به گزارش قدس خراسان، مدیر روابط عمومی استانداری خراسان رضوی درخصوص این سند گفت: این سند تحول با استفاده از تجربیات خبرگان روابط عمومی، نظرات کارشناسان و همراهی تشکلهای فعال در حوزه روابط عمومی در استان نوشته شده است.
سید ناصر نعمتی ادامه داد: در بدو اقدام برای تهیه این سند از نظرخواهی مدیران روابط عمومی در استان آغاز کردیم و تلاش شد این برنامه با یک اشتراک نظر جمعی نگاشته شود.
مدیرکل روابطعمومی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از هوش مصنوعی نیز در نگارش بخشهایی از این سند استفاده شده است. تلاش ما این است تا بتوانیم روابطعمومیها را با چالشهای جدید فناوری بروز نگه داریم.
نعمتی تاکید کرد: این سند شروع یک اتفاق در روابطعمومیهاست نه پایان آن و بستری برای هم افزایی و اقدامات مشترک فراهم شده است. در این سند وضعیت کنونی روابطعمومیهای استان مورد بررسی قرار گرفته و چالشهای آنان پس از احصا دسته بندی و ارائه شده است. پس از آن در این سند به وضعیت مطلوبی که در قالب چشم انداز باید به آن نگاه شود، پرداختیم.
مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بیان ماموریتها و اهداف بخشهای دیگری از این سند را تشکیل داده است که تلاش شده در این بخش نگاه اصلی تحول در روابطعمومیها و کارکردهای آنان باتوجه به فضای جدید ارتباطی باشد.
به گفته نعمتی، نظام اجرایی پیش بینی شده در این سند تحول که یک زمینه فعالیت مشترک و همافزا برای روابطعمومیها پیشبینی کرده است میتواند زمینههای اجرای تحولات برنامهریزی شده را محقق سازد.
وی توضیح داد: هم اکنون در حال تهیه "برنامه اقدام" در برخی روابطعمومیهای استان که نقش اصلیتری در طرحهای تحول خراسان رضوی برعهده دارند، هستیم و نگارش این برنامه براساس سندی در حال انجام است که رونمایی شد.
جهاد تبیین ماموریت روابطعمومیها برای امیدآفرینی
در این مراسم مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور با تاکید بر اینکه با استفاده از جهاد تبیین نباید اجازه دهیم تا ناامیدی در بین مردم بروز پیدا کند خطاب به روابطعمومیهای خراسان رضوی، گفت: دشمن امروز میخواهد این زمینه را برای اقدامات بعدی خود فراهم کند تا هجمه وارد نماید، لذا شما باید به عنوان سنگرسازان جلوی تحرکات آنها ایستادگی کنید.
افشار دارابی اظهار کرد: بخش بزرگی از اندیشمندان و صاحب نظران رسانهای کشور در این استان هستند و حتما با مدیریت خوب در این استان نیز انسجام خوبی برقرار خواهد شد.
مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در ادامه افزود: بزرگترین سرمایه برای شورای اطلاع رسانی دولت و روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، جمع حاضر روابطعمومیهای استان در این جلسه هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات رژیم صهیونسیتی در قبال مردم مظلوم غزه و ملت فلسطین اشاره کرد و افزود: در قضیه غزه یک طرف تمام رسانههایی هستند که خوراک و تغذیه آنها از نظام یهودیت شکل گرفته، و یک طرف دیگر انسان رسانهها هستند. در این راستا انسان رسانهها امروز در موضوع غزه وارد عمل شدند و با روایتهای خود در فضای مجازی مردم دنیا را از جنایات رژیم صهیونسیتی مطلع میکنند. باید گفت این نشان میدهد با سادهترین امکانات بر روی ذهن مخاطب میتوان اثرگذاری داشت.
دارابی با بیان اینکه خراسان رضوی در کشور به عنوان یک استان پیشرو مطرح است، ابراز کرد: جمع روابطعمومیهای حاضر در این جلسه به یک مرحلهای رسیدهاند که با استفاده از تکنولوژیهای جدید و فکر جدید باید فعالیت کنند.
مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور با تاکید بر اینکه با استفاده از جهاد تبیین نباید اجازه دهیم تا ناامیدی در بین مردم بروز پیدا کند خطاب به جمع حاضر، خاطرنشان کرد: دشمن امروز میخواهد این زمینه را برای اقدامات بعدی خود فراهم کند تا هجمه وارد نماید. لذا شما باید به عنوان سنگرسازان جلوی تحرکات آنها ایستادگی کنید.
نقش مهم رسانه ها در تصمیم گیری به موقع مدیران
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تصمیم به موقع ازمولفه های مدیریت است که بی شک به همت روابط عمومی ها و تعامل با رسانه ها محقق می شود.
یعقوبعلی نظری افزود: حق مردم دانستن است و آنان حق دارند مشکلات و درخواست های خود را به اطلاع مدیران برسانند که تحقق این حق، وظیفه رسانه ها و روابط عمومی هاست.
وی ادامه داد: روابط عمومی ها باید اطلاعات پایه و عمومی خود از موضوع های مختلف را افزایش دهند تا در مواقع حساس بتوانند حوزه های خبری را مدیریت کنند.
استاندار خراسان رضوی گفت: تعادل و عادی سازی، جبران عقب ماندگی و ایجاد ظرفیت برای جهش های اقتصادی از مهمترین اهداف دولت است که با کمک رسانه ها سریع تر محقق خواهد شد.
سه چالش شناختی، رفتاری و ساختاری در ارتباط بین رسانهها و روابط عمومیها
در ادامه این همایش مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس در سخنانی با موضوع چالشهای ارتباطی روابط عمومیها و رسانهها از سه چالش شناختی، رفتاری و ساختاری در این ارتباط سخن گفت.
علی یعقوبی بیان کرد: رسانهها ۸۰ درصد تولیدات خود را از کانال روابط عمومیها کسب میکنند چون منابع اصلی خبر را در اختیار دارند، از طرفی رسانهها پل بین روابط عمومی و دستگاههای اجرایی با مردم و مخاطبین هستند که این ارتباط دو طرفه را کامل میکند.
وی چالشهای شناختی را مهمترین موضوع در ارتباط بین رسانه و روابط عمومی دانست و گفت: عدم شناخت دقیق از سازمان و عدم شناخت از رسانهها جزئی از این چالش هستند، روابط عمومیها باید از مثلث طلایی رسانهها شناخت کاملی داشته باشند مثلثی که اضلاع آن ارزش رویداد، ذائقه مخاطب و سیاست رسانه است.
یعقوبی افزود: رویکرد بازدارندگی، رویکرد ابزرای، رویکرد همکاری و رویکرد هم سرنوشتی چهار سطح نگاه سازمانها در تعامل با رسانهها است که مورد توجه روابط عمومیها قرار میگیرند.
مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس همچنین به چالشهای رفتاری در تقابل رسانهها و روابط عمومیها اشاره کرد و پاسخگویی و اعتمادسازی را دو بال این موضوع دانست.
وی تاکید کرد: اگر روابط عمومیها به دنبال اثربخشی و خوانش بیشتر و اقناع مخاطب هستند باید به پاسخگویی کیفی توجه بیشتری داشته باشند.
یعقوبی از میزان قدرت روابط عمومیها در سازمان و احساس نیاز به آموزش در مدیریت روابط عمومیها به عنوان مولفههای چالشهای ساختاری موجود در حوزه روابط عمومیها یاد کرد و گفت: روابط عمومیها میتوانند از تبعیدگاه تا اتاق فرمان شدن یک سازمان نقشی متفاوت داشته باشند که این نیازمند تغییر نگاه مدیران سازمانها است. برای اینکه روابط عمومیها کارایی بیشتری داشته باشند پیشنهاد میشود نقش مشاور را هم برای رسانهها و هم برای مدیران سازمان خود از یاد نبرند.
در پایان این همایش با حضور رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از سند تحول روابط عمومی های دستگاه های اجرایی خراسان رونمایی شد.
نظر شما