انتخابات

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 976088

در این مطلب قرار است یک برنامه شخصی برای سوگواری ارائه شود. همان‌طور که میدانید، مانند هر برنامه‌ی شخصی دیگر، شما باید مراحل این برنامه را با نیازهای خود متناسب سازید.

یک برنامه‌ی شخصی برای سوگواری

شما میتوانید مراحل زیر را به کمک درمانگر انفرادی، گروهی یا با یکدیگر اشخاص حمایت کننده، دنبال کنید.

در نظر گرفتن سوگواری به عنوان یک آیین

وقتی کسی یا چیزی را از دست میدهید، مهم ترین تکلیف شما این است که معنایی برای این فقدان پیدا کنید و خودتان را با واقعیت آن تطبیق داده و در نهایت به زندگی خود ادامه دهید. دست یابی به احساس منطقی و معنادار درباره‌ی فقدان، اغلب از طریق آیین های خاصی حاصل میشود. بیشتر فرهنگ‌ها مراسم و آیین‌هایی دارند که ختم وگواری درباره‌ی فرد از دست رفته را مشخص میکنند. در برخی از فرهنگ ها این مراسم غم انگیز و اندوه بار است. در حالی که در بعضی فرهنگ های دیگر، این مراسم ایام پرنشاطی برای بزرگداشت فرد از دست رفته است. نکته‌ی مهم آن است که شما باید سعی کنید تجربه‌ی فقدان را با تجارب زندگی خود تلفیق کنید.

شناخت توانمندی‌های خود

در هنگام مواجه شدن با بحران‌های زندگی، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید تهیه‌ی فهرستی از مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان است. به خود بگویید: «چگونه می توانم در ایــن شرایط از توانایی‌ها و مهارت‌های خودم به بهترین نحو استفاده کنم؟» همچنین ببینید که برای مبدل ساختن این بحران به تجربه‌ای سازنده و مفید، در زندگی چه مهارت های دیگری را لازم است کسب کنید.

مواجه شدن با فقدان

تجربه‌ی فقدان اغلب به واکنش‌های هیجانی ناخوشایندی منجر میشود. با این حال اجتناب کردن از موضوع هرگز به نفعتان نیست. بهترین روش مقابله با احساسات ناخوشایند مواجه شدن با آنهاست. بنابراین سعی کنید از طریق تجربه کردن هیجانات خود، با آنها مواجه شوید. معمولا به افراد داغدار توصیه میشود که با اشیاء، مکان‌ها و سایر نشانه‌هایی که تداعی کننده‌ی فرد از دست رفته است، روبرو شوند. بر اساس اولویت بندی خودتان می توانید این کار را به صورت تدریجی (مواجهه هدایت شده) یا یک دفعه (غرقه سازی) انجام دهید. مواجهه با فقدان با کمک و اطمینان بخشی دیگران بسیار کمک کننده است.

پرداختن به فعالیت‌های سازنده

سرگرم کردن خود با فعالیت‌های سازند، ه مهارت مفیدی برای منحرف ساختن حواس خود از افکار افسرده ساز است. علاوه بر این، پرداختن به فعالیت‌های هدفمند، فرصتی فراهم می آورد تا بعد از آشفتگی‌هایی که در اثر فقدان در زندگی شما به وجود آمده، احساس بهتری پیدا کنید. نمونه هایی از پیامدهای منفی فقدان عبارتند از:

- مختل شدن اهداف

- کناره گیری از دیگران

- نگرش بدبینانه نسبت به زندگی

- نا امیدی و بی علاقگی نسبت به آینده

- از دست دادن ایمان و اعتقاد مذهبی

بعد از تجربه‌ی فقدان، پرداختن به فعالیت‌های معنی دار و سازنده، به شما کمک خواهد کرد تا توجه‌تان را از آشفتگی‌های زندگی برگردانده و احساس امید و هدفمندی در زندگی را از نو بنا نهید.

استفاده از تفکر سازنده

هنگامی که با فقدانی مقابله میکنید، استفاده از مهارت های حرف زدن با خود درباره‌ی مشکلات میتواند مفید باشد. همچنین استفاده از مهارت های تفکر سالم، بسیار سودمند خواهد بود. بنابراین سعی کنید از خودگویی های منفی و خودشکن اجتناب نموده و با پرداختن به افکار مثبت و سازنده، تحمل خود را در برابر فقدان افزایش دهید.

استفاده از سیستم حمایتی

در هنگام فرآیند سوگواری ایجاد و توسعه‌ی سیستم های حمایتی و استفاده از حمایت دیگران برای کنار آمدن با تجربه ی فقدان بسیار سودمند است.

کنترل مصرف دارو و الکل

به خاطر داشته باشید که بعضی از افراد در دوره‌ی سوگواری و غمگینی، مستعد استفاده از دارو و الکل هستند. بنابراین خودتان را ترغیب کنید تا به جای استفاده از الکل و دارو، از مهارت های مقابله‌ای سالم‌تری مانند آرام سازی و تمرینات جسمی برای کاهش درد و رنج خود استفاده کنید.

الهه ضمیری - خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.