یک کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت ناترازی گازی کشور و امکان واردات ۵ میلیارد دلاری بنزین برای سال آتی گفت: وزارت نفت وجود حدود ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت خالی در زیرساخت‌های کشور را برجسته کرده است. این ظرفیت خالی فرصتی برای افزایش استفاده از CNG و کاهش ناترازی بنزین است.

 ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت خالی در زیرساخت‌های انرژی کشور فرصتی برای افزایش استفاده از CNG

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت ناترازی گازی کشور و امکان واردات ۵ میلیارد دلاری بنزین برای سال آتی گفت: ایران با چالش قابل توجهی در قالب ناترازی بنزین مواجه است که منجر به هزینه‌های قابل توجهی برای واردات بنزین‌ می‌شود. با این حال، خودروسازان ایرانی با پذیرش سوخت‌های جایگزین، به‌ویژه گاز طبیعی فشرده (CNG) و تغییر مسیر به سمت تولید خودروهای دوگانه سوز، می‌توانند به طور موثر بحران ناترازی بنزین را کاهش دهند.

وی افزود: اتکای ایران به واردات بنزین یک نگرانی مبرم است، زیرا اقتصاد را با هزینه‌های قابل توجهی سنگین‌ می‌کند. با پیش بینی واردات بنزین بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار در سال آینده، عمق بحران ناترازی بنزین آشکار می‌شود. برای کاهش این فشار بر ذخایر ارزی، ایران باید به دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای کاهش مصرف بنزین و ترویج استفاده از منابع موجود داخلی باشد.

ذخایر گاز ایران CNG را به گزینه ای جذاب برای کاهش واردات بنزین تبدیل کرده است

این کارشناس انرژی ادامه داد: یک جایگزین مهم برای بنزین، گاز طبیعی فشرده (CNG) است. ایران ذخایر گاز طبیعی فراوانی دارد که CNG را به گزینه ای جذاب برای کاهش مصرف و واردات بنزین تبدیل کرده است. CNG چندین مزیت از جمله هزینه کمتر، کاهش آلاینده‌ها و بهبود بهره وری سوخت را ارائه‌ می‌دهد.

فلاحی گفت: با انتقال به CNG به عنوان منبع سوخت اولیه برای وسایل نقلیه، ایران می‌تواند از منابع گاز طبیعی داخلی خود استفاده کند، وابستگی به بنزین را به حداقل برساند و خودکفایی انرژی را ارتقا دهد. وزارت نفت وجود حدود ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت خالی در زیرساخت‌های کشور را برجسته کرده است. این ظرفیت خالی فرصتی برای افزایش استفاده از CNG و کاهش ناترازی بنزین است.

وی افزود: با گسترش تعداد جایگاه‌های سوخت‌رسانی CNG و بهبود شبکه توزیع، ایران می‌تواند از زیرساخت‌های موجود برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای خودروهای دارای سوخت CNG به نحو احسن استفاده کند. این مرحله دسترسی به جایگاه‌های سوخت CNG را افزایش می‌دهد و رانندگان بیشتری را تشویق می‌کند تا به خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل شوند.

لزوم ارائه یارانه  خرید و تخصیص بخشی از قراردادهای حمل و نقل به خودروهای دوگانه سوز

این کارشناس انرژی در رابطه با لزوم تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان گفت: برای تسریع در پذیرش CNG به عنوان سوخت جایگزین، خودروسازان ایرانی باید تولید خودروهای دوگانه سوز را در اولویت قرار دهند. این خودروها می‌توانند با بنزین و CNG کار کنند و انعطاف پذیری و راحتی را برای رانندگان فراهم کنند.

وی افزود: با تحویل خودروهای دوگانه سوز به طور مستقیم از کارخانه، خودروسازان‌ می‌توانند فرآیند انتقال را برای مصرف کنندگان ساده کنند. علاوه بر این، ارائه یارانه برای خرید خودروهای دوگانه سوز و تخصیص بخش قابل توجهی از قراردادهای حمل و نقل شهری، به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، به خودروهای دوگانه سوز، استفاده گسترده از آنها را تشویق خواهد کرد.

رسیدگی به بحران ناترازی بنزین مستلزم همکاری قوی و هماهنگی سیاست بین ذینفعان

این کارشناس انرژی گفت: رسیدگی به بحران ناترازی بنزین مستلزم همکاری قوی و هماهنگی سیاست بین ذینفعان مختلف از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان، مقامات حمل و نقل و برنامه ریزان شهری است. گفت‌وگوی منظم، اشتراک‌گذاری اطلاعات و تلاش‌های مشترک برای توسعه یک استراتژی جامع که شامل تولید خودروهای دوگانه سوز و همچنین توسعه زیرساخت‌ها ضروری است. این ذینفعان با همکاری یکدیگر می‌توانند انتقال به خودروهای دوگانه سوز را تسریع کنند و به هدف کاهش ناترازی بنزین به طور موثر دست یابند.

فلاحی گفت: تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی با سوخت CNG یک راه حل مناسب برای بحران ناترازی بنزین است. ایران با استفاده از ذخایر فراوان گاز طبیعی کشور، بهره گیری از زیرساخت‌های موجود و سازوکارهای تشویقی برای خودروسازان می‌تواند وابستگی خود به واردات بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پذیرش گسترده خودروهای دوگانه سوز نه تنها بار اقتصادی واردات بنزین را برطرف‌ می‌کند، بلکه امنیت انرژی را تامین و ناترازی بنزین را به حداقل برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.