تحولات منطقه

انجمن کتاب و کتابخوانی پژوهش‎سرای امام رضا(ع) به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های بنیاد فرهنگی رضوی در زمینه‎های پایش، تهیه و تأمین منابع کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در مدارس امام رضا(ع) فعالیت می‌کند.

کتاب؛ بهترین دوست برای دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) / تشکیل انجمن تخصصی کتابخوانی برای دانش آموزان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، این انجمن برای دعوت از دانش آموزان، کادر مدرسه و حتی اولیای دانش آموزان به خرید، تورق و مطالعه کتاب، طرح و ایده‎های ابتکاری و اقدامات متنوعی را به کار می‎بندد که در ادامه گوشه‌ای از آنها معرفی شده‌اند: 

تجهیز و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها
یکی از مهمترین طرح‌های فرهنگی بنیاد فرهنگی رضوی، تجهیز کتابخانه همه واحدهای مدارس امام رضا(ع) با خرید کتاب‌های تخصصی و درسی بود. انتخاب کتاب‌ها با توجه به رده سنی، جنسیت، سلایق نوجوان، درخواست مدیران مدارس، توجه به نتایج پایش‌ها و بازدیدها، کتاب‌های به‌روز بازار، کمبود کتابخانه‌ها انجام شد. 

آماده‌سازی فرم ثبت امانت
دفترچه‌های ثبت امانت پرسنل، معلمان و دانش آموزان جهت سهولت در امانت گرفتن کتاب‌های کتابخانه مدارس امام رضا(ع) طراحی و در اختیار کتابخانه‌ها قرا گرفت. این حرکت با کمک چند تن از دانش آموز «همیار کتاب» انجام شد.  

طرح «همیار کتاب»

این طرح، با هدف استفاده از ظرفیت دانش آموزان علاقه‌مند و فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و به منظور سروسامان دادن به فضای کتابخانه‎ها طراحی و به‌اجرا گذاشته شد. دانش آموزان در انجام امور متنوعی نظیر ثبت امانت کتاب، راهنمایی مراجعه‌کنندگان، مرتب کردن قفسه‌های کتاب و... نقش‌آفرینی می‌کنند.  
 
سفیران دانش
این طرح با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و با استفاده از ظرفیت دانش آموزان به صورت کلاسی انجام شد. دانش آموزان چند کتاب تأیید شده را در فرصت‌های مختلف سر کلاس‎های مختلف معرفی می‎کنند و شنوندگان را به خواندن کتاب ترغیب می‌نمایند. 

چهارشنبه‌های فیروزه‌ای
این برنامه در روزهای چهارشنبه، به منظور آشنایی دانش آموزان با کتاب‌های ارزشی در محیط‌های سالم خارج از مدرسه به اجرا در آمد تا دانش آموزان در نشستی صمیمانه کتاب‌های حوزه نوجوان را مطالعه، نقد و بررسی کنند.  

برگزاری کارگاه‌های تکنیک‌ مطالعه
آموزش و بررسی تکنیک‌های روز جهان برای مطالعه کتاب‌های درسی و غیر درسی به‌شکلی مفیدتر و موثرتر به دانش آموزان منتقل می‌شود. نتیجه این دست کارگاه‌ها برای دانش آموزان این است که بعد از گذراندن آنها مشکلاتی که برای تمرکز ذهن و یا کندی کار در مطالعه ابراز می‌کنند، برطرف و یا کمتر شود. 

استعدادیابی در حوزه داستان نویسی و نقد کتاب
شناسایی دانش آموزان مستعد و علاقه‌مند در حوزه داستان نویسی، نقد کتاب، معرفی کتاب، مسابقات کتاب و کتابخوانی و همچنین همیار کتاب یکی از طرح‌های استعدادیابی این انجمن است. افراد مستعد برای شرکت در برنامه‌های مختلف و کارگاه‌های کتاب اولویت دارند.  

جلسات اختصاصی نقد کتاب
برای استفاده حداکثری دانش آموزان کتابخوان حرفه‎ای جلسات خصوصی نقد و بررسی کتاب‌های بحث‌برانگیز تشکیل می‌شود تا قدرت تفکر و تعمق در آن‌ها تقویت شود. 

تالار گفت‌وگوی کتاب و کتابخوانی 
این فضای مجازی ـ فرهنگی با هدف تشویق دانش آموزان به مطالعه و نیز اطلاع‌رسانی مسابقات، پویش‌ها و تقدیر از دانش آموزان فعال و کوشا در حوزه کتاب و همچنین گذاشتن مطالب انگیزشی و ارزشی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفته شد. 

انتشار نشریه 
از دانش آموزان مستعد و دست به قلم در تولید نشریه «جلد کاغذی» دعوت شد تا ضمن تشویق آنها به مطالعه و نوشتن، در سایر دانش آموزان ایجاد انگیزه شود. از ایده تا طراحی صفحات و جلد نشریه و همچنین انتخاب موضوعات و عناوین جذاب و انگیزشی نشریه بر عهده دانش آموزان است. 

میز فروش کتاب
این میز به سهولت در خریداری و همچنین دریافت تخفیف در هفته‌های مرتبط با کتاب کمک می‎کند درآمد حاصله از فروش کتاب‌ها جهت تهیه چند جلد کتاب برای تکمیل منابع کتابخانه صرف شد. از دیگر نقاط قوت این حرکت، استفاده از ظرفیت دانش آموزان و سپردن مسئولیت فروش کتاب‌ها به آنها بود که غیر مستقیم با زمینه‌های بازاریابی و اشتغال آشنا شدند. 

ویترین کتاب
در یکی از مدارس، دو ماکت کتاب طراحی و ساخته شد تا در هر ماه دو کتاب با تصاویر جذاب و متن انگیزشی روی این ماکت در فضای عمومی و پر بازدید مدرسه معرفی شود. 
 
تبادل کتاب
برای تبدیل کتاب‎های از رده خارج به کتاب‌های نو، مفید و به‌روز، کتاب‌ها و مجلاتی که طی چند ماه پایش کتاب از کتابخانه‌ها استخراج شدند، به فروش رسید و مبالغ کسب شده برای تجهیز کتابخانه‌ها به صرف رسید.  

هبه کتاب
در کتابخانه یکی از مدارس، موجودی کتاب‌هایی که بیشتر از 10 جلد بود و بیش از این نیاز مدرسه و دانش آموزان بود، برای کمک به کتابخانه‌های مناطق حاشیه شهر و روستا هدیه شد. 

طرح «بخر، بخوان، بفروش»

اگر دانش آموزان به هر دلیلی توانایی پرداخت هزینه کتاب را نداشته باشند، کتاب را خریداری می‌کنند و به شرط تمیز و مرتب برگرداندن، با تخفیف دادن قیمت، کتاب از آنها خریداری می‌شود و مجدد به نصف قیمت به دانش آموز دیگری فروخته می‌شود. 

اجرای طرح «مرمت کتاب»
جهت برگرداندن کتاب‌های از رده خارج که به دلیل پاره شدن و یا کهنگی شیرازه کتاب قابل استفاده نیست، کتاب‎هایی که قابلیت تعمیر و مرمت دارند، با امکانات کم و با کمک اولیا و دانش آموزان، به چرخه کتابخانه برگردانده می‌شوند. 

بازدید از کتابخانه‌ها
بازدیدها با هدف سنجش و ارزیابی کتابخانه مدارس از لحاظ کمی و کیفی و نیز پایش کتاب‌های کتابخانه برای استفاده دانش آموزان در طول سال تحصیلی انجام می‌گیرند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.