تحولات لبنان و فلسطین

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا ما نیازمند تحول اساسی در شکل حکمرانی بوده و لازم است که تشخیص علمی و تصمیم سیاسی با یکدیگر ترکیب شده تا ما را به سمت یک حکمرانی درست هدایت کند و لازمه هر دو مولفه تکیه بر نهاد علم است.

قالیباف: اگر نهضت نرم‌افزاری تولید علم ادامه پیدا کرده بود شاهد ناآرامی‌های سال گذشته نبودیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی بیان کرد: از همه کسانی که بنیان‌گذار این جشنواره بوده و همه عزیزانی که امروز این مجموعه را مدیریت می‌کنند و نهاد علم را گرامی داشته و در این حوزه دغدغه‌مند هستند قدردانی می‌کنم. نکته حائز اهمیت این است که ما به اندیشمندان، پژوهشگران و دانشمندان برای حل مسائل و چالش‌های امروز کشور نیازمند هستیم و قطعا با این نگاه است که می‌توان مسیر پیش‌روی آینده را نیز به درستی تشخیص داد و گام دقیقی در این مسیر برداشت.

وی ادامه داد: دکتر داوری اردکانی در مطلبی می‌گوید ایران پر از مشکلات است اما مساله ندارد یعنی جامعه از مشکلات بی‌شمار خود رنج می‌برد اما مساله ندارد و کمتر مساله طرح می‌کند و یا حل مسائل را آسان تلقی می‌کند. بنده از این بیان این طور برداشت می‌کنم که مشکلات ما باید به موضوع فکر و تامل تبدیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: ما در خصوص پدیده‌هایی مانند جشن غدیر تامل و نظریه پردازی نمی‌کنیم و در فقدان نظریه پردازی ما دیگران با یک عینک نامناسب چنین پدیده‌ ارزشمندی را روایت می‌کنند و حرف‌های شبه علمی خود را به کرسی می‌نشانند.

قالیباف گفت: از نظر بنده در دهه ۹۰ نه تنها از نظر رونق تولید و رشد اقتصادی دچار عقب ماندگی شدیم، بلکه از نظر فکری و نظریه پردازی در علوم انسانی و اسلامی نیز آن طور که باید پیش نرفتیم.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: اگر چه در این پیک تاریخی فرصت‌های بی‌شماری پیش‌روی ما قرار دارد تا بتوانیم این عقب ماندگی خود را جبران کنیم، اگر علوم انسانی جایگاه شایسته خود را که تداوم نهضت نرم افزاری و تولید علم است پیدا نکند با مشکل مواجه خواهیم شد. اگر نهضت نرم افزاری تولید علم که در دهه ۸۰ مطرح شد ادامه پیدا کرده بود چه بسا شاهد رخدادهایی مثل ناآرامی‌های سال گذشته نبودیم یا مواجهه متفاوت‌تری با آن داشتیم. اگر فراخوان حکمرانی نو را جدی می‌گرفتیم امروز با مساله تو در توی عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: برخی، علوم انسانی را فرآورده دنیای مدرن می‌دانند، در برابر دستاوردهای علوم انسانی امروزی اهل تقلید نیستیم اما اهل اقتباس هستیم یعنی متناسب با نیاز روزگار خودمان آن را فرا خواهیم گرفت اما قرار نیست تا ابد شاگرد دیگران بمانیم و در برابر آنچه از بزرگان علم دنیا فرا می‌گیریم حیرت‌زده نیستیم بلکه اعتماد به نفس داریم و ابتکار عمل را از دست نمی‌دهیم این بزرگ‌ترین سرمایه حضرت امام خمینی (ره) است که با انقلاب اسلامی به ملت ایران داد و در همه میدان‌ها به کار می‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی فرصت طرح پرسش در علوم انسانی فراهم شده است و فرصت خوبی در اختیار ما قرار داده و از جمله در باب تبیین رابطه علم و دین و تبیین رابطه سیاست و دین بوده است. اینها زمینه بخش نظریه پردازی را فراهم آورده است و برخی از بنیادهای علوم انسانی متعارف را به چالش کشیده است. امروز در گام دوم انقلاب ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این زمینه و حرکت عالمانه و برخورد حکیمانه با پدیده‌ها هستیم.

قالیباف ادامه داد: در چله دوم انقلاب و برای تحقق حکمرانی نو نیازمند بازخوانی و بازاندیشی در علوم انسانی و علوم اسلامی بوده و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد که بار هزینه آن بر دوش مردم خواهد ماند. ما نیازمند یک برنامه توام با عدالت و بر مبنای علوم انسانی و اسلامی هستیم. برنامه هفتم باید ما را به میدان علمی و معنوی در حوزه‌های مختلف زندگی پیوند دهد. تا زمانی که در تدوین برنامه‌های توسعه توجه شایسته به علوم انسانی صورت نگیرد و به نظریات مبتنی بر فرهنگ اصیل خود توجه نکنیم ناگزیر دنباله‌روی سیاست‌های غربی خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد جایگاه ارزشمند علوم انسانی آنچنان که باید و شاید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است. اگر امروز در سطح جامعه ناآرامی و در سطح حکمرانی ناکارآمدی می‌بینیم از نشانه‌های عدم بلوغ علمی در عرصه علوم انسانی است. اگر اهل سیاست به دنبال حل مساله و کارآمدی دین در یک جامعه سالم و متعارف هستند، باید پای یافته‌ها و دستاوردهای اهل این علم بنشینند. در بلند مدت حل مسائل نظام حکمرانی در دست نهاد علم است. جامعه ایران در تاریخ معاصر جامعه ناآرامی بوده است و بخشی از این ناکارآمدی‌ها حاصل ناکارآمدی حکمرانی در کشور و بخشی دیگر به ویژگی‌های تاریخی آن مقطع باز می‌گردد. علوم انسانی و علوم اسلامی نقش کلیدی در ادامه حرکت تمدن ساز مردم ایران دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.