به گزارش قدس آنلاین، خبرنگاران فارس صبح شنبه هفتم مهرماه با حضور در کارگاه قطعه ۷ و بازدید از قطعات ۵ و ۶ این آزادراه در جریان آخرین وضعیت پروژه قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران و در خصوص توضیحات فنی این پروژه بیان کرد: این آزادراه شامل هفت قطعه اجرایی است و قطعه هشت نیز در دست صدور مجوز تشریفات قرار دارد.
امیرحسین جمشیدی با اشاره به اینکه اتصال اصفهان به شیراز از طریق آزادراه و از قطعه حدفاصل ایزدخواست به شهرضا آغاز میشود، گفت: طول کل این پروژه ۲۲۶ کیلومتر است که اکنون ۲۱۱ کیلومتر آن در سفر دوم ریاست جمهوری و هیئت دولت به سفر به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه هماینک ۶ قطعه قابل افتتاح دارای ۹۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی است، خاطرنشان کرد: این ۶ قطعه دو ساعت فاصله اصفهان به شیراز را کوتاه میکند و ۱۳۰ کیلومتر مسافت را کاهش میدهد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با بیان اینکه قطعه هفت نیز از تنگ خیاره تا محور سپیدان پیشبینی شده است، در پاسخ به طرح سوالی در خصوص ابهامات ایجاد شده در رابطه با این قطعه، گفت: مباحثی در خصوص عدم تکمیل قطعه ۷ مطرح شده، اما واقعیت این است که اگر منتظر اتمام قطعه هفت تمام میماندیم، کل ترافیک به محور شیراز سپیدان منتقل میشد. در حالیکه این قطعه به دلیل زیرگذر گویم که در دست اجراست و تا ۱۸ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد در شرایط فعلی خود ترافیکزا خواهد بود.
جمشیدی خاطرنشان کرد: از طرفی محور تنگ خیاره به شهر لپویی نیز به صورت پروژه بزرگراهی در حال اجراست که ۱۴ کیلومتر آن آماده شده است.
وی درباره ورودیها به شیراز از طریق آزادراه گفت: از تردد در قطعه ۶ به دو قسمت تقسیم میشود. بخشی از ورودیها از تنگ خیاره به لپویی به سمت شرق و جنوب شهر شیراز خواهد بود و یک بخشی از مسافران از محور هفت متری فاز دو صدرا که اکنون در مرحله آسفالت است وارد شمال غرب شیراز خواهند شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس که معتقد است با بهرهبرداری از این آزادراه حجم مسافرین اصفهان یه شیراز و بالعکس تغییری نخواهد کرد، گفت: هر یک خودرویی که از آزادراه استفاده کند به طور متوسط ۱۰ لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین خواهد داشت و لذا عدم تاخیر در بهرهبرداری از قطعه هفت این آزادراه، به لحاظ اقتصادی به صرفه نخواهد بود.
جمشیدی با تصریح اینکه اکنون ترددهای محلی از آزادراه انجام میشود که برای جلوگیری از تصادفات، باید هرچه سریعتر پلیس مستقر شود، همچنین تصریح کرد: تمام پروژههای عمرانی دارای مطالعات زیستی محیطی است و پیش از اجرای این پروژه نیز تاییدیه سازمان محیط زیست کشور کسب شده است.
مدیر آزادراههای فارس نیز با بیان اینکه ۹۰ درصد تابلو علائم در مسیر آزادراه نصب شده، پایگاههای موقت پلیس، راهداری و هلال احمر مستقر شداند، تصریح کرد: اگر آزادراه ایمن نباشد، افتتاحی وجود نخواهد داشت.
محمد بزرگزاده با بیان اینکه قطعه هفت این آزادراه به طول ۱۲.۵ کیلومتر در دست اجراست و طی ماههای آینده به اتمام میرسد، گفت: قطعه هشت که به بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز متصل خواهد شد نیز در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه ۵ مجتمع خدمات مجتمع رفاهی در مسیر رفت و ۵ مجتمع خدمات رفاهی در مسیر برگشت در حال اجراست، گفت: یک مورد از این تعداد مجتمع خدمات رفاهی به بهره برداری رسیده است.
بزرگزاده با یادآوری این موضوع که این پروژه به صورت مشارکتی بین دولت و وزارت دفاع اجرایی شده است، افزود: ۶ قطعه قابل افتتاح استانداردهای لازم را دارد.
وی همچنین با بیان اینکه هیچ آزادراهی نیست که روشنایی آن پیشبینی نشده است. در این پروژه نیز این مهم پیشبینی شده است،گفت: این آزادراه، طولانیترین آزادراهی است که در یک مرحله افتتاح میشود، در حال حاضر گیت عوارض آزادراهی در مسیر این پروژه مستقر نشده است.
وی در خاتمه سخنان خود ارزش ریالی روز این پروژه را بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
حسینی، دبیر شورای ترافیک فارس نیز در جمع خبرنگاران بیان کرد: این پروژه در مرحله طراحی و ساخت و تابلو علائم دارای استاندارد لازم است.
سرانجام ۱۹ مهرماه جاری این آزادراه پس از نزدیک به ۱۳ سال به کام مردم فارس شیرین خواهد شد.
نظر شما