به گزارش قدس خراسان، رحیمپور ازغدی در سلسله نشستهای تحلیلی-تبیینی «ره بر» که صبح روز ۲۷ خردادماه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تحریف گذشته و تشکیک در آینده مهمترین موانع ایمان و امید در جامعه هستند. مثلا به نسل جدید میگویند اصلا اتفاقی در زمان شاه نیفتاده و انقلاب کار بزرگی نبوده است و امام هم مثل باقی رهبران جهان عمل کرده است. اما امام (ره) مثل بقیه نبود؛ امام در خط انبیا حرکت میکرد و مثل پیغمبران حرف میزد.
رحیمپور ازغدی در این نشست که با موضوع ایمان و امید به انقلاب اسلامی و تحلیل و تبیین بیانات اخیر رهبر معظّم انقلاب در ۱۴خرداد برگزار شد بیان کرد: امید و ایمان قصه انسان در طول تاریخ است. فرد امیدوار سرنوشتی متفاوت با فرد مایوس و بیایمان دارد، همانطور که جامعه مومن و امیدوار با جامعه بیهدف و مردد. در بعضی منابع اسلامی تاکید شده، مایوس کردن یک شخص مساوی با کشتن اوست. یاس چیزی در ردیف قتل است، قتل جسم نیست اما قتل نفس است. به همین خاطر اولیای الهی گفتند شاد کردن یک انسان، شاد کردن خداست.
نمیتوان به کار نکرده امیدوار بود
وی افزود: کلیدواژه اصلی سخنرانی رهبری امید و ایمان بود. سوالی که پیش میآید این است که امید و ایمان به چه؟ ایمان یعنی این مسیر حق است و امید یعنی حق پیروز است. آن وقت دیگر یک جمع کوچک بر جمعهای بزرگتر و قویتر، حتما به اذن خداوند پیروز میشود. وقتی انقدر فشار سنگین بود که مؤمنان و انبیا هم به ستوه میامدند و شک میکردند و میگفتند پس یاری خدا کو؟ قران میگوید: مقیاس تعریف شکست و پیروزی را با چشم مادی و از دید کفار نگاه نکنید! وقتی هدف معنوی باشد، حتی شکست شما هم پیروزی است، ضمن اینکه با معیارهای مادی هم پیروز میشوید. این درگیریها و شکستها و پیروزیها باید باشند و جزو سنتهای الهی هستند. اگر خدا و حق را هدف بگیرید، هیچوقت مایوس نمیشوید. وقتی مایوس میشویم که به درست بودن و موفق بودن راه شک میکنیم.
ازغدی اضافه کرد: این امید مرزی با اوهام و خیالات دارد؛ امید به معنای توهم نیست. امید منطق دارد و نمیشود به هرچیزی امیدوار بود. نمیشود به کار نکرده امیدوار بود چراکه ما ماموریم به تلاش کردن و هزینه دادن. وقتی امید کاذب باشد، یعنی ایمان حقیقی نیست.
عبادت و اطاعت بدون اختیار بیمعناست
وی ادامه داد: واقعیت خلاف اراده حق نیست. در نگاه توحیدی حقیقت همان واقعیت است. در عالم انسانی، واقعیت تکوینی داریم که حق است چون اراده خداست، حتی وجود شیطان و امکان وسوسه کرد شیطان حق است. تسلیم شدن ما دربرابر شیطان شر است برای ما. کسی که به هستی نگاه توحیدی داشته باشد، خود را مامور به تلاش میداند. این همان چیزی است که در قرآن به آن توکل میگویند. حداقل دوبار در قرآن میفرماید ما اگر نمیخواستیم که همه مومن باشند، هیچ مشرکی وجود نداشت. خب در این صورت بحث خلقت و هبوط انسان به عالم طبیعت زیر سوال میرود. بعضیها فکر میکنند قرار نبوده هبوط انسان اتفاق بیفتد. اینطور نیست، ما باید به این عالم میآمدیم چراکه اینجا به تکامل میرسیم. تکامل اختیار و ازادی. بدون اختیار عبادت و اطاعت معنا پیدا نمیکند.
شکست و پیروزی برای امام (ره) فرقی نداشت
ازغدی درخصوص ایمان و امید در وجود امام راحل بیان کرد: وقتی ریشه ایمان و امید درست باشد، هیچوقت ترس و یآسی وجود نخواهد داشت. مثل امام راحل که میگفت از هیچ چیز نمیترسیدم. در اینصورت است که پیروزی و شکست مساوی میشوند و انسان میتواند بگوید مامور به تکلیف است. هدف ما پیروزی و شکست نیست، هدف ما ماندن در مسیر حق است. اگر به این نکته برسیم درواقع پیروزیم. رهبری میگفتند از امام پرسیدم از چه زمانی فکر تشکیل حکومت دینی را در ذهن داشتید، امام میگفتند هیچ وقت، بلکه من هر لحظه میاندیشیدم که وظیفه من چیست؟. شکست و پیروزی برای امام (ره) یکسان بود. ایشان برای خودش و حتی مردم، مستقل از خداوند شانی قائل نبود.
وی ویژگیهای افراد ناامید و بیایمان را در قرآن اینگونه بیان کرد: در قران داریم کسانی که حق را میشناسند اما به خاطر منافع خود از آن میگذرند و لجبازی میکنند، هیچ هدف ثابتی ندارند و به طور دائم مضطرب هستند و ذهنشان در هرج و مرج است. اما کسی که حق را فهمیده باشد، امید و ایمان دارد و مستقیم به سمت هدف میرود. اگر ملتی باور کرد پیروزی به لحاظ مادی و شکست هیچ فرقی ندارند و هردو بهترین هستند، میتواند امید و ایمان نداشته باشد و میتواند مایوس شود و شک کند؟ ما مایوس میشویم چون شک میکنیم و چون وعدههای خدا را باور نمیکنیم.
اعتقاد نداشتن به مسیر حق مساوی است با هرج و مرج ذهنی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رهبری در سخنرانی اخیر خود میفرمایند امام(ره) به خدا اعتماد کامل داشت. اما ما گرفتار هرج و مرج ذهنی و قلبی هستیم، هم در اندیشه و هم در انگیزه پریشانیم. با یک شکست شک میکنیم، مایوس میشویم. چون خود را مامور به نتیجه میدانیم نه تکلیف. اگر ما دیدیم که گرفتار هرج و مرجیم و تحلیل درستی از موقعیت نداریم و به مسائل واضحی ایمان نداریم که پای ان بایستیم، نشان میدهد ما به مسیر حق اعتقاد کامل نداریم!
وی ادامه داد: قرآن تاکید میکند تمام انتخابهای ما باید علمی باشد. اگر علم نداری حق نداری موضع بگیری و بیعلم پشت سر کسی یا گروهی راه بیفتی. قرآن علم محور است. ایمان بدون اگاهی و بدون استدلال، در مواقع بحران از بین میرود. همین است که در حین بحرانهای مختلف کشور، افراد ویژهای را میبینیم که ایمان خود را ار دست میدهند و بسیار جای تعجب است.
ازغدی موانع ایجاد امید و ایمان در جامعه را اینگونه مطرح میکند: تحریف گذشته و تشکیک در آینده مهمترین موانع ایمان و امید در جامعه هستند. مثلا به نسل جدید میگویند اصلا اتفاقی در زمان شاه نیفتاده و انقلاب کار بزرگی نبوده است و امام هم مثل باقی رهبران جهان عمل کرده است. اما امام (ره) مثل بقیه نبود؛ امام در خط انبیا حرکت میکرد و مثل پیغمبران حرف میزد و کلیشههای مادی را میشکست. مردمیترین و دیدنیترین انقلاب جهان، انقلاب اسلامی بود. یکی از فیلسوفان معاصر درخصوص امام و انقلاب اسلامی ایران تحقیق میکرد و معتقد بود انقلاب ما اولین انقلاب پست مدرن و فرامدرن در جهان است!
انقلاب ما مصداق اجتماعی نهی از منکر است
وی افزود: نسل جدید برای امید و ایمان داشتن باید بداند گذشته چه بود، امام که بود؟ باید بداند این انقلاب مصداق اجتماعی نهی از منکر بود. انقلاب یعنی تلاش برای اقامه قسط و مبارزه با جور و کفر. از طرفی هم باید بداند دشمن ما دشمن عادی نیست، اینها همان جاهلیتی هستند که با پیامبر درگیر شدند اما پیشرفتهتر از آنها. انبیا هیچوقت با دشمنانی به این نیرومندی و دانشمندی روبهرو نبودند. امروزه دشمنان اسلام از تمام علوم و ابزارهای تعلیم و تربیت استفاده میکنند؛ از عروسک گرفته تا بمب اتم. همان تیم مهندسی که در پنتاگون موشک طراحی کرده بود، عروسک باربی را هم طراحی کرد و ساخت.
ازغدی درخصوص ابعاد شخصیت رهبر کبیر انقلاب بیان کرد: نسل جدید امام را درست نمیشناسند، هرچند که نسل قدیم هم امام را درست نمیشناخت. اگر این شخصیت چندبعدی را درست نشناسیم، نمیتوانیم مسیر را ادامه بدهیم.
وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که ایمان و امید را تضعیف یا قوی میکند، این است که بدانیم چه کسانی در تاریخ میمانند و چه کسانی مهمان هستند. ذات باطل شکست خوردنی است چون خلاف ذات انسان حرکت میکند. کسانی که شک میکنند و مایوس میشوند میگویند نکند آنهایی که رفتنی هستند ماییم؟
کف روی آب نباشیم
رحیمپور ازغدی با اشاره به آیاتی از سوره رعد بیان کرد: وقتی سیل میآید و اب دریا بالا بیاید، کف آب بیشتر به چشم میآید و نمیگذارد آب را ببینیم. اما در نهایت کف تمام میشود و آب است که باقی میماند. در اتفاقات اخیر خیلیها کف روی آب را میدیدند و یقیین داشتند که پیروز میشوند! اما خطر اصلی آن است که ما خودمان کف روی آب شویم, اگر دروغ ، رانتخواری، سواستفاده از بیتالمال و اشرافی گری داشته باشیم، میشویم کف روی آب و رفتنی خواهیم بود. فرقی ندارد شعار تو چیست، اگر این رفتارها دیده شود، مثل کف روی آب خواهید شد. اما در این میان، آن کسی که به مردم خدمت میکند باقی میماند. هرچقدر هم نام مذهب خدا و پیامبر را ببریم، اگر به مردم خدمت نکنیم میشویم کف روی آب! خداوند شخص محور نیست، حق محور است. اگر در راه حق بمانید، ماندنی هستید. میخواهید امید واقعی و ایمان درست داشته باشید، به خدا اعتماد کن و به مردم خدمت.
وی بیان کرد: حتی اگر میبینید جبهه باطل سروصدای زیادی دارد، نترسید! اینها کف روی آب است، حباب توخالی است و از بین میرود. حق تمام شدنی نیست و از باطل شکست نمیخورد. اهل حق ممکن است از اهل باطل شکست بخورند اما حق شکست نمیخورد. بهترین دلیل آن است که هیچ باطلی حرکت نمیکند جز با یک شعار حق! هرکس میخواهد به مردم ظلم کند، با شعار عدالت میآید. هیچ ظالمی حاضر نیست ظلم خود را علنی کند و با شعار حق میآید؛ اینها یعنی باطل نابود شدنی است. اما چرا پیروان حق شکست میخورند؟ چون ایمان و امید خود را از دست میدهند و پای حق نمیایستند. وقتی بحرانها بگذرند و سروصدا بخوابد، باطل از بین میرود. باطل هم در دنیا هم در اخرت نابود است، باطل اوهام است، ذات او رفتنی است و نمیتواند بماند. اگر همین آیات را باور کنیم، امید و ایمان خود را از دست نمیدهیم. اگر این مسیر را درست میدانید، باید امید و ایمان داشته باشید و به وظیفه خود عمل کنید.
نظر شما