تحولات منطقه

یک کارشناس انرژی: با در نظر گرفتن قیمت ۸۰ سنتی هر لیتر بنزین وارداتی و دلار ۵۵ هزار تومانی، اگر بخواهیم قابلیت استفاده از CNG به خودروها اضافه شود فقط کافی است هزینه هفت بار پر شدن باک ۶۰ الی ۷۰ لیتری خودروهای پرمصرف داخلی با بنزین وارداتی پرداخت شود

با هفت باک بنزین وارداتی، خودروهای بنزینی دوگانه سوز خواهند شد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محمدرضا کارگذار کارشناس حوزه انرژی با اشاره به مصرف بیش از حد بنزین و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور تصریح کرد: با افزایش تعداد خودروها در کشور، ناترازی بنزین روز به روز افزایش میابد و دولت پیش بینی کرده است در سال ۱۴۰۳ سه تا پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه خواهد کرد. بنزین یک کالای استراتژیک است و بخش بزرگی از سبد سوخت کشور را شامل میشود. تنش‌های ژئوپلتیکی و تغییرات نرخ جهانی نفت میتواند قیمت بنزین وارداتی را نیز دچار نوسان هایی غیر قابل پیش بینی کند. اگر همین روند ادامه پیدا کند در سال های بعد باید بنزین بیشتری را از سایر کشورها بخریم و با توجه به خطر تحریم ها، تامین انرژی خودروها با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور تصریح کرد: خودروهای فرسوده اسقاط نشده و خودروهای جدیدی که دارد همین امروز تولید میشود بسیار پرمصرف هستند. با توجه به روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور، دولت و خودروسازهای داخلی باید از مدتها قبل تولید خودروهای بنزینی و پر مصرف را متوقف میکردند و بخش زیادی از تولیدات خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص میدادند اما از سال ۹۹ تاکنون کمتر از یک درصد خودروهای تولید شده قابلیت استفاده از CNG را دارد.

وی در ادامه با اشاره به روش های کاهش ناترازی بنزین تصریح کرد: ساده ترین و بهترین راه برای حل مشکل ناترازی؛ تنوع بخشی به سبد سوخت خودروهای پر مصرف و پر تردد مانند تاکسی های اینترنتی و وانت ها است. گاز طبیعی یک سوخت تمیز و سازگار با محیط زیست است که در ایران منابع فراوانی از آن در دسترس است و از نظر اقتصادی هزینه استحصال و پالایش آن کمتر است. شبکه توزیع گاز طبیعی در کشور گسترده است و با تبدیل تاکسی ها و وانت ها به خودروهایی با قابلیت مصرف دو نوع سوخت ، میتوان بخش بزرگی از ناترازی بنزین را کاهش داد.

این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور تصریح کرد: تولید خودورهای بنزینی پر مصرف و عدم تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازها باعث افزایش روز افزون مصرف بنزین شده و بعضی از این خودروها هم اکنون در صنعت حمل و نقل کشور بسیار فعال هستند. رفت و آمد این خوردوها عموما برای فعالیت های اقتصادی بوده و به جابجایی افراد و یا اشیا میپردازند. اما فعالیت اقتصادی این خودروها در مجموع برای اقتصاد کشور مفید نیست و هزینه های زیادی را برای دولت ایجاد کرده است. این خودروها مصرف بیشتری دارند و سهم زیادی در ناترازی بنزین دارند.

وی افزود: افزایش مصرف بنزین در کشور باعث ایجاد ناترازی شده و دولت باید برای واردات بنزین هزینه کند. یکی از موثرترین روش ها برای کاهش ناترازی بنزین؛ تنوع بخشی به سبد سوخت کشور است. با تبدیل خودورهای بنزینی پرمصرف و پرتردد به خودروهای دوگانه سوز میتوان بخش زیادی از ناترازی بنزین را برطرف کرد. اگر مردم بخواهند خودشان تمام هزینه های این تبدیل را پرداخت کنند باید ۱۸ الی ۲۵ میلیون تومان هزینه کنند. با در نظر گرفتن قیمت ۸۰ سنتی هر لیتر بنزین وارداتی و دلار ۵۵ هزار تومانی، اگر بخواهیم قابلیت استفاده از CNG به خودروها اضافه شود فقط کافی است هزینه هفت بار پر شدن باک ۶۰ الی ۷۰ لیتری خودروهای پرمصرف داخلی با بنزین وارداتی پرداخت شود.

گفتنی است، ناترازی بنزین به موضوعی مهم در کشور تبدیل شده و اگر برنامه ای برای رفع ناترازی بنزین نداشته باشیم در کمتر از ده سال، واردات بنزین به بیش از صد میلیون لیتر در روز خواهد رسید. استفاده از خودروهای دوگانه سوز که هم با CNG و هم با بنزین حرکت می‌کنند گام مهمی در کاهش مصرف بنزین و حل مشکل ناترازی بنزین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.