۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 983138

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از تاسیس و راه اندازی مؤسسات خدمات هوشمند ترافیک در کشور با مشارکت پلیس راهور، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری های کشور و شرکت های دانش بنیان تا خرداد ماه سال جاری خبر داد.

ارائه خدمات ترافیک در کشور هوشمند می شود

به گزارش قدس آنلاین، سردار سید تیمور حسینی در سی و پنجمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران های کلانشهرهای ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد مرتضی مطهری و تبریک روز معلم گفت: تمام مراحل راه اندازی این مؤسسات انجام شده و در حال اخذ مجوز از مراجع قانونی و ذی صلاح هستیم و به عبارتی می توان گفت که پلیس راهور شاید اولین دستگاهی خواهد بود که با این کار به شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم جامه عمل می پوشاند.

وی اظهار داشت: این مؤسسات توسط کارشناسان بازنشسته پلیس راهور که دارای تجربه های فراوان هستند و همچنین کارشناسان مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری های کشور و همچنین توسط شرکت های دانش بنیان در کل کشور راه اندازی می شود.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: یک بخش های جغرافیایی در معابر شهری و در جاده ها به این مؤسسات واگذار می شود و آنها در موضوع اجرای مقررات و کنترل تخلفات با ابزارهای هوشمندی که ما در اختیارشان قرار می دهیم به ما کمک می کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال بزرگراه شهید خرازی در کلانشهر اصفهان را به یکی از این مؤسسات واگذار می کنیم و این مؤسسه موظف است به تعداد مورد نیاز و کافی دوربین هوشمند دستی که مجهز به سیم کارت است دریافت کرده و با استفاده از آنها تخلفات رانندگی در این محدوده را ثبت، آن را به راننده متخلف پیامک و دیتای آن را نیز به سرور ما در تهران ارسال کند.

حسینی عنوان کرد: علاوه بر این مؤسسات مذکور می توانند با جذب کارشناسان پلیس راهور که به افتخار بازنشستگی نائل شدند با تجهیز آنها به تبلت های هوشمند مخصوص ترسیم کروکی، در موضوع جمع آوری تصادفات هم به ما کمک کنند.

وی بیان کرد: برای این موضوع یک برنامه کاربردی نیز طراحی می شود و هرکس که تصاف کرد هم می تواند مانند سابق با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و هم می تواند با استفاده از این برنامه کابردی درخواست خود برای حضور کارشناس سر صحنه تصادف را ارسال کند.

سردار حسینی با بیان اینکه براساس توافقی که با بیمه ها صورت گرفته دیگر حق بیمه افراد براساس یک فاکتور تصادف نخواهد بود گفت: این عادلانه نیست که یک فرد زرنگی در سال ده ها و صدها تخلف می کند ولی تصادف نمی کند او یک میزان حق بیمه پرداخت کند و یک فرد بدشناس و بخت برگشته ای که در اولین تخلفش تصادف می کند هم یک میزان حق بیمه بدهد آن وقت تاوانش را بیمه بدهد. در همین راستا با بیمه ها هماهنگ کردیم، سامانه ها و دیتاها را در اختیارشان قرار دادیم و از این پس حق بیمه براساس نمره منفی و تعداد جریمه ها باید پرداخت شود.

سردار حسینی خاطر نشان کرد: انشاء الله به زودتی نهایتاً تا خرداد ماه راه اندازی این مؤسسات را به صورت رسمی اعلام کرده و فراخوان آن را هم می دهیم و انتظار ما این است که حداقل در کلانشهرها، شهرداری ها به میدان بیایند و این اتفاق را رقم بزنند.

این مقام ارشد فرماندهی انتظامی کشور با تاکید بر اینکه نگاه و رویکرد پلیس راهور فقط سلبی و مجازاتی و متکی به جریمه نیست گفت: ما به دنبال این هستیم که با ابزارهای تشویقی و ایجابی و سازوکارهای هوشمند تخلفات را کنترل کرده و در یک نظامِ دقیق تشویق و تنبیه، به اصلاح رفتار کاربران ترافیک تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع رتبه بندی رانندگان را به جد دنبال می کنیم تصریح کرد: معتتقدم اگر این کار به سرانجام برسد یک انقلاب بزرگ در اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان رخ می دهد و ما می توانیم به راحتی در یک بازه زمانی ۲ تا سه ساله حداقل به میزان ۵۰ درصد از تصادفات، جان باختگان و مصدومان را کاهش دهیم و حتی با انجام درست همین چند کار کشته های حوادث رانندگی را به زیر ۱۰ هزار نفر برسانیم.

سی و پنجمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران های کلانشهرهای ایران امروز، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت، به میزبانی اصفهان در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.