همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان در مدرسه همواره چالش برانگیز بوده است، برخی با این ممنوعیت موافق هستند و برخی دیگر معتقدند در عصر ارتباطات آن هم در شرایطی که حدود دو سال از سالهای تحصیلی در دوران شیوع ویروس کرونا به مدد همین تلفنهای همراه و آموزش مجازی سپری شد، منع همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان در مدرسه نشدی است، با این وجود همچنان این دوگانگی در مدارس وجود دارد. حالا اولیای دانشآموزان یک مدرسه دخترانه در تهران به نحوه اداره این مدرسه درباره همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان نقد دارند.
یکی از والدین میگوید: «در مدرسه دخترانه متوسطه اول «هدف» با استفاده از تجهیزات الکترونیکی موبایلیاب اقدام به بررسی دانشآموزان در مدرسه کردند تا کسانیکه موبایل دارند را شناسایی کنند.»
او ادامه میدهد: «این اقدام توسط مسئولان مدرسه سببساز نگرانی دانشآموزان و همچنین والدین آنها شده است. وقتی ماجرا را از مسئولان مدرسه پیگیر شدیم، پاسخ دادند برای پیشگیری و اینکه دانشآموزان در آینده تلفن همراه با خود به مدرسه نیاورند و عکس نگیرند دست به این اقدام زدهاند.»
اگرچه تلاش کردیم ماجرا را از طریق مدیر این مدرسه پیگیری کند، اما او حاضر به گفتوگوی تلفنی نشد.
درباره امکان همراه داشتن موبایل توسط دانشآموزان در مدرسه و نحوه برخورد مسئولان مدرسه با آنها قبلتر یوسف نوری، وزیر سابق آمورش و پرورش گفته بود: «در یک محیط آموزشی و برای دانشآموز ورود برخی از وسایل که مخل نظم مدارس نمیشوند مانعی نیست؛ اما ورود آنچه که مخل نظم مدارس خواهد شد، ممنوع است. آئین نامه انضباطی در هر مدرسه تعیین کرده است که ورود چه وسایلی به مدرسه ممنوع است؛ کل مصادیق مشخص شده است.»
وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که مدیران و معلمان چگونه میتوانند از ورود وسایل ممنوعه به مدارس جلوگیری کنند گفته بود: «خوب معمولاً این اقدامات فقط توصیهای است؛ ممکن است یک دانش آموز هم گوشی موبایلش را به مدرسه ببرد و اتفاقی نیفتد، اما اگر مخل نظم کلاس باشد؛ قوانین و مقرراتی وجود دارد. البته مواجهه مدیران و معلمان هم نه اینکه تنبیه باشد؛ اما به گونهای با دانش آموزان صحبت شود که آگاه باشند که وقت دیگران و وقت خودشان را نگیرد.»
این برخوردها درست نیست
درهمینباره سعید صالح، مدیرکل سابق مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزشوپرورش میگوید: «البته استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدرسه ممنوع است، مسئلهای که هنوز در مدارس حل نشده، اما اینکه مدرسه با این مسئله چهطور برخورد کند مهم است و شکل آن تفاوت دارد، برخی از مدارس جایی تعبیه میکنند و اول ساعت موبایل دانشآموزان را در آنجا نگهداری میکنند و آخر وقت به آنها تحویل میدهند. اما به کار بردن چنین ابزارهایی برای شناسایی دانش آموزانی که در مدرسه موبایل دارند خیلی مناسب نیست، مدل برخورد مدرسه باید تربیتی باشد، قاعدتاً مدیران مدرسه باید از روشهای تربیتی استفاده کنند، اینطور برخوردها زاویه و بازخورد ایجاد میکند، ناراحتی و دلخوری اولیا را به همراه دارد درحالیکه با کمک اولیای مدرسه و دانشآموزان میشود حواشی این مسائل را به حداقل رساند، بهنظرم این جنس از برخورد برای جایی مانند مدرسه مناسب نیست.»
او ادامه میدهد: «مدرسه پاسگاه و دادگاه نیست، در این مکانها استفاده از تلفن همراه ممنوع است و برای شناسایی از همین دستگاهها استفاده میشود، اما مدرسه جایی نیست که بخواهیم کنترل ورود تلفن همراه را با چنین دستگاههایی مدیریت کنیم. چنین روشی از نظر تربیتی اشکال دارد، برخورد مدرسه با دانش آموزان باید براساس اصول تربیتی و روشهای تشویقی باشد، نه اینکه طوری با دانش آموز رفتار شود انگار که او وارد یک منطقه ممنوعه شده است.»
پیگیریهای ما از آموزش و پرورش درباره دستورالعملهای مدیریت استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدارس تا لحظه انتشار این گزارش هنوز بهنتیجه نرسیده است.
نظر شما