تحولات لبنان و فلسطین

توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین بار دیگر و با برگزاری کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور پس از چهار سال و نیم به صدر اخبار این حوزه آمده است.

اجرا شدن توافقات ایران و چین از ماه آینده

به گزارش قدس آنلاین، در روزهای جاری و با سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به چین، جزئیات جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین رسانه‌ای شد.

به گفته احسان خاندوزی پس از توافق رئیس‌ جمهورهای دو کشور، آنچه در کمیسیون مورد توافق قرار گیرد، از ماه آینده اجرایی و عملیاتی می‌شود. بر اساس اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، در این نشست در خصوص رفع مشکلات اجرایی بر سر راه تجار ایرانی، صدور مجوز از سوی طرف چینی و سرمایه‌گذاری خارجی موافقت شده است.

به گفته خاندوزی ‌وزارتخانه‌های مختلف ایران درخواست‌های متفاوتی در سرمایه‌گذاری خارجی دارند، اما دولت اصرار دارد این درخواست‌ها اولویت‌بندی شوند و با وجود طولانی بودن فهرست سرمایه‌گذاری‌ها، تعدادی پروژه با اولویت در حوزه‌های انرژی، صنعت، معدن، صنایع معدنی، کشاورزی و یکی دو پروژه اجتماعی در زمینه بهداشت و درمان به طرف چینی معرفی شده است.   
خاندوزی ابراز امیدواری کرد در ماه‌های پیش رو نتایج ملموس‌تری از سفر رئیس‌جمهور و هیئت تجاری ایران به چین خواهیم دید، چراکه به گفته وی، توافق‌های سفر رئیس‌جمهور به پروژه‌های کاملاً مشخص تبدیل شده است.

رابطه با شرق، برگ برنده ماست
به گفته رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین، جایگزینی مدل ابرقدرتی فعلی با مدل دنیای آینده در حال وقوع است و باید با دیگر قطب‌های آینده در دنیا وارد بازتعریف روابط شویم و شرایط تحریمی ما موجب شده، مطلوب‌سازی مناسبات اقتصادی با غرب فعلاً میسر نباشد. به طوری که ۵۰درصد اختیار در دست ماست، بنابراین باید راهی جایگزین برای ارتباط با غرب و آمریکا برای خود تعریف کنیم و با اقتصادهای نوظهور در شرق رابطه‌ای سنگین، وزین و نزدیک‌تر داشته باشیم.

مجیدرضا حریری با تأکید بر ضرورت در دست داشتن برگ‌های برنده ارتباط با شرق می‌گوید: بی‌شک باید برای ارتباط‌گیری با همه دنیا هدف‌گذاری کنیم و برای رسیدن به این ارتباط به تاکتیک‌هایی نیاز داریم تا ارتباطات در حد مجاز و تمایل دو طرف برقرار شود.

وی خاطرنشان می‌کند: امروز اقتصاد چین و شرکت‌های بزرگ فعال در آن با نقاط مختلف دنیا کار می‌کنند و سطح گسترده‌ای از همکاری را فراهم کرده‌اند. برای سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت و تضمین شرایط است و با توجه به تحریم‌هایی که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته تجربه کرده، برخی از شرکت‌های چینی می‌ترسند در صورت ورود به ایران با محدودیت مواجه شوند. در صورتی که ما این امنیت سرمایه‌گذاری را تأمین کنیم، بی‌شک شرکت‌های چینی نیز به حضور در ایران علاقه نشان خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: بنا نیست در این حوزه انحصار ایجاد شود و در صورت فراهم شدن شرایط، از دیگر کشورها نیز امکان جذب سرمایه خواهیم داشت. اما در حال حاضر همان طور که اروپایی‌ها محدودیت‌هایی دارند، بی‌تردید نگرانی برای شرکت‌های چینی نیز وجود دارد. ما در سال۲۰۱۴ شریک نخست تجاری چین در منطقه بودیم، اما امروز این جایگاه را عربستان سعودی از آن خود کرده است. برای چین تأمین پایدار انرژی یک اولویت اساسی به شمار می‌رود و بی‌شک در این راستا با کشورهای منطقه همکاری خواهد کرد اما این به معنی کنار رفتن ایران نیست.

به گفته وی، تمام مراحل برای افتتاح دفتر رسمی اتاق ایران و چین در شانگهای نهایی شده و همزمان با سفر وزیر اقتصاد به این کشور به بهره‌برداری خواهد رسید و این دفتر همزمان حکم نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در چین را خواهد داشت که می‌تواند گامی مهم در مسیر توسعه صادرات به این کشور باشد.

بنا بر اظهارات حریری حدود ۳۰درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به مقصد چین انجام می‌شود، اما در همین آمار حدود ۹۰درصد صادرات به کالاهای نفت‌ پایه یا معدنی اختصاص دارد و تنها ۱۰ درصد از صادرات ما به چین را دیگر کالاها تشکیل می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی این دفتر و نمایشگاه دائمی توسعه صادرات این قلم کالاهاست. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین همچنین خاطرنشان می‌کند: در تیر و مرداد امسال هیئت‌های تجاری ایرانی با شرکت‌های چینی مذاکرات مستقیمی انجام می‌دهند که می‌تواند به توسعه سطح همکاری‌های دو طرف منجر شود و با برپایی نمایشگاه‌ دائمی کالاهای ایرانی و همچنین فعال کردن پاویون ایران در نمایشگاه‌های چینی بی‌شک می‌توان به توسعه صادرات امیدوار بود. 

حریری می‌گوید: برنامه‌ای را که ما در قالب اتاق بازرگانی مشترک دنبال می‌کنیم افزایش ۱/۵ برابری صادرات به چین در پنج سال آینده است و این هدف از دو طریق دنبال خواهد شد. از سویی می‌توان کیفیت و ارزش کالاهای صادراتی مربوط به حوزه نفت‌ پایه و معدنی را افزایش داد و از سوی دیگر با معرفی کالاهای ایرانی در نمایشگاه‌های دائمی می‌توان برای دیگر کالاها از محصولات غذایی گرفته تا کالاهای دانش ‌بنیان راهی جدید باز کرد.

تجارت ۶/۵ میلیارد دلاری دو کشور در پنج ‌ماهه ۲۰۲۳ 
لازم به ذکر است در سفر بهمن‌ماه گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به چین ۲۰سند همکاری و تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی بین دو طرف امضا شد.

 چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک این کشور مبادلات تجاری چین با ایران در پنج ‌ماهه ۲۰۲۳ به ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که رقمی مشابه بازه زمانی مذکور در سال گذشته است.

همچنین بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، چین با تولید ناخالص داخلی براساس قدرت خرید ۳۰ هزار و ۲۱۶ میلیارد دلاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ بوده و آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیارد دلاری و هند با ۱۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و  سوم قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.