با توجه به ناترازی میان مصرف و تولید بنزین در کشور باید فکری اساسی به‌حال وضعیت ناترازی بنزین برداشته شود؛ کارشناسان یکی از عواملی که سبب رفع این ناترازی می‌شود را راهکارهای غیرقیمتی می‌دانند و تأکید می‌کنند این راهکارها نتیجه پایدارتری نسبت به‌ راهکارهای قیمتی دارد.

راهکارهای غیرقیمتی رفع ناترازی بنزین و جلوگیری از قاچاق؛ ایجاد پمپ در مرزها، بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی و کنارگذاشتن ناوگان فرسوده

به گزارش قدس آنلاین، «میانگین مصرف بنزین از ۸۸ میلیون لیتر در دو سال گذشته به ۱۲۲ میلیون لیتر در روز رسیده و این نشان می‌دهد که باوجود تلاش‌هایی که صورت گرفته؛ اما در تکنولوژی خودروها تغییر محسوسی ایجاد نشده و مانند گذشته، میزان مصرف بنزین در خودروهای دورن و برون شهری بیش از حد استاندارد جهانی است» این‌ها گفته معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت است اخیرا اعلام کرد و گفت که اولویت باید مبتنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد که یک کار بین بخشی است.

همچنین علی زیار، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم اعلام کرده که  اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود؛ اما در پالایشگاه‌ها نهایتا حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم، با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۱۰ میلیون لیتر رساندیم، یعنی با حداکثر ظرفیت، تولید می‌کنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۱۰ میلیون لیتر هستند، البته گاهی تولید را تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسانده‌ایم، بنابراین تا به‌امروز سر به سر هستیم، ولی چنانچه مصرف افزایش پیدا کند باید اقداماتی در راستای کاهش مصرف داشته باشیم.

این سخنان نشان می‌دهد که باید فکری اساسی به‌حال وضعیت ناترازی بنزین برداشته شود؛ کارشناسان یکی از عواملی که سبب رفع این ناترازی می‌شود را راهکارهای غیرقیمتی می‌دانند و تاکید دارند که این راهکارها نتیجه پایدارتری نسبت به‌راهکارهای قیمتی دارد.

دولت در نقاط مرزی و برای همسایگان پمپ بنزین ایجاد کند

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی در حوزه انرژی در این باره به‌ قدس گفت: راه‌های زیادی برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این راهکارها کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق گسترده سوخت است. اما باوجود تأکیداتی که در این زمینه شده، همچنان شاهد قاچاق شدید بنزین هستیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه مهار نکردن قاچاق بنزین در آینده مشکلات زیادی را برای ما به‌وجود خواهد آورد، ادامه داد: بارها پیشنهاد داده‌ام پمپ‌هایی را در روستاها و شهرهای مرزی تعبیه کنیم تا همسایگان مرزی بتوانند بنزین را با نرخ فوب خلیج فارس و یا حتی پایین‌تر از نرخ فوب و بالاتر از نرخ بنزین در کشور ما خریداری کنند؛ این اتفاق سبب می‌شود به‌جای فعالیت قاچاقچیان سوخت؛ دولت با قیمت مناسب‌تری، بنزین را عرضه کند تا هم از سود آن بهره ببرد، هم جلو قاچاق گرفته و هم اینکه بحث ناترازی بنزین تاحدودی رفع شود.

مرادی در ادامه به‌بحث سهمیه سوخت اشاره و تصریح کرد: دولت به‌جز ۶۰ لیتر سهمیه دولتی، ۱۵۰ لیتر بنزین به‌هر کارت سوخت اختصاص داده و اعلام کرده چنانچه کسی مازاد بر این ۲۱۰ لیتر مصرف داشت، می‌تواند سوخت را با قیمت بالاتری دریافت کند که می‌توان گفت بهترین نحوه عرضه بنزین همین است و می‌تواند تاحدی جلوگیری کند.

به‌تاکسی‌ها متناسب با پیمایش سهمیه بدهند

این کارشناس اقتصادی به ‌تخلفاتی که برخی تاکسی‌ها و وانت‌ها در این زمینه انجام می‌دهند اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی تاکسی‌ها و وانت‌ها متناسب با پیمایشی که دارند بنزین دریافت نمی‌کنند و مشاهده می‌کنید باوجود اینکه گردش و پیمایش ناقضی دارند و اقدام به‌مسافرگیری نمی‌کنند، اما سهمیه خود را به‌صورت کامل دریافت می‌کنند. دولت باید این تاکسی‌ها و این وانت‌ها را ساماندهی و متناسب با پیمایشی که دارند سوخت اختصاص دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ناترازی بنزین اشاره و اظهار کرد: بهبود شبکه حمل‌ونقل عمومی، افزایش ناوگان و کنار گذاشتن ناوگان فرسوده یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که دولت می‌تواند با بهره‌گیری از آن هم مشکل بنزین، هم آلوگی هوا و هم مشکل ترافیک را رفع کند؛ اما متأسفانه اتوبوس‌های ما همچنان فرسوده‌اند. بنده معتقدم چنانچه اتوبوس دستِ دوم حتی با کارکرد ۱۰ سال از آلمان وارد کنیم از اتوبوس‌های فعلی بهترند.

وجود ۶ میلیون خودرو فرسوده در کشور

جالب است بدانید در ایران حدود ۶ میلیون خودرو فرسوده وجود دارد که مصرف بالای این خودروها سبب می‌شود سالانه حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان سوخت بیشتری به‌خودروها اختصاص یابد، چراکه این خودروها تقریباً ۴۰درصد بیشتر از سایر خودروها، سوخت مصرف می‌کنند.  مرادی در این خصوص به‌ قدس می‌گوید: ناوگان حمل‌ونقل ما بسیار فرسوده است و نه تنها فرسوده که هر سال هم به‌عمر آن اضافه و به‌تبع آن مصرف بالا می‌رود. قرار بود جمع‌آوری و تعویض آنان تسریع شود که متأسفانه در حد حرف باقی ماند.

این کارشناس اقتصادی در حوزه انرژی تأکید کرد: دولت می‌تواند با وارد کردن خودروهای هیبریدی و حتی خودروهای هیبریدی دستِ دوم، بخش زیادی از ناترازی را رفع کند؛ اما پرسش این است در این سال‌ها چه تعداد خودرو هیبریدی وارد کشور کرده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.