مسئول سازمان بسیج اصناف گفت: توانمندسازی واحدهای صنفی تولیدی در امر صادرات یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست. ما ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم که در تولید یا فروش مشکل دارند و اینها را باید شناسایی کرده و به بازارهای دنیا وصل کنیم.

توانمندسازی واحدهای صنفی تولیدی؛ اولویت بسیج اصناف

به گزارش قدس خراسان، صبح روز چهارشنبه ۳ آبان ماه، گردهمایی روسای اتاق اصناف، روسای سازمان‌های بسیج اصناف و هیات‌های اندیشه‌ورز استان های سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

مسول سازمان بسیج اصناف در این همایش بیان کرد: در ایه ۴۱ سوره مبارک شورا آمده به کسانی که پس از ستم دیدنشان، به حکم حق و برابر اسلام در مقام انتقام برآیند، ایرادی بر آنان نیست. در ایه بعدی نیز می‌فرماید ایراد و محکومیت فقط متوجه کسانی است که به مردم ستم روا می‌دارند و به ناحق سرکشی می‌کنند. ما سرکش‌تر از رژیم صهیونیستی در دنیا نداریم. برخی‌ها می‌گویند چرا حماس جنگ را شروع کرد و گویا نمی‌دانند ۷۰ سال است که اسرائیل جنگ را شروع کرده است. مثل آن است که بگوییم ازاد کردن خرمشهر تجاوز به عراق بود! دشمن گاهی در مسائل به این سادگی هم شبهه ایجاد می‌کند.

غلامرضا حسن‌پور ادامه داد: در اتفاقات غزه نزدیک به ۶هزار نفر شهید شدند که نزدیک به ۴هزار نفر آن‌ها زن و کودک هستند. در سال ۱۳۶۱ وقتی به اردوگاه صبرا و شتیلا حمله کردند، طی سه روز ۶هزار نفر را کشتند. این موضوع از سمت اسرائیل عجیب و. جدید نیست. عملیات عجیب طوفان‌الاقصی تمام حصارهای اطراف غزه را شکست و آبروی نداشته اسرائیل را ریخت. ان هم تنها توسط ۳۰۰ رزمنده. این اتفاق کار فلسطینی است که ۷۰ سال زیربار ظلم بوده است. 

وی درخصوص واکنش‌های اصناف و بازار به جنگ غزه و رژیم صهیونیستی گفت: بعد از بمب‌گذاری در بیمارستان غزه، اتفاقات و واکنش‌های خوبی در اصناف افتاد. برای مثال پشت شیشه یک مغازه دیدیم که نوشته بود:میدانید چرا اسرائیل شکست خورد؟ چون یک آدم بیست کیلویی کشیده‌ی ابداری به قهرمان پرورش اندام زده! این نشان دهنده هوش بازار است که با جمله‌ای ساده حقیقت را تبیین میکند.

توانمندسازی واحدهای صنفی تولیدی؛ اولویت بسیج اصناف

حسن‌پور درخصوص برنامه‌های اولویت‌دار بسیج اصناف گفت: توانمندسازی واحدهای صنفی تولیدی در امر صادرات یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست. ما ۶۰۰هزار واحد صنفی تولیدی داریم که در تولید یا فروش مشکل دارند و این هارا باید شناسایی کرده و به بازارهای دنیا وصل کنیم. عراق کشوری با ظرفیت بالاست و حالا در بغداد مجموعه‌ای اماده شده تا واحدهای صنفی در عراق بتوانند محصولاتشان را عرضه کند. این طرحی کاملا عملیاتی است و اگر بتوانیم در بغداد جای پای خود را باز کنیم، در بقیه کشورها هم می‌توانیم.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اولویت بعدی ماست. باید اول به داد جوانان خود برسیم. باید به دانشجویی که از دانشگاه بیرون آمده و نمی‌تواند وارد بازار شود کمک کنیم و ورود او را به بازار تسهیل کنیم تا از فرار مغزها جلوگیری شود.

حسن‌پور توسعه گروه‌های جهادی تخصصی فنی را دیگر اولویت بسیج اصناف معرفی کرد و  گفت: نزدیک به ۶۰۰هزار گروه جهادی تخصصی در روستا و حاشیه شهرها وجود دارند که گاهی با مراجعه به منازل مردم، نیازهای آن‌ها را بررسی می‌کنند و به بازار مراجعه کرده تا اصناف نیازهای مردم را برطرف کنند و گروه‌های جهادی اصناف به سمت منطقه حرکت کنند.

وی افزود: بحث حجاب در بازار نیز از اولویت‌های ماست. برخی شرایط در شان بازار نیست و  در این مساله مردم باید پای کار باشند. همچین توقع داریم هر اتحادیه، یک ستاد مشارکت حداکثری در انتخابات داشته و به صورت پررنگ در انتخابات حاضر شود. اگر در انتخابات مجلس کوتاهی کنیم، زبان دشمن دراز خواهد شد.

حسن‌پور با اشاره به سخنان امام خمینی‌(ره) گفت: از شما بازاریان توقع داریم در برهه‌های حساس سنگرهای اقتصادی را حفظ و فتح کنید. این بزرگترین انتظار ما از اصناف است.

بسیج اصناف؛ موفق‌ترین رده نیروهای مسلح

رئیس اتاق اصناف ایران نیز ضمن تبریک انتخاب بسیج اصناف به عنوان موفق‌ترین رده نیروهای مصلح گفت: تردید نکنید این موفقیت حاصل پشتکار عزیزان بسیجی در حوزه اصناف بوده است. باعث افتخار ماست که مورد تقدیر فرمانده کل نیروهای مسلح و سپاه قرار گرفتیم.

مجتبی صفایی در ادامه بیان کرد: هرگز اجازه ندادیم و نخواهیم داد از بازار خبری علیه نظام ایجاد شود. ما پای نظام ایستاده‌ایم. اگر در ایام اغتشاشات کرکره‌ی مغازه‌ای پایین نیامد و بازاری تعطیل نشد، ماحصل تلاش بسیج اصناف است. حالا که اصناف پای کار بودند دولت هم باید پای کار بیاید و برخی دغدغه‌های این افراد را برطرف کند.

پس از آن تفاهم‌نامه «فقه بازار» میان اتاق اصناف ایران و بسیج اصناف امضا شد و همچنین از خانواده شهدای اصناف نیز تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

اصناف فرماندهان جنگ اقتصادی هستند

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز در ادامه این همایش با تاکید بر اینکه امروز تلاش و هدف دشمن بی‌خاصیت کردن اقتصاد ایران است گفت: تمام تلاش دشمن منجر به خواست‌ها و اهداف آن‌ها نشده و امروز به این نتیجه رسیدند که کشورهای اطراف ما را به لحاظ رفاهی توسعه بدهند تا مردم ما وضعیت داخل را با خارج مقایسه کنند و احساس ناامیدی و ناراحتی کنند. این اتفاق یعنی کاهش سرمایه اجتماعی نظام و تسلیم شدن در برابر دشمن.

سردار محمدحسین سپهر ادامه داد: امروز فرمانده این جبهه شما اصناف هستید. شما باید همانطور که رزمندگان ما با دست خالی مبارزه کردند، مقاومت و مبارزه کنید. همانطور که مبارزان مقاومت در فلسطین توانستند چهارمین ارتش قدرتمند دنیا را زمین گیر کنند و یک شکست مفتضحانه را برای اسرائیل و کشورهای حامی او به بار آوردند. ما در جبهه انقلاب باید اینگونه مبارزه کنیم. تحریم خارجی موثر است اما ما قادریم با تعالیم و رونق اقتصادی کشور با تحریم خارجی مبارزه کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحولات دنیا به سرعت درحال رخ دادن است گفت: امروز هر تلاشی بدون پژوهش و تحول و تغییرات نوین، محکوم به شکست است. قطعا ما هم برای رونق کسب و کار و مدیریت واردات در اصناف به پژوهش‌ها و مهارت‌های جدید نیاز داریم. امروز صحنه نبرد ما با دشمن نبرد اقتصادی است. آن‌ها می‌خواهند ما را ناتوان کنند و باید با آن مبارزه کنیم. این نیازمند وجود و حضور فرماندهان این عرصه، یعنی اصناف و دیگر کارآفرینان است. شما باید این تحول را فراهم کنید.

سپهر ادامه داد: برای ایجاد این تحول به حمایت دولت و مجلس و دیگر دستگاه‌ها نیاز است. ما آمادگی داریم هر طرح و ایده‌ای که موجب تعالی کسب و کار کشور می‌شود را به دستگاه‌هایی که نیاز است ارائه و پشتیبانی کنیم.

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با اشاره به اینکه برگزاری رویدادی در اتاق اصناف با حضور نمایندگان سه قوا می‌تواند به حل مسائل و مشکلات اصناف کمک کند افزود: نباید در مسیر تحول متوقف شویم. هنوز هم کاسب ما با سازوکار ۴۰ سال قبل کار می‌کند، نه تنها کاسبان که نظام مالیاتی و بانکی ما هم به همین منوال است. بازار ما زمانی مرکز و مرجع تولید ایمان، تقوا و سبک زندگی اسلامی بود و امروز تضعیف شده و یکی از بزرگترین اهداف ما این است که آن را تقویت کنیم.

اصناف درخصوص مسائل اقتصادی و معیشتی راه حل ارائه بدهند

وی در ادامه مطرح کرد: برخی انتظارات از اصناف وجود دارد که توقع داریم به آن توجه شود. یکی از مسائل مهم این است که درمورد چگونگی کنترل نرخ ارز و نوسانات بازار ایده بدهید. همین ایده‌ها در دوران کرونا بود که منجر به ساخت واکسن برکت شد و بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

سپهر ارائه راه‌حل برای کاهش وابستگی به واردات را دیگر انتظار از اصناف بیان کرد و افزود: روش‌های کاهش هزینه تولید، راه‌های دسترسی سهل به منابع مالی برای صنایع تولیدی، سازوکار تقویت نظام مدیریت و مبارزه با فساد و ارائه راه حل‌های ممکن برای پشتیبانی از توسعه و رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط از دیگر انتظارات و توقعات ما از اصناف است.

وی ادامه داد: اصناف باید برای چگونگی حفاظت از منابع کسب و کارها در برابر تغییر قوانین و تحولات اجتماعی و اقتصادی راه حل ارائه بدهند. ارتقاء همه جانبه هماهنگی بین اتحادیه‌ها و هدایت صنوف نیز باید اتفاق بیفتد. همچنین لازم است تا برای برطرف کردن موانع و بهبود کسب‌وکار نیز اصناف پای کار بیایند.

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از اصناف و اتحادیه‌ها خواست برای کمک به ثبات قیمت در بازار ایده بدهند و ادامه داد: چگونگی احیای نقش اصناف و بازاریان برای ایجاد امید و آرامش در جامعه و تقویت معیشت و اقتصاد خانوار باید مورد توجه همه باشد. شبکه بازاریان ما باید در مجلس شورای اسلامی بیشتر نقش داشته باشند و بهترین افراد صنفی ما باید در مجلس بروند و رای بیاورند. هرجایی که در کشور ما تصمیمی گرفته می‌شود که بر معیشت و اقتصاد مردم تاثیرگذار است باید از نخبگان اصناف به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی آنجا حضور داشته باشند. اما متاسفانه این ضعف وجود دارد.

سپهر در ادامه تاکید کرد: اصناف باید برای تسهیل واردات مواد اولیه و توسعه صادرات راه حل‌هایی اراده کنند تا منجر به تولید محصولات پر ارزش و مورد نیاز باشد. تشکیل نمایشگاه‌های بین‌المللی و توسعه کسب و کار در فضای مجازی یک مولفه موفقیت در دنیای امروز است که باید روی ان تمرکز داشت. یکی از مهم‌ترین انتظارات ما، ارائه راهکارهای کوتاه مدت و عملیاتی برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و بحث خصوصی‌سازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.