به گزارش قدس آنلاین، در کنار این آمار بد نیست بهاین نکته هم اشاره کنیم که در اوایل دهه۹۰، حدود ۹۰درصد بازار نوشتافزار وارداتی بود، بنابراین درست است که ظرفیت بسیاری برای کار در این حوزه داریم، اما در این سالها تلاشهای بسیاری برای گرفتن بازار نوشتافزار از دست خارجیها صورت گرفته است.
کارشناسان معتقدند چنانچه سه عامل تداوم در تولید محتوای متناسب با مخاطب روز جامعه، تکمیل چرخه بازارپردازی و قویتر شدن در جلوههای بصری را مورد توجه قرار دهیم و دولت در این زمینه سرمایهگذاری کند، سهم تولیدات ایرانی بیش از این خواهد شد.
وظیفه تولیدکننده، تولید کالای باکیفیت است نه فرهنگسازی
محمدرضا صنعتکار، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشتافزار کشور در گفتوگو با خبرنگار قدس ضمن بیان اینکه درصد استقبال از نوشت افزارهای ایرانی در این سالها افزایش داشته است، اظهار کرد: کیفیت کالاهای تولیدی ایرانی و تنوع آنان افزایش یافته و همین سبب شده استقبال مردمی افزایش یابد.
وی درباره اینکه چرا آن گونه که باید از کاراکترهای ایرانی در تولید نوشتافزاهای ایرانی استفاده نمیشود، ابراز کرد: مشکل فرهنگی است و باید دولت در این زمینه سرمایهگذاری کند. وظیفه تولیدکننده، تولید کالای باکیفیت و مطابق فناوری روز است؛ تولیدکننده نمیتواند در مسیر تغییر ذائقه مصرفکننده و تغییر فرهنگ، اقدامی انجام دهد، بلکه این دولتها هستند که با سرمایهگذاری باید استفاده از نوشتافزار با کاراکتر ایرانی را تبلیغ کنند.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشتافزار کشور ضمن تأکید بر اینکه فرهنگسازی نیازمند پای کار آمدن دولت بهویژه صداوسیماست، خاطرنشان کرد: علت اینکه شما وفور تولید نوشتافزار با کاراکترهای مخالف فرهنگ ایرانی- اسلامی را مشاهده میکنید برمیگردد بهاینکه دولتهایشان میلیاردها دلار برای تغییر ذائقه فرزندان ما سرمایهگذاری میکنند؛ اما در ایران، فرهنگ اصیل خود را باید با پرداخت چندین برابر تبلیغ کنیم که صحیح نیست.
صنعتکار اختصاص بودجه برای ساخت پویانماییهایی مطابق با فرهنگی ایرانی-اسلامی و در ادامه تبدیل این شخصیتها بهکالاهای فرهنگی را یکی از وظایف دولت میداند و میافزاید: ما در مسیر تولید مشکلی نداریم و تولیدات باکیفیت وجود دارد؛ مشکل در مسیر فرهنگسازی و اختصاص بودجه بهاین منظور است.
بزرگترین مشکل ما شعارزدگی دولتهاست!
وی در ادامه سخنان خود بهدیگر مشکلات تولیدکنندگان نوشتافزار اشاره و تصریح کرد: بزرگترین مشکل ما شعارزدگی دولتهاست. باوجود اینکه شعار حمایت از تولید میدهند، اما دو روز در هفته را بهدلیل قطعی برق تعطیل میکنند آن هم در زمان اوج تولید!
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشتافزار کشور ادامه داد: ما در واردات مواد اولیه هم مشکل داریم. در حال حاضر بهدلیل اختصاص نیافتن دلار، مواد اولیه ما در گمرک مانده و ترخیص نمیشود و در مقابل مدام اعلام میکنند کمبود ارز نداریم. چه کسی جوابگوی این مشکلات است؟
صنعتکار تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد را یکی دیگر از مشکلات حوزه تولید اعلام کرد و گفت: متأسفانه برخی از رانت این تفاوت نرخ، سود میبرند و در مقابل دودش بهچشم تولیدکننده میرود. بهنظر میرسد چنانچه دولت نرخ ارز را آزاد و بازار را بهثبات برساند و در مقابل مواد اولیه بهراحتی در اختیارمان قرار گیرد، بهنفع تولید خواهد بود.
وی این مشکلات را عامل دلسردی و کنار رفتن تولیدکنندگان از مسیر تولید و در نهایت بیکاری و ایجاد ناامنی اجتماعی دانست و ابراز کرد: ما توان صادرات داریم، اما باتوجه بهاینکه در مسیر تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم نمیتوانیم بهتعهدات خود عمل کنیم و کالا را بهموقع بهدست مشتری خارجی برسانیم در نهایت تولیدکننده بهدلیل ضرری که در پرداخت جریمه متحمل میشود، ترجیح میدهد صادرات نکند.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشتافزار کشور در پایان بیان کرد: البته صادرات بهمیزان محدود بهکشورهای اطراف انجام میشود، اما این میزان با توان صادراتی ما همخوانی ندارد.
سهم نوشت افزار ایرانی در بازار بهحدود ۷۰ درصد رسیده است
همچنین محمدامین قربانعلی، عضو هیئت مدیره مجمع نوشت افزار ایرانی- اسلامی و دبیر نمایشگاه ایران نوشت شیراز هم طی گفتوگویی با خبرنگار ما بیان کرد: خوشبختانه سهم نوشت افزار ایرانی پس از حدود یک دهه فعالیت بهحدود ۷۰ درصدِ بازار رسیده و ما در محصولاتی مثل خودکار، مداد، مدادرنگی، کلاسور و غیره خودکفا شدیم، البته ممکن است برخی محصولات مشابه بهصورت فانتزی وارد شوند؛ اما بهصورت کلی در این محصولات، تولیدات نیاز داخل را پوشش میدهد.
وی با یادآوری اینکه در حدود یک دهه گذشته سهم نوشتافزار بومی و محتوامحور صفر بوده، اما امروز بیش از نیمی از محصولات توسط ۱۰۰ شرکت ایرانی بهصورت محتوامحور تولید میشوند؛ پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ، پهلوانان، درین درین، حسنی کوچولو، شاهزاده رم و اتل متل را جزو کاراکترهای محبوب ایرانی در میان نوشتافزارها برشمرد.
قربانعلی در ادامه سه عامل را از دلایل اصلی مشکلات در تولید نوشتافزار ایرانی دانست و اشاره کرد: در دنیا هزینههای بسیار بالایی برای خلق یک کاراکتر و در ادامه ایجاد پشتوانه محتوایی برای آن میپردازند و در کنار این مسئله به چند نکته ازجمله تداوم در تولید محتوای متناسب با مخاطب روز جامعه، تکمیل چرخه بازارپردازی(بروز در تمامی محصولات فرهنگی، خدمات کاراکترمحور و پوشاک) و قویتر شدن در جلوههای بصری توجه میکنند تا کاراکتر را زنده نگاه دارند، اما ما در این زمینه هنوز جای کار بسیار داریم.
عضو هیئت مدیره مجمع نوشتافزار ایرانی-اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر در دبی ساختمانی چند طبقه وجود دارد که تنها محصولات مرتبط با باربی را تولید میکند. حدود هزارو۴۰۰ قلم محصول با کاراکتر «السا و آنا» در کشور وجود دارد و یا اینکه هنوز سریال کرهای «اسکوئیدگیم» به قسمت دوم نرسیده تمام بازار را در حوزه تولید محتوا پر کرده است؛ این نشان میدهد زمانی که یک کاراکتر خلق میشود تمامی صنایع برای جا انداختن آن، باید پای کار بیایند.
۱۰ شخصیت محبوب دانشآموزان ایرانی، خارجی هستند!
وی نوشتافزار را یکی از راهبردیترین محصولات در میان صنایع فرهنگی خواند و ابراز کرد: بهدلیل اینکه نوشتافزار طی ۱۲ سال؛ جهانبینی، هویت و شخصیت دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد از این جهت بسیار مهم هستند.
قربانعلی در پایان با بیان اینکه هماینک ۳۰ تا ۴۰درصد نوشتافزار بازار دست محصولات خارجی است، تصریح کرد: متأسفانه هنوز ۱۰ شخصیت محبوب دانشآموزان ما خارجی هستند و از میان آنان «السا و آنا»، «باب اسفنجی» و «مرد عنکبوتی» در صدر قرار دارند که همه این اتفاقات در سایه نبود تکمیل چرخه بازارپردازی، ایجاد قدرت در جلوه بصری و ادامهدار نبودن تولید محتوا رخ میدهد.
نظر شما