تحولات منطقه

شورای عالی فضای مجازی در آخرین مصوبه خود امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر را از طریق پوسته‌های داخلی مجاز اعلام کرد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری، عضو شورای عالی فضای مجازی: حمایت از سکوهای داخلی هم حدی دارد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، بر این اساس تنظیم‌گران بخش خصوصی موظف شدند برای آنچه ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران عنوان شده از طریق سازوکارهای حکمرانی‌پذیر سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی که امکان ارائه خدمات پیوسته برای آن‌ها وجود دارد را شناسایی و شرایط فعالیت آن‌ها را در داخل فراهم کنند.

این مصوبه در حالی ابلاغ شد که برخی گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی است سطح و تعداد کاربران ایرانی پیام رسان‌ها و سکوهای خارجی دوباره به اعداد و ارقام قبل بازگشته که نشان‌دهنده ناکارآمدی سیاست‌های اعمال محدودیت و عملکرد سکوهای داخلی در تأمین نیاز کاربران بوده است.

این موضوع سبب شد در فرصت نمایشگاه مطبوعات با حجت‌الاسلام حمید شهریاری، عضو شورای عالی فضای مجازی درباره مصوبه جدید به گفت‌وگو بنشینیم.

او درباره اینکه «هدف از این تصمیم چه بوده است؟» می‌گوید: واقعیت امر این است که استکبار جهانی با تأسیس سکوهای خاص و برنامه‌ریزی شده متعلق به خودش اهداف مشخص و تعریف شده‌ای را دنبال می‌کند. ما کنترل شدید این کشورها بر پیام‌رسان‌های خارجی و بین‌المللی را کاملاً می‌بینیم. در این شرایط طبیعی است که ما هم باید دنبال اهداف خودمان باشیم و برای آن ابزار ایجاد کنیم. البته ما گفتیم این موضوع منافاتی با اینکه سکوها و پیام‌رسان‌های خارجی هم در کشور ما حضور و فعالیت داشته باشند ندارد، منوط بر اینکه تابع نظامات و قوانین حکومتی جمهوری اسلامی ایران باشند. منطقی نیست که یک سکوی خارجی در کشور ما فعالیت کند و تابع و متعهد به هیچ قانون و مقررات ملی و داخلی ما نباشد. الزامات و مقررات جمهوری اسلامی برای همه سکوها یکسان است و در همه دنیا این‌گونه مقررات وجود دارد و در هر کشوری یک سکوی خارجی مقررات را نپذیرد و رعایت نکند و احیاناً ایجاد تنش کند او را می‌بندند و مانع فعالیتش می‌شوند یا حداقل او را بازخواست و برایش جریمه‌های سنگین وضع می‌کنند.

 وی در پاسخ به این پرسش که چرا پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند نیاز مخاطب و کاربر را تأمین کنند هم معتقد است: «سکوهای داخلی نتوانسته‌اند متناسب با نیاز مردم و کاربران خدمات و کیفیت خود را ارتقا بدهند. طبیعتاً دولت و وزارت ارتباطات موظف‌اند هم در این زمینه ورود کنند و هم حمایت‌های خودشان را افزایش دهند و هم آسیب‌شناسی کنند. خود پیام‌رسان‌ها و سکوهای داخلی هم باید برای درآمدزایی برنامه‌ریزی کنند و منابع لازم به منظور سرمایه‌گذاری فنی و توسعه را خودشان تأمین کنند و مدام سراغ دولت نروند. در دنیا این‌گونه نیست که یک حمایت دائم و مطلق از سوی دولت‌ها برای سکوهای بخش خصوصی اعمال شود، حمایت یک محدوده‌ای دارد و بخش خصوصی خودش باید طرح اقتصادی و توسعه‌ای داشته باشد. مردم دلشان می‌خواهد پیامشان برسد، حالا اگر پیام‌رسان‌های داخلی پیام آن‌ها را برسانند و نیازشان را پاسخ دهند، انگیزه‌ای ندارند که به سراغ خارجی‌ها بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.