به گزارش قدس آنلاین، بلوار رحمت یکی از بلوارهای اصلی در کلانشهر شیراز است که جنوب غربی شهر را به شرق متصل میکند. این بلوار از جنوب غرب شهر یعنی پل کشن آغاز و تا پل غدیر در شرق شهر امتداد دارد و به عنوان یکی از مهمترین شاهراههای شهر شیراز است.
این بلوار در سال ۱۳۷۷ ساخته شده است که به دو قسمت رحمت غربی و رحمت شرقی تقسیم میشود، غرب این بلوار از پل کشن شروع شده و پس از طیکردن زیرگذر تقاطع غیرهمسطح باهنر و بلوار سفیر به پل تقاطع غیر همسطح عدالت میرسد.
در این بلوار با هدف کاهش بار ترافیکی در چند سال گذشته ساخت تقاطعات در دستور کار قرار گرفت و در بهمن ماه ۱۴۰۱ و در ایام دهه فجر بود که سومین مرحله از برنامههای افتتاح و کلنگزنی شهرداری شیراز برگزار و طی مراسمی تقاطع جدید سفیر -رحمت با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان کلنگزنی شد. پروژهای که به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با یک تقاطع و دو دوربرگردان احداث میشود.
محمد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در آیین کلنگزنی این پروژه بیان کرد: اجرای این پروژه در یک فرایند مهندسی ارزش بین ۷ طرح منتخب که به مراحل نهایی راه یافته بود انتخاب شد و مقرر شد پروژه بلوار رحمت در تراز همکف و امتداد این بلوار به عنوان پل روگذر از روی آن عبور کند و تقاطعهایی به صورت دوربرگردانهای غیرهمسطح در طرفین آن اجرایی شود.
با اطلاعرسانی احداث این تقاطع، شهروندان ساکن در مجاورت این پروژه مخالفت خود را پیرامون احداث این تقاطع به دلیل جابهجایی درختان و اشرافیت این تقاطع به منازل مسکونی در این بلوار اعلام و اعتراضات خود را به دستگاههای اجرایی همچون استانداری فارس، شورای شهر شیراز و شهرداری و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.
براساس گزارشات میدانی که از مکان اجرای این پروژه صورت گرفت براساس اطلاعات دریافت شده معاونت فنی شهرداری شیراز برای ساخت تقاطعات در محدوده بزرگراه رحمت، شهرک گلستان و منطقه پنج با یک پیمانکار برای جابهجایی ۱۲۰۰ اصله درخت ( در واقع هر یک درخت) با قیمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرارداد انعقاد کرده است.
این در حالیست که فقط در بلوار رحمت و برای احداث تقاطع سفیر _رحمت قرارداد جابهجایی تعداد ۸۰۰ درخت در دستور کار است. از سوی دیگر بر اساس نظر کارشناسان حوزه گیاهشناسی در جابهجایی درختان باید تعداد درخت و نوع آن مدنظر باشد و با توجه به اینکه اگر درخت کاج باشد جابهجایی آن بسیار مشکل بوده و در صورتی که درخت کهنسال باشد خشک میشود و امکان احیاء آنها وجود ندارد.
برای پروژه درختی قطع نمیشود و کاشت درختان جدید در دستور کار است!
در این خصوص محد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در خصوص این موضوع و گلایه شهروندان از اجرای این تقاطع اظهار داشت: در بازدیدها و جلساتی که پیرامون مباحث مطرح شده در خصوص پروژه تقاطع سفیر _ رحمت از سوی شهروندان صورت گرفت در حال بررسی بیشتر این پروژه هستیم و این طرح مصوب است که باید اجرایی شود.
وی عنوان کرد: در جلساتی که برگزار شد نتیجهگیری بر این بود تا گزینههای مختلف مطرح و در کمیسیون به تصویب برسد تا در جابهجایی درختان کمترین آسیب و کمترین اشرافیت به منازل مسکونی شهروندان و موارد دسترسی به کندرو و تندرو ایجاد شود.
امین درباره موضوعات مطرح شده در زمینه قطع درختان در اجرای این پروژه افزود: قرار نیست برای اجرای این پروژه درختی قطع شود بلکه بیشتر موضوع جابهجایی درختان و کاشت درختان جدید مطرح است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به تقاطع نیایش در بلوار چمران اشاره کرد و گفت: در اجرای این تقاطع نیز با جابهجایی درختان که صورت گرفت در مجاورت این تقاطع درختان جدید کاشت شد و احداث تقاطع غیرهمسطح سفیر_ رحمت نیز بدین شکل انجام میشود.
امین درباره احداث سه تقاطع دیگر در این بلوار، پاسخ داد: احداث تقاطعات مصوبه وزارت کشور است و احداث آنها در راستای منافع شهر است و در صورت عدم اجرا براساس مطالعات ترافیکی طی سالهای آینده این بلوار با افزایش تردد این محور و شریان قفل میشود و شهروندانی که امروز نسبت به اجرای آن گلایه دارند درخواست اجرای تقاطع دارند.
امین با تأکید بر اینکه باید منافع شهر را در نظر داشت، گفت: در اجرای تقاطعات کمترین تبعات و مزاحمتها برای مردم در نظر گرفته میشود و این موضوع جزو برنامه شهری است و قابل حذف نیست و ممکن است مکان اجرا در صد یا دویست متر جابهجایی داشته باشد، اما قابل حذف نبوده و با توجه به اینکه جزو مصوبات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز است الزام اجرایی خواهد داشت.
امین همچنین یادآور شد: در ارتباطی که با نماینده شهروندان ساکن در این منطقه داریم جلسات و بازدیدهایی برگزار شد و هنوز هم جلسات کارشناسی در دست بررسی است تا این طرح با کمترین تبعات اجرا شود تا منافع شهر حفظ شود. این در حالیست که هدف ما توسعه شهری است و به دنبال اجرای اقدامات در بهترین حالت ممکن هستیم.
ضرورت احداث مترو در این بلوار بیش از ساخت تقاطع احساس میشود
در این راستا یکی از شهروندان ساکن در این منطقه گفت: حسب اطلاعاتی که از سوی شهرداری و شورا اعلام شد در بلوار رحمت احداث سه تقاطع در دستور کار است و با توجه به وجود ۲ هزار درخت در این بلوار، فقط برای احداث تقاطع سفیر رحمت بالغ بر ۸۰۰ درخت در معرض حذف است.
وی افزود: در این مسیر ضرورت احداث مترو بیش از ساخت تقاطعات و پلها احساس میشود. چرا که در این بلوار از محل دارالرحمه تا مسیر منتهی به محور باهنر بالغ بر پنج پل روگذر وجود دارد و اگر قرار باشد سه پل دیگر به این بلوار اضافه شود به فاصله هر ۱۰ کیلومتر یک پل ایجاد میشود.
این شهروند شیرازی همچنین افزود: در احداث این تقاطع جانمایی دوربرگردانها در مکانی است که رأس آن فضای سبز و درختان قرار دارد.
خودداری ۲ ماهه شهرداری از آبیاری درختان این محدوده
وی با اشاره به جلسه برگزار شده در هفته گذشته در محل شهرداری شیراز با حضور دیگر ساکنین این منطقه عنوان کرد: در این جلسه از سوی مسئولین شهرداری عنوان شد احداث این تقاطع با جابهجایی یک یا دو متری به صورت قطعی در همین مکان انجام میشود. همچنین چندین طرح جایگزین وجود دارد که باید بررسی شوند.
این شهروند همچنین اضافه کرد: در خصوص جا به جایی درختان براساس نظر یکی از مدیران حوزه محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز امکان جابه جایی درختان وجود ندارد. چرا که این اقدام ممکن است موجب خشک شدن درختان شود.
وی همچنین یادآور شد: در این جلسه مدیر حوزه محیط زیست و خدمات شهری پیمانکار شهرداری شیراز را به دلیل عدم آبیاری درختان در محل جریمه کرد. در دو ماه گذشته آبیاری درختان انجام نشده بود، اما در حال حاضر هر شش روز یکبار آبیاری درختان انجام میشود.
امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز درباره وضعیت درختان در این محل گفت: در این جلسه از سوی مدیران شهری اعلام شد که جا به جایی درختان با کمترین آسیب انجام میشود. از سوی دیگر در خصوص برنامه احداث سه تقاطع دیگر در این بلوار شورای اسلامی شهر شیراز در حال بررسی است و اعلام کرد که اجرای این طرح اشتباه است و با آن مخالف بوده و این طرح در کمیسیون ماده ۷ متوقف شده است.
شروع عملیات اجرایی با پنهان کاری از شهروندان
یکی دیگر از شهروندان ساکن در بلوار رحمت عنوان کرد: با اجرای این تقاطع علاوه بر اشرافیت کامل که برای دو کوچه ۱۲ و ۱۴ دارد منجر به حذف فضای سبز و درختان کاج میشود.
این شهروند معتقد است بلوار رحمت باید تبدیل به یک بزرگراه شود و یکی از ویژگیهای بزرگراه آنست که دوربرگردانهای آن کم و یا برچیده شود و نیازی به احداث دور برگردان هوایی در این بلوار نیست.
وی افزود: به دلیل هزینهبر بودن اجرای پل سفیر به سفیر ابتدا به صورت آزمایشی احداث این تقاطع در دستور کار قرار گرفت و در صورتیکه بار ترافیکی کاهش نیافت سایر تقاطعات اجرا میشود. این در حالیست که شهردار شیراز در دهه فجر این پروژه را کلنگزنی کرد، اما باید اولویت بر احداث تقاطع سفیر به سفیر میبود.
این شهروند با بیان اینکه احداث این تقاطع منجر به کم شدن عرض کوچه خواهد شد، گفت: ساخت این پل به منزل شهروندان اشرافیت دارد و منجر به ایجاد آلودگی صوتی برای شهروندان میشود.
کاهش قیمت مسکن شهروندان از دیگر موضوعات مورد اشاره این شهروند بود و وی عنوان کرد: بیش از ۱۵۰ واحد مسکونی در این کوچه است که ممکن است با اجرای این پروژه بر روند کاهش قیمت تآثیرگذار باشد.
او همچنین یادآور شد: باتوجه به اینکه یک پیاده رو سلامت در این محله طراحی و ساخته شده بود قسمتی از این پیادهرو تخریب و تمام صندلیهای این پیادهرو جمعآوری شده است و روشنایی این مسیر حذف شد که از لحاظ امنیتی در شب مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است که منجر به وقوع سرقت برخی از اموال شخصی شهروندان شده است.
این شهروند در ادامه سخنان خود بیان کرد: باتوجه به آغاز بکار شهرداری از دی ماه برای عملیات نقشه برداری و تخمین زه و آزمایش خاک منطقه در راستای پرسش شهروندان از انجام این آزمایشات متآسفانه متولیان این اقدام به دروغ به شهروندان اعلام کردند که این آزمایشات برای اجرای پل سفیر به سفیر است و پس از گذشت مدتی با پیگیری شهروندان این موضوع روشن شد که تمام اقدامات برای اجرای این تقاطع بوده است. این در حالیست که این اقدام به نوعی دورویی است و این پنهانکاری توهین بزرگی به مردم این محل بود.
عضو شورای شهر: توسعه هزینه دارد!
مصطفی کیانیرحیمی ناظر و نماینده شورا در شهرداری منطقه چهار شیراز پیش از این درباره اجرای این پروژه عنوان کرد: هر توسعهای یک هزینهای دارد و اینگونه توسعههای عمرانی در سطح شهر نمود زودهنگام دارد. در این تقاطع چند موضوع مطرح است که ممکن است برخی به تمام ابعاد پروژه آگاه نبوده و اطلاعرسانی کامل در خصوص آن انجام نشده باشد.
وی افزود: در مسیر طراحی این پروژه از سوی شهروندان موضوع قطع درختان مطرح است و با بررسی که صورت گرفت نه تنها برای این پروژهها بلکه همه پروژههای عمرانی تمام ضمائم محیط زیستی باید در نظر گرفته شده و پس از آن عملیات اجرایی پروژه انجام شود. اما این نکته قابل ذکر است که این خط پروژهها عموماً بسته نشده است و میتوان اصلاحاتی را به میزانی که مباحث فنی آسیب نبیند در خط پروژه ایجاد کرد.
کیانی اضافه کرد: این پیشنهاد مطرح شد که برای حفظ فضای سبز و درختان این محور و توجه به دغدغه مردم باتوجه به پیشرفتهایی که در کشور و سطح دنیا وجود دارد جابهجایی ایمن درختان را در دستور کار قرار داد.
ناظر و نماینده شورا در منطقه چهار ادامه داد: با توجه به فعالیت کمیسیون تخصصی ماده ۷ در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری هر طرح و یا عاملی که بخواهد یک فضای سبز را تغییر و یا در آن آسیب ایجاد کند باید نسبت به دریافت مجوز رأی از این کمیسیون اقدام کند و در این موضوع سطح ارتباط با حاکمیت تفاوتی ندارد.
کیانی یادآور شد: علیرغم اینکه این دغدغه عمومی بسیار برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است، اما شاید نگرانکننده نباشد، به این دلیل که پروژه قابلیت اصلاح دارد. همچنین در جابهجایی درختان با روشهای نوینی که وجود دارد یک مطالعه روی این موضوع صورت گرفت و در کمیسیون تخصصی موضوعات مطرح شده است.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: اجرای این پروژه منطبق با مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک است و قطعاً متخصصین و کارشناسان الزامات ایمنی و ترافیکی را لحاظ کردهاند.
علیاکبر سلطانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز پیش از این در خصوص این طرح گفت: احداث این تقاطع از جمله پروژههایی است که در گذشته مصوب شد و در طرح جامع ترافیک جزو پروژههای اولویتدار شهر شیراز است.
وی ادامه داد: با توجه به ترافیکی که در این محور ایجاد میشود هم از لحاظ خطر جانی برای مردم و آلاینده آن بسیار زیاد است؛ لذا مجموع طرح مطالعات به این جمعبندی رسید که اجرای تقاطع سفیر رحمت لازمالاجراست. اما در خصوص مکانیابی که صورت گرفته است تمام تلاش بر این بوده است که در اجرای پروژه از منازل مردم حداکثر فاصله را داشته باشد و در حال حاضر کمترین فاصله ۸ متر است که در این فاصله از عایقهای صوتی استفاده میشود تا هیچگونه آلودگی صوتی نداشته باشد.
وی افزود: در خصوص جابهجایی درختان بررسی لازم در دستور کار است تا با نصب پایهها تا حد امکان این جابهجایی به حداقل برسد.
به گفته سلطانی این تقاطع همچون پروژه دور برگردان نیایش به صورت غیر همسطح و روی پایهها نصب و اجرا میشود و نصب این پایهها به گونهای است که کمترین جابهجایی درختان را شاهد خواهیم بود.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: در این پروژه تمرکز بر حفظ حداکثر درختان است و در تلاشیم با برنامهریزی لازم پیادهرو را از دست ندهیم و بخشی از پیاده رو بماند و مردم بتوانند از آن استفاده کنند. عدم اجرای پروژه اجتنابناپذیر و این پروژه قطعاً اجرا خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ پرسش مبنی بر اینکه کلنگزنی این پروژه از ابتدا با ابهاماتی همچون افزایش بار ترافیکی از بلوار سرباز مطرح بود، پاسخ داد: اجرای این پروژه به صورت دوربرگردان خواهد بود. از سوی دیگر طرح اصلاح میدان پارسه هم در حال بررسی است تا با ایجاد یک تقاطع این میدان به صورت مستقیم به کمربندی متصل شود.
کلانشهر شیراز همواره به شهر باغات سر سبز، بهار نارنجهای باشکوه و کاجهای سر به فلک کشیده مشهور بود، اما طی چندین سال است که باغات و فضای سبز شهری این کلانشهر با تخریب و تغییر کاربری جای خود را به ساختمانهای سیمانی، تقاطعات و پلهایی داده است که احداث آنها از سوی مدیران شهری با مباحث متفاوت همچون خدمات رسانی بهتر به مردم مطرح میشود، اما در واقعیت شروع این اقدامات اغازی بر تخریب و آسیب به فضای سبز شهری و محیط زیست است.
نظر شما