دانشبنیانها اغلب شرکتهای نوپایی هستند که به تولیدات بار اول مبادرت میکنند. آنها عمدتاً در پیدا کردن بازار فروش مشکل دارند. این موضوع مجلس را به این فکر انداخت که با تصویب قانون ترک تشریفات مناقصه برای تولیدات بار اول بازارسازی برای محصولات دانشبنیان و تولیدات بار اول بپردازد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان یک رگولاتور بین دانشبنیانها و صنایع عمل میکند.
معاونت از یک طرف نیازهای صنایع را احصاء میکند و از طرف دیگر، توانمندیهای دانشبنیانها را میشناسد. با ارتباط برقرار کردن میان این دو، زمینه برای رفع نیازهای کشور به اقلام راهبردی در دستور کار قرار میگیرد.
دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل، به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات با غربیها به توان داخلی و دانشبنیانی کشور تکیه کرد. قانون ترک تشریفات مصوب مجلس یازدهم و اجرای طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به کمک آمدند تا با استفاده از تولیدات بار اول به رفع نیازهای صنایع به اقلام راهبردی و استراتژیک بپردازیم.
قوانین حمایتی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بستری برای استفاده از توان دانشبنیانی کشور به وجود آورد. به نحوی که توانستیم در شرایط تحریم، نیازهای صنعتی خود را برآورده کنیم و حتی به صادرات برخی اقلام راهبردی مانند کاتالیستها بپردازیم.
کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را در خصوص طرح تولید بار اول و اجرای قانون ترک تشریفات مناقصه جویا شدیم که در ادامه میخوانید.
سرمدی در گفت و گو با خبرنگار قدس در خصوص قرارداد اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت در خصوص صرفه جویی 500 میلیارد تومانی از محل استفاده از اقلام راهبردی تولید بار اول خاطرنشان کرد: این طور قراردادها نوعی حمایت از دانشبنیانهاست و بازارسازی ای برای آنها به شمار میرود.
وی ادامه داد: یک حمایت همه جانبه از دانشبنیانها توأم با مطالعات دقیق در دستور کار قرار گرفته است. قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه به کمک آمده اند تا حمایت از دانشبنیانها و تولیدات بار اول را رقم بزنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه، طرح تولید بار اول و قراردادهای منعقده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانهها همگی یک هم افزایی داخلی در راستای استفاده حداکثری از توان دانشبنیانی کشور است.
سرمدی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درستی نقش تنظیم گری را در زمینه ارتباط دادن دانشبنیانها و صنایع برعهده گرفته است. به این ترتیب، از یک طرف معاونت به شناسایی شرکتهای توانمند و جوانان متخصص کشور میپردازد و از طرف دیگر، نیازمندیهای صنایع را احصاء میکند.
وی ادامه داد: تا به حال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارنامه مثبتی در زمینه ارتباط دادن صنایع و دانشبنیانها داشته است. از طریق احصاء نیازهای صنایع و شناسایی توانمندیهای دانشبنیانها اتفاقات خوبی در راستای بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول رخ میدهد که در نهایت به خنثی سازی تحریمها و رفع نیازهای داخلی کشور منجر میشود.
وی ادامه داد: اگر روند حمایت از دانشبنیانها و تولیدات بار اول با جدیتی که الان در دستور کار قرار گرفته است، دنبال شود، میتوانیم در نهایت شاهد افزایش کیفیت محصولات دانشبنیانی در کشور باشیم. به نحوی که به فرصتهای جدید صادراتی دست پیدا کنیم و ارزآوری برای کشور داشته باشیم.
سرمدی تأکید کرد: استفاده از دستاوردهای دانشبنیانی در کشور هزینه دارد و باید آن را پرداخت کنیم و لازم است به حمایت از تولیدات بار اول بپردازیم تا در نهایت کیفیت محصولات تولیدی بالا برود و وابستگی خود را به واردات تجهیزات استراتژیک و اقلام راهبردی کم کنیم. این روندی است که کشورهای پیشرفته طی کرده اند و با حمایت از تولیدات داخلی به رشد آنها کمک کرده اند و در نهایت نیز به توسعه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی رسیدیم. تولید بار اول به خنثی کردن تحریمها، بومی سازی تجهیزات و سپس رسیدن به صادرات و ارزآوری کمک کرده است.
نظر شما