سردار محمدباقر سلیمی، اظهار کرد: معضل حضور متعدد موتورسیکلتها در خیابانها یک معضل ریشهدار در کشور ما محسوب میشود و اینکه انتظار داشته باشیم که این معضل ریشهدار در یک بازه زمانی کوتاه حل شود، بیشتر شبیه یک رؤیا و انتظار واهی است.
وی تصریح کرد: ما امروزه حدود ۱۳ میلیون موتور سیکلت در کشور داریم که حدود ۱ درصد آنها در سن فرسودگی قرار دارند و علیرغم اینکه موارد ایمنی محکمی داریم و تکالیف ویژهای هم برای شهرداری و هم برای دولت در نوسازی و تغییر این ناوگان داریم، به هیچ کدام از آنها توجه نشده است.
سردار سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: دامنه معضل موتورسیکلتها و فرسودگی آنها روز به روز گستردهتر شده و ساماندهی آنها نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان است.
وی در ادامه تأکید کرد: پلیس به تنهایی نمیتواند در ساماندهی موتور سیکلت اقدام کند و ما یک عقب ماندگی ۲۰ ساله در گواهینامه موتور سیکلت داریم و کمتر از ۵۰ درصد موتور سیکلت سواران فعال ما دارای گواهینامه رانندگی هستند.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی کشور خاطرنشان کرد: طرح ویژه "گواهینامه آسان" و یک روزه را با مشوقهای ویژه برای موتور سوارهایی که گواهینامه رانندگی ندارند قرار دادیم و امیدواریم حتما همه آنهایی که گواهینامه ندارند در این طرح شرکت کنند.
فعالیت بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران
سردار سلیمی همچنین گفت: بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت تنها در شهر تهران فعال هستند و البته حاشیه شهر در شرق و غرب تهران، مثل البرز را که یک هویت یکپارچهای با هم دارند را هم به آمار موتور سیکلتهای تهران اضافه کنیم این آمار از ۵ میلیون هم عبور خواهد کرد.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهنمایی و رانندگی کشور یادآور شد: با توجه به اینکه موتور سیکلت در مواردی، چون هزینه نگهداری، تردد سریع، تامین شدن نیاز پارک با کمترین فضا برای توقف و قدرت مانور بالا همچنان مورد استقبال مردم قرار میگیرد.
سردار سلیمی با توجه به ضرورت انجام تکالیف دستگاهها در ساماندهی موتور سیکلتها همچنین اضافه کرد: پلیس به نوبه خود و با استفاده از ظرفیتهای قانونی که دارد هم در موضوعاتی، چون فرهنگ سازی، آموزش، اعمال قانون و توقیف موتور سیکلتهای متخلف را در دستور کار خود دارد و آمارها نیز موید این موضوع هستند.
نظر شما