حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی در نشست علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد از ارسال بیش از ۲هزار مقاله به این کنگره بین‌المللی خبر داد.

ارسال بیش از ۲هزار مقاله به کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: نسل جوان و عموم مردم از جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری رهبر معظم انقلاب آگاهی کافی ندارند.

در این نشست حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی اظهار کرد: مشکل اغلب نسل جوان، دانشجویان، طلاب و عموم مردم این است که فقط وجه سیاسی رهبر معظم انقلاب را می‌بینند، اما از جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری ایشان اطلاعاتی ندارند و روشنگری نیز در این باره صورت نگرفته است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۰جلد از تفاسیر رهبر معظم انقلاب چاپ شده که بسیاری از طلبه‌های مشهدی به آن مراجعه نمی‌کنند و طلبه‌های دیگر نقاط کشور نیز از آن‌ها آگاهی ندارند، از این رو ضرورت بحث بالاست و منجر به تشکیل کنگره علمی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای شده است.

طرح مباحث نوین در تفسیرهای قرآنی

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به این مطلب که در مطالعاتی که انجام دادیم متوجه شدیم آیت‌الله خامنه‌ای در تفاسیر خود مباحث نوینی را مطرح کرده و از زاویه جدیدی به موضوعات پرداخته‌اند، گفت: تفسیرهای قرآن ایشان از سال ۱۳۴۷ در قالب جلسات سخنرانی، تدریس و خطبه‌های نماز جمعه آغاز شده است.

وی در خصوص چاپ تفاسیر سوره‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب به صورت کتاب که در ایام پیش از انقلاب به سختی ضبط شده و امروز به چاپ رسیده است، عنوان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای تفسیر سوره توبه را سال۱۳۵۳ در مشهد آغاز کرد که به دلیل کمبود امکانات، ۱۰۰جلسه تفسیر قرآن را با یک نوار کاست ضبط و همان شب پیاده می‌کردند و فردا با همان نوار کاست جلسه بعدی را ضبط می‌کردند و امروز تفسیر سوره توبه در ۸۰۰صفحه به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: تفسیر سوره حمد در ۱۳۶صفحه، سوره بقره در ۸۲۰صفحه و سوره‌های حشر، مجادله، ممتحنه، جمعه، تغابن و … به چاپ رسیده که هر کدام با نگاهی نو، اجتماعی و قوی‌ پرداخته شده است.

۷۰۰ موضوع شناخته شده برای پایان‌نامه از تفسیرهای رهبر معظم انقلاب

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای بیان کرد: حدود ۷۰ پایان‌نامه دفاع شده در مباحث قرآنی رهبر معظم انقلاب و بیش از ۱۰۰پایان‌نامه در خصوص اندیشه‌های امام خامنه‌ای نوشته شده است.

وی افزود: حدود ۷۰۰ موضوع برگرفته از تفسیرهای آیت‌الله خامنه‌ای برای انتخاب پایان‌نامه و مقاله شناسایی کردیم که در سایت کنگره بارگذاری شده و طلاب و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

استاد تمام جامعه‌المصطفی العالمیه تصریح کرد: روش اصلی تفسیر رهبر معظم انقلاب، اجتهادی و جامع است، یعنی هم از روش قرآن به قرآن، هم روش علمی، هم عقلی و هم روایات و تفسیر اشاری استفاده کرده‌اند و در تمامی آثار تلاش کرده‌اند معتدل باشند و تفسیر به رأی را ممنوع و باطل اعلام کرده‌اند.

وی افزود: از میان ۲۰ گرایش تفسیری، سه گرایش اجتماعی، سیاسی و تربیتی اخلاقی در آثار ایشان برجسته است. تأثیرپذیری تفاسیر رهبر معظم انقلاب از روش علامه طباطبایی که تفسیر قرآن به قرآن بوده و نیز گرایش سیاسی ایشان به مبانی فکری امام خمینی(ره) در این آثار کاملاً مشهود است.

ارسال بیش از ۲هزار مقاله به کنگره

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درباره فعالیت‌های این کنگره گفت: این کنگره کار خود را خرداد ۱۴۰۱ آغاز کرده و مهم‌ترین هدفش، تبیین شخصیت قرآنی رهبر معظم انقلاب است تا پلی بین جوانان و رهبری قرار دهد و ایشان را صرفاً رهبر سیاسی ندانند و شخصیت علمی ایشان نیز برای جوانان و عموم مردم روشن شود.

وی افزود: ۱۵ کارگروه علمی و ۲۰محور پژوهشی در این کنگره تعریف شده است. حدود ۵۰ نشریه که ۲۰نشریه علمی پژوهشی و ۳۰نشریه ترویجی است از این کنگره استقبال کردند.

وی ادامه داد: بیش از ۲هزار مقاله و چکیده مقاله تاکنون به کنگره ارسال شده و ۲۰۰ مقاله در دست بررسی داوران است و ۱۰۶ مقاله نیز مورد پذیرش قرار گرفته است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به اینکه حجم مقالات و برنامه بسیار گسترده است، افزود: بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری کنگره، اجلاس‌های علمی در یک زمان و مکان برگزار نخواهد شد.

وی افزود: نخستین برنامه آبان ماه در تهران است و آذر در اصفهان، دی در مشهد، بهمن در قم، اسفند در سوریه و لبنان، فروردین ۱۴۰۳ و همزمان با ماه مبارک رمضان در آفریقا چندین برنامه اجرا خواهد شد و در ادامه اردیبهشت در تبریز و خرداد در هند و پاکستان برنامه‌ پیش‌بینی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.