روز گذشته رویترز به نقل از وزیر خارجه عراق نوشت: «انتقال گروه‌های کرد ایرانی از نواحی نزدیک به مرز ایران در اقلیم کردستان آغاز شده است.

پایان رأفت اسلامی در قبال تروریست‌های فرامرزی/ نگاهی به چگونگی برخورد ایران با تهدیدهای صورت گرفته از سوی اقلیم کردستان

به گزارش قدس آنلاین، رویترز در ادامه نوشت: آن‌ها در مناطقی در غرب عراق مستقر می‌شوند. بر اساس توافق عراق و ایران، اقدام‌های لازم برای خروج این گروه‌ها از مناطق مرزی انجام شده و آن‌ها در کمپ‌هایی در عمق کردستان عراق مستقر می‌شوند». 

ایران همواره با تهدیدهای فرامرزی فراوانی به ویژه از جانب گروه‌های تجزیه‌طلب کرد روبه‌رو بوده است. راهبرد ثابت ایران، حفظ تمامیت ارضی خود و کشورهای همسایه بوده اما زمانی که کردهای اقلیم به پناه دادن به مخالفان جمهوری اسلامی و تقویت ناسیونالیسم قومی کردی روی آوردند ایران به این اقلیم همواره به عنوان یک تهدید نرم سیاسی نگریسته است.

هر چند ایران تلاش کرده است از تنش‌ها و منازعات دوری و از چالش اجتناب کند اما به دلیل نزدیکی حزب دموکرات کردستان ایران به حزب دموکرات عراق، مناطقی در دهوک و اربیل تبدیل به پناهگاهی برای آنان شده است.

حزب میهنی نیز پایگاه حضور حزب کومله بوده و به دلیل سکوت اقلیم کردستان در مقابل گروه پژاک همواره انگشت اتهام ایران به سمت آنان بوده و بارها و بارها این اقلیم تلاش کرده است با استفاده از کارت کردها، ایران را به چالش بکشاند.

البته این‌ها تنها چالش‌های ایران در ارتباط با کردستان عراق نیست؛ ارتباط اقلیم کردستان عراق با اسرائیل نیز مثبت ارزیابی می‌شود و تشکیل باشگاه دوستی کردستان- اسرائیل نیز موجب بدبینی بیش از پیش ایران شده است.

در دهه ۱۹۸۰ کمپ اشرف محل حضور نیروهای مخالف ایران (سازمان مجاهدین خلق) به استان دیاله منتقل شد و سال‌ها این کمپ تحت حمایت آمریکا در اقلیم کردستان عراق قرار داشت تا سال ۲۰۱۳ که این کمپ برچیده شد، حضور این مخالفان ایران همواره محل بحث و مناقشه بین ایران و کردستان عراق بوده است.
نقش آمریکا در تحولات کردستان عراق را نباید نادیده گرفت.

در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ و ایجاد منطقه ممنوعه در شمال عراق، با حمایت آمریکا بود که اقلیم خودمختار کردستان شکل گرفت. در سال ۲۰۰۳ و پس از حمله دوباره آمریکا به عراق، منطقه خودمختار به پایگاهی برای حضور نظامیان آمریکایی علیه عراق تبدیل شد.

در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۴ گروهی با عنوان محافظان شرق کردستان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت چند عملیات مسلحانه را در سردشت و مریوان بر عهده گرفت و از حزب دموکرات کردستان به عنوان پشتیبان خود نام برد.

اما عملکرد گروه تروریستی داعش در شمال عراق در مقطع کوتاهی، اتحاد استراتژیک در پیوند میان ایران و اقلیم را رقم زد. زمانی که گروه‌های داعشی قصد پیشروی به سمت اقلیم کردستان عراق را داشتند درخواست کمک مقامات اقلیم از دولت‌های دوست خودش با شکست مواجه شد اما ایران به این تقاضا، پاسخ مثبت داد.

مسعود بارزانی در کتاب خود «بارزانی و جنبش آزادی‌خواهی‌کرد» گفته است پس از تماس تلفنی حاج‌قاسم سلیمانی «مردانه» روز بعد با هواپیمایی حامل سلاح دوشکا و گلوله آرپی‌جی به اربیل رسید. این موضوع بامداد روز ۸/۸/ ۲۰۱۴ رخ داد و این همکاری بود که سبب شد حمله داعش و پیشروی این نیروها به سمت اربیل از محور گویر متوقف شود. 

در اغتشاش‌های سال گذشته بود که در ابتدای آشوب‌ها در اشنویه، مهاباد و جوانرود تروریست‌های تجزیه‌طلب کرد به خانه‌های مردم حمله کرده و آن‌ها را به آتش کشیدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه دوم مهر، مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق که تروریست‌های کرد ضدایران در آنجا حضور داشتند را هدف توپخانه‌های خود قرار داد. گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد از اتفاق‌های اخیر کشور سوءاستفاده کرده و مردم را به اعتصاب اجباری و همراهی با آنان وادار کردند.

تداوم تعرض‌ها و تجزیه‌طلبی برخی احزاب کرد سبب شد در توافق ایران با دولت مرکزی عراق، توافقی برای خلع سلاح و خروج کردهای مخالف از مرز با ایران داشته باشد. هر چند حسن رحمان‌پناه یکی از رهبران «کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران» به رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید حاضر به تسلیم شدن و به زمین گذاشتن سلاح نیست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.