مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با تبریک ثبت دزفول به عنوان شهرجهانی کپو گفت: این ثبت جهانی، فرصتی برای رونق اقتصاد منطقه است.

ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپو فرصتی برای رونق اقتصاد است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده روز جمعه عنوان کرد: براساس قوانین و آیین نامه‌های شورای جهانی صنایع دستی مصوبه سال ۲۰۱۴ میلادی شهرها و روستاهای مختلف می‌توانند با وجود یک رشته صنایع دستی که دارای شهرت قابل قبول درسطح ملی و بین المللی و استانداردهای مشخص شده‌ای هستند، نامزد ریاست عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع دستی شوند.

وی افزود: ثبت شهرها یا روستاهای جهانی که دارای صنایع دستی خاص و منحصر به فرد هستند و از فرهنگ غنی برخوردارند، باعث می‌شود که بیشتر و بهتر دیده شوند، ظرفیت‌های آنها به بهترین شکل معرفی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: وجود این شهرها برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهرملی کپو ثبت شد.

وی افزود: این شهرستان اسفندماه ۱۴۰۱ پس از روند تخصصی تشکیل پرونده به همراه سه شهر و روستای دیگر از استان‌های گیلان، اصفهان و بوشهر که نامزد جهانی شدن در حوزه صنایع دستی بودند، توسط ارزیابان شورای آسیایی و اقیانوسیه از کشورهای هند و کویت به نمایندگی از شورای جهانی صنایع دستی مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفتند و پس از تایید دزفول به عنوان شهرجهانی کپو ثبت شد.

ارسطوزاده گفت: از جمله مزایای جهانی شدن شهرکپو، معرفی محصولات در سطح بین المللی و فروش محصولات در سطح جهانی، برندسازی جهانی و رونق کسب و کار افراد محلی و همچنین معرفی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه در سطح جهانی است.

وی افزود: باید توجه داشت آنچنان که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم ابراز کرد، ثبت جهانی شهر صنایع دستی دزفول آغاز یک مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح بین المللی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اظهارکرد: دزفول و مردم سختکوش این شهرستان که دربرگیرنده تاریخ و فرهنگ غنی است نمونه ای از تجمع یک جای بخشی از هویت کشورمان بوده و در این میان صنایع دستی به عنوان یکی از ستاره‌های آن درخشید و جهانی شد.

وی ضمن تبریک این رویداد به همه صنعتگران و هنرمندان کشورمان به ویژه هم استانی‌ها، شهروندان، هنردوستان و صنعتگران سخت کوش دزفول و همه دست اندرکاران افزود: این رویداد یک فرصت برای رونق اقتصاد، اشتغال و گردشگری است.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.