یک کارشناس بازار طلا و سکه، انحصار و توقف عرضه سکه توسط بانک مرکزی را یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت طلا و سکه در کشور دانست.

انحصار و توقف عرضه، عامل افزایشی شدن قیمت سکه

به‌گزارش قدس آنلاین، باوجود اینکه بازار انتظار کاهش قیمت طلا و سکه پس از حراج ۱۳ اسفند ماه سال جاری را داشت؛ اما مشاهده می‌کنید که نه‌تنها این حراج قیمت‌ها را ثابت نگه نداشت، بلکه تنها یک روز پس از آن شاهد افزایش شدید قیمت‌ها بودیم تا جایی که هر گرم طلا ۱۸ عیار از دو میلیون و ۹۵۹ هزار تومان و سکه امامی از نیمه کانال ۳۴ میلیون تومانی در ۱۲ اسفند ماه به‌حدود ۳ میلیون و ۹۹ هزار تومان در طلای ۱۸ عیار و ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سکه امامی رسید.

این اتفاق سبب شد فعالان این بازار از عنوان«بازارِ طلا غیرقابل پیش‌بینی شد» استفاده و تاکید کنند باتوجه به‌اینکه متغییرهای بسیاری در قیمت طلا و سکه تاثیرگذار و قیمت‌ها مدام در حال تغییر است، بنابراین نتوان اقدام به‌پیش‌بینی بازار کرد.

فعالین بازار طلا معتقدند باتوجه به‌حبابی که امروز در بازار طلا به‌ویژه در سکه گرمی و ربع سکه، مشاهده می‌ شود  به‌نظر نمی‌رسد  عرضه سکه با مکانیزم فعلی تاثیری بر بازار داشته باشد.

توقف عرضه در ۱۰ سال اخیر قیمت‌ها را افزایشی کرده است

میثم رادپور، کارشناس بازار سکه و طلا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: باوجود اینکه گاهی اوقات بانک مرکزی عرضه‌های بزرگی دارد؛ اما توقف عرضه پس از آن، در بازار تقاضا ایجاد می‌کند و همین امر بازار را افزایشی می‌کند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال قبل اینگونه نبود که سکه همیشه درگیر حباب باشد؛ در بسیاری مواقع ما با کاهش قیمت سکه نسبت به‌ارزش ذاتی‌اش مواجه بودیم که در این شرایط بازار اقدام به‌آب کردن و تبدیل آن به‌شمش می‌کرد؛ اما زمانی که سکه درگیر حباب می‌شود، بازار راه‌حل مطمئنی برای استفاده از فرصت آربیتراژ(کسب سود از تفاوت قیمت) ندارد و چون انحصار عرضه سکه در دست بانک مرکزی است مشاهده می‌کنید که سکه بیش از ۱۰ سال است که حباب بزرگی را حفظ کرده که تخلیه هم نمی‌شود.

این کارشناس بازار طلا و سکه یادآور شد: در گذشته بانک مرکزی هر هفته در بانک کارگشایی حراج سکه داشت که این امر جریان مداومی از سکه را وارد بازار می‌کرد و افزایش تقاضا با افزایش عرضه خنثی می‌شد؛ اما درحال حاضر این‌گونه نیست و حراج‌ها به‌زمان‌ها و حجم کمی محدود شده که همین امر تقاضا را در بازار بالا برده است.

رادپور ضمن بیان اینکه چنانچه بانک مرکزی حجم قابل توجهی را با مکانیزم حراج در بازار عرضه کند شانس اینکه حباب سکه کاهش یابد وجود دارد، تصریح کرد: نحوه حراج سکه هم بسیار مهم است به‌این معنا که چنانچه در نحوه واگذاری، محدودیت‌های جدی اعمال کرده باشند، این محدودیت‌ها، از خرید سکه توسط مشتریان جلوگیری می‌کند و در نهایت سبب از دست رفتن کارایی مکانیزم حراج می‌شود.

وی احیای مکانیزم حراج سکه همچون ۱۰ پیش در بانک کارگشایی را یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حباب سکه خواند و خاطرنشان کرد: سوال این است که چرا بانک مرکزی خود را انحصارگر ضرب سکه می‌داند؛ می‌تواند این امر را به‌بخش خصوصی واگذار کند، همچون کشورهای امارات و ترکیه که شرکت‌های فعال تولید شمش طلا دارند.

این کارشناس اقتصادی بار دیگر بر آزادسازی برخلاف محدود کردن عرضه برای تنظیم‌گری بازار تاکید و تصریح کرد: چنانچه دولت این مسئله را به‌بازار واگذار کند، قطعا بازار به‌درستی وضعیت را کنترل خواهد کرد. چنانچه ضرب سکه در دست بازار بود شاهد چنین حبابی در سکه و طلا نبودیم، چراکه بخش خصوصی تحمل این را ندارد که سود حدود ۳۰ درصدی بخش آربیتراژ را از دست بدهد و تا زمانی که آن را به‌صفر نرساند، آرام نخواهد گرفت؛ اما بانک مرکزی انگیزه کسب سود ندارد.

گفتنی است؛ باتوجه به‌اینکه دومین جلسه حراج سکه طلا چهارشنبه هفته جاری در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار و هر متقاضی مجاز به‌ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه است؛ باید دید که آیا این حراج تاثیری بر نزولی شدن بازار دارد یا اینکه خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.