به گزارش قدس خراسان، در حالی که هر روز از رسانهها به ویژه تلویزیون شاهد پخش آگهیهای متنوع و متعددی از فروش لوازم خانگی با شرایط خاص هستیم اما آنچه در بازار و در میان مردم دیده میشود موضوعی متفاوت از این است.
خرید لوازم خانگی آن هم آنچه احتیاج روزمره مردم است بنا به دلایلی از جمع مسائل اولویتدار زندگی مردم خارج شده و برخی از آنها ترجیح میدهند یا قید استفاده از لوازم خانگی که امکان انجام کار آنها با دست وجود دارد را بزنند یا اینکه همان لوازم قدیمی را تعمیر و بهروزرسانی کنند. این میشود که بازار خلوت است و خریدار کم. مردم شاکی از قیمتهای بالا و فروشندگان نگران از پاس نشدن چکهایی که بعضاً برای خرید لوازم مغازههایشان دادند! به قول یکی از همین کسبه شاید درصد خیلی کمی از مردم که دستشان به دهانشان میرسد و زندگیهای مرفهی دارند توانایی لوازم خانگی جدید یا به اصطلاح نو کردن آنها را دارند بقیه مردم آن قدر مسائل مهمتری از نو کردن لوازم خانه دارند که شاید این موضوع در رده چندم قرار بگیرد و یا حتی فراتر از آن تا آخر عمرشان هم نتوانند لوازمی را که با آن زندگی مشترکشان را شروع کردند نونوار کنند!
بازاری و مشتری هر دو ناراضی!
یکی از همین فروشندهها که فروشگاهی در یکی از مجتمعهای معروف لوازم خانگی مشهد دارد میگوید: شرایط اکنون هم برای ما سخت شده و هم برای مشتریهایمان. از طرفی چندین میلیارد دارایی ما راکد مانده و چشم به در داریم تا مشتری وارد شود و خریدی بکند و ما بتوانیم از عهده خرج و مخارج کسب و کاری که سالهاست عمرمان را گذاشتیم برآییم و از طرفی وقتی خودمان را جای خیلی از مردم میگذاریم میبینیم واقعاً شرایط اقتصادی به آنها اجازه نمیدهد که بیایند با فراغ بال خرید کنند.
محمدی ادامه میدهد: هر روز ما شاهد این هستیم که مشتریهایی چند بار حتی وارد فروشگاه میشوند قیمت میگیرند و با قیمتهایی که از جاهای دیگر گرفتهاند مقایسه میکنند اما باز هم خیلی از این قیمت گرفتنها به خرید ختم نمیشود! پیش از این ما مشتریهایی داشتیم که حتی تلفنی خرید میکردند و سفارش میدادند و ما اجناس خریداری شده آنها را برایشان ارسال میکردیم اما همانها تعدادشان خیلی محدود شده و بیشترشان اگر هم خریدی دارند حضوری میآیند قیمتهایی که از جاهای دیگر گرفتند را هم دارند بعد چند قلمی خرید میکنند و میروند.
فروش در فضای مجازی آفت بازار
وی فعالیت برخی افراد در شبکههای اجتماعی که بیشتر آنها اجناس قاچاق و بیکیفیت را به فروش میرسانند را یکی از دلایل ضربه خوردن بازار لوازم خانگی میداند و میافزاید: همین الان هر جنسی که شما برای خانه لازم داشته باشید را در فضای مجازی جستوجو کنید در هر شهری به وفور میتوانید افرادی را پیدا کنید که مدعیاند لوازم خانگی خوب و باکیفیت و با قیمتهای متنوع را به دست شما میرسانند. شاید این افراد با قاچاق بتوانند جنسی را تحویل مشتری بدهند اما توصیه ما به مردم این است که به این گونه افراد اعتماد نکنند، گاهی مسائلی پس از خرید اتفاق میافتد که خیلی از مردم شاکی میشوند و شکایت آنها در خیلی از مواقع به جایی نمیرسد چون فروشنده نه مکان معلوم نه تعهدی نسبت به جنسی که فروخته دارد.
وی شرایط این روزهای بازار لوازم خانگی را برای فروشندگان و فعالان این حوزه بسیار سخت میداند و میافزاید: خیلی از همکاران ما با خلوتی فعلی بازار یا مجبور میشوند جنسی که دارند را حتی زیر قیمتی که خریدند عرضه کنند تا چکهایی که دادند پاس کنند یا اینکه توانایی ماندن در بازار را ندارند و مغازهشان را جمع میکنند.
شرایط موجود بدتر از ۱۵ سال گذشته
کاسب دیگری در حوزه لوازم خانگی که به قول خودش بیش از ۲۵ سال است فروشنده لوازم خانگی است در خصوص شرایط این روزهای بازار میگوید: آنچه را میخواهم بگویم حرف همه همصنفیهای ماست آن هم اینکه شاید در ۱۵ سال گذشته وضعیت بدی که الان بر بازار لوازم خانگی حاکم است را همکاران ما تجربه نکرده باشند!
کمالی بیان میکند: در شرایطی که الان بازار با رکود وحشتناکی روبهرو است کارخانهها هر بار به بهانههای مختلف قیمت تولیدات خود را افزایش میدهند و این شرایط را هم برای ما و هم برای مشتریان ما سختتر میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که لوازم خانگی داخلی فروش بیشتری دارد یا خارجی؟ گفت: این پرسش را اگر چند سال پیش میخواستم جواب بدهم با اطمینان میگفتم خارجیهای باکیفیت فروششان بیشتراست اما الان واقعاً برعکس شده است؛ مشتری، لوازم داخلی که قیمت پایینتری دارد را در کنار برخی برندهای بیکیفیت خارجی طلب میکند که این نشاندهنده کم شدن قدرت خرید مردم است. همین الان اگر یک خانواده بخواهد با همین قیمتها جهیزیهای که در خور شأن یک خانواده است را برای دخترشان تهیه کند دستکم ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باید هزینه کند و این دست پایین قیمتهاست و چنانچه بخواهد بهتر باشد سر از میلیارد درمیآورد.
خرید برای خانه صفر؛ فقط خرید جهیزیه
مردی میانسال که با همسرش در حال خرید لوازم خانگی است در واکنش به این موضوع که آخرین باری که برای خرید به بازار لوازم خانگی آمده است میگوید: آخرین بار خیلی سال پیش بود که برای خانه خودمان آمدیم خرید یخچال و جاروبرقی، از آن به بعد هر وقت آمدیم برای خرید جهیزیه دخترانم بوده است. در حال حاضر هم برای دختر کوچکم آمدهایم خرید.
او با ژستی شاکیگونه ادامه میدهد: واقعاً مگر میشود با این قیمتها و تورمی که هست فکر خرید برای خودمان را هم بکنیم. همین الان هم که اینجا هستیم اول ماه است و حقوقمان را تازه واریز کردند و آمدهایم چند قلم از جهیزیه دخترم را بخریم.
وی میافزاید: اجناسی هم که در بازار وجود دارند بیشتر آنها لوازم بیکیفیت و به درد نخوری هستند که برای خرید آنها هم باید کلی پول پرداخت کنیم. ضمانتنامههایی هم که بعضاً برخی از این لوازم دارد یا پشتیبانی لازم را ندارد یا نامعتبر هستند.
تعمیر به جای تعویض
یکی دیگر از شهروندان درباره آنچه در بازار لوازم خانگی مشهد وجود دارد معتقد است: در چنین بازاری که هر روزش قیمتی دارد و هر روز کارخانهها به بهانهای قیمتها را بالا میبرند هم فروشندگان ضرر میبینند و هم فشار مضاعفی بر خریداران وارد میشود.
وی بیان میکند: ما همیشه دوست داشتیم هر دو یا سه سالی که میتوانیم برخی از لوازمی که در خانه وجود دارد و به اصطلاح هزینه نگهداری آنها از خریدشان بیشتر میشود را با لوازم جدید عوض کنیم اما با این شرایطی که هست هر سال به این نقطه نزدیکتر میشویم که لوازم موجود را تا حد امکان نگه داریم و چنانچه خرابی پیش آمد اولویت با تعمیر است تا تعویض چون واقعاً هزینههای خرید لوازم نو بالاست و توانایی این را نداریم.
خبرنگار: هاشم رسائیفر
نظر شما