورهایی مصرفی بار آوردند و به قدری ما را از پیشرفتهای خود وقدرتهای شیطانی شان ترسانده اند که جرات دست زدن به هیچ ابتکاری نداریم وهمه چیز خود را تسلیم آنان کرده و سرنوشت خود و کشورهای خود را به دست آنان سپرده و چشم و گوش بسته مطیع فرمان هستیم . و این پوچی و تهی مغزی مصنوعی موجب شده که در هیچ امری به فکر و دانش خود اتکا نکنیم وکورکورانه از شرق و غرب تقلید نماییم ، بلکه از فرهنگ و ادب و صنعت و ابتکار اگر داشتیم ، نویسندگان و گویندگان غرب و شرقزده بیفرهنگ ، آنها را به باد انتقاد و مسخره گرفته و فکر و قدرت بومی ما را سرکوب و مایوس نموده ومینمایند».
تفاخر به کالاهای خارجی و مظاهر تمدن غربی
ایشان یکی از مصادیق ایجاد چنین روحیه مصرف گرایی را تفاخر به کالاهای خارجی و مظاهر تمدن غربی می دانند: »فی المثل ، اگر در کتاب یا نوشته یا گفتاری چند واژه فرنگی باشد، بدون توجه به محتوای آن با اعجاب پذیرفته و از گهواره تا قبر به هرچه بنگریم اگر با واژه غربی و شرقی اسم گذاری شود مرغوب و مورد توجه و از مظاهر تمدن وپیشرفتگی محسوب ، و اگر واژه های بومی خودی به کار رود مطرود و کهنه وواپسزده خواهد بود...». از نظر ایشان دولتمردان خائن و دودمان پهلوی خصوصاً، و مراکز تبلیغاتی علیه دستاوردهای خودی و نیز خود کوچک دیدنها و یا ناچیزدیدنها، ما را از هر فعالیتی برای پیشرفت محروم کرد.
اگر بخواهیم می توانیم
اما در نهایت وصیت امام برای مقابله با این روحیه خودباختگی چیست؟ ایشان در فرازی از وصیت نامه خویش می فرمایند: «من وصیت دلسوزانه و خادمانه می کنم به ملت عزیز که اکنون که تاحدود بسیار چشمگیری از بسیاری از این دامها نجات یافته و نسل محروم حاضربه فعالیت و ابتکار برخاسته و دیدیم که بسیاری از کارخانهها و وسایل پیشرفته مثل هواپیماها و دیگر چیزها که گمان نمی رفت متخصصین ایران قادر به راه انداختن کارخانه ها و امثال آن باشند و همه دستها را به سوی غرب یا شرق درازکرده بودیم که متخصصین آنان اینها را به راه اندازند، در اثر محاصره اقتصادی و جنگ تحمیلی ، خود جوانان عزیز ما قطعات محل احتیاج را ساخته و با قیمتهای ارزانتر عرضه کرده و رفع احتیاج نمودند و ثابت کردند که اگر بخواهیم می توانیم». بنابراین ایشان تاکید می کنند که :« بدانید که نژاد آریا و عرب از نژاد اروپا و امریکا و شوروی کم ندارد و اگرخودی خود را بیابد و یاس را از خود دور کند و چشمداشت به غیر خود نداشته باشد، در درازمدت قدرت همه کار و ساختن همه چیز را دارد. و آنچه انسانهای شبیه به اینان به آن رسیده اند شما هم خواهید رسید به شرط اتکال به خداوندتعالی و اتکا به نفس ، و قطع وابستگی به دیگران و تحمل سختیها برای رسیدن به زندگی شرافتمندانه و خارج شدن از تحت سلطه اجانب . بر دولتها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمکهای مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند.
خبرنگار: سعیدسیدحسین زاده
نظر شما