به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، پس از وضع قانونی برای جریمه خودروهای آلاینده در لندن، موجی از خشم و اعتراض در سراسر شهر برانگخته شده به طوری که اکثر دوربین های ترافیکی مورد حمله معترضان قرار گرفته است.
بر این اساس، پلیس لندن اعلام کرد صدها دوربین ترافیکی که برای خواندن پلاک خودروهای آلاینده در سطح شهر نصب شده بودند، خسارت دیده و یا ارتباط آنها با مرکز پلیس قطع شده و یا توسط مخالفان جریمه های ضد آلایندگی که دارای خودروهای فرسوده هستند، به سرقت رفتهاند.
این طرح که از امروز سه شنبه در سراسر لندن اجرایی می شود و واکنش مردم معترض نشان دهنده برانگیخته شدن احساسات شدید اجتماعی و سیاسی در محدوده ای از شهر است که ورود به آن مستلزم دریافت استانداردهای فنی خودرو است در غیر این صورت صاحب خودرو به هنگام ورود به این محدوده جریمه می شود.
شهردار لندن اعلام کرد این قانون باعث کاهش آلودگی هوا در شهر می شود که به طور مستقیم با مرگ سالانه ۴ هزار نفر در پایتخت انگلیس در ارتباط است. منتقدان نیز معتقدند این طرح قاپیدن به زور پول مردم است که ساکنان مناطق حومه ای با درآمد کم را که برای کار و سفرهای ضروری خود به خودرویشان احتیاج دارند، جریمه می کند.
در همین حال یکی از برگزار کنندگان این اعتراضات اظهار کرد با ادامه این قانون، دوربین های بیشتری از کار می افتد و به هیچ وجه این خرابکاری ها را محکوم نمی کند زیرا مردم بسیار عصبانی هستند. این طرح تنها مردم فقیر را فقیرتر می کند. مردم فقیر هیچ پولی برای پرداخت جریمه و یا تعویض خودروی خود ندارند.
این طرح باعث مخالفت شدید حومه نشینانی شده که معتقدند اجرای آن تنها تنبیهی برای طبقه کارگر در بحبوحه وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و افزایش چشمگیر تورم به بیش از ۱۱ درصد و افزایش روز افزون بهای مواد غذایی و سوخت و حمل و نقل است. این در حالی است که حومه نشینان لندن برای انجام امور روزانه خود بیشتر از ساکنان مرکز لندن به خودرو احتیاج داشته و کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.
علاوه بر این، قانون جدید تبدیل به یک نقطه عطف سیاسی شده است. طرفداران این قانون معتقدند سیاستمداران بدبین و نظریه پردازان توطئه از مخالفت ها با این طرح سوء استفاده می کنند.
براساس طرح ترافیکی محدوده آلودگی هوا در لندن، تمام خودروهای سواری و باربری بنزینی که سال ساخت آنها پیش از سال ۲۰۰۶ است، و خودروهای دیزلی پیش از سال۲۰۱۵ ، در صورت ورود به طرح روزانه ۱۲/۵ پوند معادل ۱۶ دلار جریمه می شوند. این طرح در سال ۲۰۱۹ معرفی و در سال ۲۰۲۱ به مناطق حومه ای شهر نیز تعمیم داده شد. این طرح از امروز تمام لندن بزرگ شامل مناطق گسترده حومه ای را که در آن بیش از ۹ میلیون نفر زندگی می کنند، در بر می گیرد.
صادق خان شهردار لندن در این باره گفت: گسترده شدن این طرح به معنای آن است که ۵ میلیون نفر بیشتر از ساکنان لندن می توانند در هوای پاک نفس بکشند. من می دانم که تعداد زیادی از مردم لندن عمیقا نگران این موضوع هستند و کار من این است که به نگرانی های آنها را برطرف کنم.
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز اظهار کرد که دولتش همچنان به ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۰ و دست یابی به هدف قطع انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ پایبند است.
این در حالی است که مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۱ توسط کالج سلطنتی لندن نشان داد که در نظر گرفتن محدوده آلودگی هوا تاثیر نسبتا کمی بر آلودگی هوا در ۱۲ هفته پس از اعمال این طرح در مرکز لندن داشته است. اما براساس تحقیقات دفتر شهرداری در ماه فوریه، انتشار مونواکسید نیتروژن مضر از سال ۲۰۱۹، به میزان ۲۶ درصد و میزان انتشار مواد و ذرات بسیار ریز آلاینده به میزان ۱۹ درص در این محدوده ها کمتر بوده است.
نظر شما