به گزارش قدس آنلاین، شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که اگر صنعت خودرو یک فیلم ابرقهرمانی بود، چه کسی نقش قهرمانان و تبهکاران آن را بازی می کرد؟
در زیر قهرمانان و شروران خودرو و صنعت خودروسازی امروز جهان را معرفی می کنیم:
قهرمان: استارتآپهای «ریویان» (EV Rivian) و لوسید (Lucid)، شرکتهای خودروسازی هستند که همه را به صنعت خودرو امیدوار نگه داشته اند. این شرکت ها همچنان در جبهه مبارزه با دشمنان اصلی این صنعت مانند کمبود زنجیره تامین و چالشهای تولید ادامه میدهند. این شرکت های استارتاپی هر بار که زمین میخورند، دوباره بلند میشوند تا دوباره بجنگند. ریوین موفق شد در تولید وانت برقی، فورد، جنرال موتورز، رَم و تسلا را شکست دهد. لوسید هم ماشینی ساخت تا تسلا مدل اس را شکست دهد.
شرور: ایلان ماسک توییتر را به هم ریخت، با آزمایش پرواز فضاپیمای SpaceX Starship به معنای واقعی کلمه، زمین تگزاس را سوزاند، و قابلیت رانندگی خودکار تسلا را بر روی انسان آزمایش کرد. او سالهاست که مدل جدید تسلا را معرفی نکرده است و در حال حذف ویژگیهای جالبی مانند اسکلت بیرونی از خودروی مفهومی جدیدش Cybertruck و جایگزینی آن با یک بدنه سنتی است.
قهرمان: زیرساخت شارژ خودروی الکتریکی تسلا. این ابداع شرکت تسلا نشان داد که به خوبی کار می کند و خودروسازان دیگر از جمله جنرال موتورز، فورد و ولوو نیز از پورت شارژ NACS تسلا استفاده می کنند و چندین خودروی دیگر نیز در آستانه انجام این کار هستند.
شرور: ایستگاه های شارژ غیر از تسلا که یا خراب هستند یا کند شارژ می شوند و اغلب صاحبان خودروهای برقی را ناامید می کنند.
قهرمان: محصولات جدید هیوندای، جنسیس، و کیا که خوش استایل هستند و ارزش خوبی نسبت به قیمت خود دارند. این شرکت ها در کلاس های مختلف، از مدل های معمولی گرفته تا ماشینهای پرقدرت، لوکس مقرونبهصرفه، و مجموعهای چشمگیر و رو به رشد از وسایل نقلیه الکتریکی جذاب را ارائه میکنند.
شرور: شرکت VinFast که یک شرکت ویتنامی با مالکیت یک میلیاردر، در حوزه خودروهای برقی پیشرفت چشمگیری داشته است. فروش وسایل نقلیه قبل از رسیدن به سطح کیفی قابل قبول ممکن است شهرت بدی را برای یک شرکت تازه کار ایجاد کند که ممکن است چندین دهه طول بکشد تا جبران شود. VinFast با ارزش ۲۷ میلیارد دلار امیدوار است که از سرنوشت شرکتهای تازهکار مشابهی مانند Lordstown Canoo و Nikola جلوگیری کند.
قهرمان: شاسی بلند برقی موستانگ Mach-E فورد با اینکه یک موستانگ واقعی نیست، اما یک موفقیت تضمین شده را ارائه داده است. تنها انتقادی که از فورد شده این است که نمی تواند به اندازه کافی از این مدل خودرو بسازد. البته انتقادها به این شرکت در کم بودن عرضه وانت های ماوریکس و اف 150 لایتنینگ نیز وجود دارد.
شرور: جنرال موتورز، زیرا در خودروهای الکتریکی آینده خود قصد دارد سازگاری با سیستم عامل های آندروید و اپل را ارائه نکرده و از مدل توسعه یافته خاص خود که توسط گوگل ساخته شده استفاده کند.
قهرمان: شرکت خودروسازی BYD. این شرکت تولیدکننده باتری و خودروهای برقی که بزرگترین خودروساز در چین است و بعد از تسلا، شرکت شماره دوی جهان در تولید خودروهای برقی است. BYD به گسترش خود در سراسر آسیا و اروپا ادامه می دهد و قصد دارد امسال وارد مکزیک شود. نکته مهم این است که BYD باتری ها و تراشه های خود را می سازد.
شرور: BMW و دیگر شرکت های خودروسازی به دلیل تلاش در راه فروش اشتراک جداگانه برای فعال کردن ویژگی هایی مانند صندلی های گرم شونده که قبلاً در خودرو نصب شده است. می توان مخالف همه این اشتراکها نبود؛ فناوری می تواند گران باشد و شرکتها باید هزینههای تحقیق و توسعه و تولید خود را جبران کنند اما نباید اجازه داد گرفتن هزینه نرمافزار را روی تمام سختافزارهای موجود در خودرو به امری عادی بدل شود.
قهرمان: فناوری نوین با عنوان وسیله نقلیه تعریف شده توسط نرم افزار که به عنوان کاتالیزور برای به روز رسانی خودروها و تعریف مجدد تجربه مالکیت به وجود آمده است. بهروزرسانیهای جالب توجه توسط این نرم افزار، خودرو را در طول دوره مالکیت، تازه و نوآور نگه میدارد.
شرور: واحد نرم افزار Cariad گروه خودروسازی فولکس واگن که با هزینه های بیش از حد، ضررهای عملیاتی زیادی را به خریدارانش تحمیل کرده و اشکالاتی در مدلهایی از فولکسواگن به وجود آورده است. تاخیر در عرضه خودروهایی مانند پورشه ماکان الکتریک، و همچنین پروژههای آئودی آرتمیس و فولکس واگن Trinity EV نیز دچار این مشکل شده اند. این اشتباهات به قیمت از دست رفتن شغل هربرت دیس، مدیرعامل فولکسواگن تمام شد. البته یک نکته مثبت در این قضیه برای فولکس واگن این است که این حواشی، ذهن ها را از رسوایی تقلب فولکس واگن در میزان مصرف سوخت خودروهای دیزلی این شرکت دور کرده است.
قهرمان: وسایل نقلیه با موتورهای احتراق داخلی، سود مورد نیاز برای تامین مالی خودروهای برقی زیانده را جبران میکنند. مثلا پیش بینی می شود واحد خودروهای الکتریکی شرکت فورد امسال ۳ میلیارد دلار ضرر کند در حالی که تجارت خودروهای سنتی فورد در مسیر کسب درآمد ۷ میلیارد دلاری قرار دارد.
شرور: کیفیت فورد. در چند وقت گذشته این خودروساز از عرضه اولیه وحشتناک خودرو، فراخوانهای گسترده و میلیاردها ادعای اشتباه در گارانتی های خود رنج برده است. مدیر عامل فورد جیم فارلی می گوید پرداختن به کیفیت اولویت اصلی این شرکت است اما در چند وقت گذشته فورد از این شعار دور بوده است.
قهرمان: پلت فرم جدید TGNA تویوتا برای ساختن بسیاری از خودروهای این برند و لکسوس توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. کیفیت بالای این پلتفرم را می توانیم در خودروهایی از جمله پریوس ببینیم.
شرور: تویوتا بخش زیادی از تمرکز خود را از تولید خودروهای برقی برداشته و تمرکز خود را بر تولید خودروهای هیبریدی دوبرابر کرده است. این باعث شده تویوتا در رقابت شرکت های خودروسازی در تولید خودروهای برقی از رقیبانش عقب بیفتد.
قهرمان: جنرال موتورز با ساخت خودروی کادیلاک سِلستیک یک حرکت جسورانه انجام داد. این سوپر سدان الکتریکی با قیمت سیصد هزار دلار به صورت سفارشی برای کسانی ساخته خواهد شد که می خواهند در جاده ها از دیگر دارندگان خودروهای الکتریکی متمایز باشند.
شرور: طراحان جنرال موتورز که سالها وسایل نقلیه بینظیری مانند شورلت بولت و سیلورادو را تولید کردند اما مدت هاست در طراحی های خودروهای جدید خود از رقبا عقب افتاده اند.
منبع: موتور ترند
مترجم: امیرمحمد سلطانپور
نظر شما