انتخابات

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: با تفاهمی که با اداره گذرنامه برقرار کردیم، بنا شد تا در مجاورت محل صدور گذرنامه زیارتی، میز خدمت ثبت احوال نیز مهیا شود تا با صدور گواهی‌های معتبر، مشکلات مردم را برطرف کنیم.

گزارش میدانی قدس خراسان از اداره گذرنامه؛ تسهیل صدور شناسنامه زائران اربعین در مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح امروز شنبه، ۲۱ مردادماه خبرنگار ما برای تهیه گزارشی از روند صدور گذرنامه زیارتی در مشهد به محل پلیس گذرنامه استان خراسان رضوی مراجعه کرد. برای صدور این گذرنامه محلی را مجاور اداره پلیس در نظر گرفته‌اند که میز خدمات ثبت احوال نیز در آن محل خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص خدماتی که اداره ثبت احوال برای زائران اربعین ارائه می‌کند بیان کرد: با وجود مراجعات گسترده‌ای که زائران اربعین برای انجام امور شناسنامه‌ای به اداره ثبت احوال داشتند، نیروی کافی و امکان پاسخگویی به همه مسائل زائران اربعین در این بازه زمانی وجود نداشت.

رفع مشکلات شناسنامه‌ای مردم در مجاورت محل صدور گذرنامه

غلامحسین قنبری ادامه داد: با تفاهمی که با اداره گذرنامه برقرار کردیم، بنا شد تا در مجاورت محل صدور گذرنامه زیارتی، میز خدمت ثبت احوال نیز مهیا شود تا با صدور گواهی‌های معتبر، مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در سال گذشته نیز تجربه خوبی به دنبال داشته است گفت: کار به نحوی مدیریت می‌شود که مردم پس از دریافت گواهی ثبت احوال، با کمترین معطلی به فرآیند صدور گذرنامه زیارتی بازگردند و درگیر پیچ‌وخم‌های اداری نشوند. 

قنبری ادامه داد: مواردی مانند تعویض شناسنامه، عکس‌دار شدن و اعلام مفقودی از جمله خدماتی است که میز خدمت ثبت احوال به افراد متقاضی زیارت اربعین ارائه می‌کند. با اخد مجوزهای لازم از اداره ثبت احوال کشور، تلاش می‌کنیم تا مشکلات شناسنامه‌ای افراد در همان وهله اول حل شود و درحال حاضر نیز رفع این مسائل در صدر امور قرار گرفته است.

وی از افرایش تعداد نیروها در روزهای آتی خبر داد و گفت: روند خدمت رسانی به مردم و متقاضیان سفر اربعین در روزهای با آتی سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت؛ نتیجه تمرکز صدور گذرنامه زیارتی در یک مرکز

اما با نگاهی گذرا به صف‌های طویل و سالن شلوغی که برای صدور گذرنامه زیارتی درنظر گرفته شده است، می‌توان فهمید که این روند با مشکلاتی برای مردم همراه است.

پای درد و دل مردمی که در صف‌های طولانی باجه‌ها معطل مانده‌اند نشستیم؛ مردم اغلب  از ساعت هشت  یا حتی هفت‌ونیم صبح به این محل مراجعه کرده بودند و تا حدود ساعت ۱۱ کارشان به اتمام نرسیده بود.

دختر نوجوانی که برای اولین بار قصد تشرف به پیاده روی اربعین را داشت به خبرنگار ما گفت: قرار بود گذرنامه زیارتی سریع‌تر صادر شود اما از صبح در باجه‌های مختلف معطل ماندیم.

خیلی از مردم از وجود سامانه پلیس من که قرار بود در تسریع صدور گذرنامه زیارتی موثر باشد و از بسیاری از دوندگی‌های مردم جلوگیری کند بی‌اطلاع بودند. مرد میانسالی که با  پوشه‌ای از مدارک در صف ایستاده بود گفت: من چندین بار برای استفاده از سامانه اقدام کردم اما متاسفانه خطا داد و فرآیند به اتمام نرسید. برای همین مجبور شدم حضوری اقدام کنم.

خانم دیگری نیز که یکی دو ساعتی در سالن منتظر مانده بود گفت: باتوجه به حضور پرشور مردم و ازدحام زیاد سالن، نیرو برای پاسخگویی به نیاز ما خیلی کم است و همین مساله هم روند صدور گذرنامه را خیلی کند کرده است.

مرد جوانی در تکمیل حرف‌های خانم ادامه داد: در شهر به این بزرگی تنها یک شعبه برای صدور این گذرنامه در نظر گرفته شده است. بهتر بود برای هر منطقه یک محل مشخص درنظر می‌گرفتند تا این روند زودتر طی شود.

بسیاری از مردم که ساعت‌ها در این سالن معطل مانده‌اند از خستگی روی زمین نشسته‌اند. خیلی‌ها هم از گرمای هوای گلایه می‌کنند و فضای سالن را نامناسب می‌دانند.

مردی که همراه با همسرش برای دریافت گذرنامه زیارتی آمده بود گفت: کسی پاسخ درست یبه سوالات مردم نمی‌دهد و ماموران مستقر نیز از خیلی مسائل بی‌اطلاع هستند.

سردرگمی مردم برای تمدید گذرنامه

وی ادامه داد: خیلی از مردم برای تمدید گذرنامه خود دچار سردرگمی شده‌اند. ما هفته پیش برای تمدید مراجعه کردیم و به ما گفتند شنبه مجدد مراجعه کنیم. امروز هم پاسخ درستی نمی‌دهند و باز می‌گویند هفته بعد بیایید. با این وضعیت ترجیح می‌دادم یک ماه قبل هزینه بالاتری را برای صدور پاسپور دائم پرداخت می‌کردم اما تا این حد وقتم در صف‌های طولانی تلف نمی‌شد!

همسرش ادامه می‌دهد: سالن خیلی بی‌نظم است و مردم وقتی وارد می‌شوند نمی‌دانند اول به کدام قسمت مراجعه کنند و سراغ چه کسی بروند؟

دختر جوانی که از خستگی روی زمین نشسته بود گفت: در اطلاع رسانی‌های قبلی اعلام شده بود صدور گذرنامه بین ۳ تا ۵ روز زمان می‌برد اما اینجا می‌گویند ۷ تا ۱۰ روز زمانبر است. سال گذشته مردم برای تمدید گذرنامه به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه می‌کردند اما امسال این مراکز خدماتی ارائه نمی‌کنند و همه را به این محل ارجاع می‌دهند.

شلوغی و ازدحام باعث خستگی و کلافگی مردم شده بود و حتی موجب شده بود تا مشاجره‌ای هم اتفاق بیفتد. خیلی از مردم نیز خسته می‌شدند و از سالن بیرون می‌آمدند. باتوجه به اینکه اغلب مردم برای پیگیری این روند باید از محل کار مرخصی بگیرند و با توجه به روند طولانی این فرآیند، مسولان مربوطه باید فکری تازه برای این وضعیت بکنند تا زائران اربعینی با مشکلات کمتری برای این سفر مهیا شوند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.