وارد شبستان اصلی در مصلای امام خمینی(ره) می‌شوی، به سالن 1 راهروی 26 می‌رسی و عنوان «انتشارات آستان قدس رضوی» روی سردر سپید غرفه، چشم‌هایت را نوازش می‌دهد. غرفه‌ای که ترکیب آبی فیروزه‌ای و سپید و دکور مشبکش، معنویت و قداست حریم پاک رضوی را تداعی می‌کند.

اینجا تهران، غرفه‌هایی به نام امام مهربان / وقتی شمیم رضوی همزمان با دهه کرامت در نمایشگاه کتاب می‌پیچد

 این‌جا میعادگاه دست‌اندرکاران علمی-فرهنگی آستان مقدس رضوی با دوست‌داران سیره‌ی امام مهربانی‌هاست.

جایی که می‌توان در آن کتاب‌های مختلفی برای سلایق و اقشار گوناگون جامعه یافت. از آثار علمی-پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) تا آثار انقلابی و عرفانی موسسه جوانان رضوی و کتاب‌های داستانی، تاریخی و... برای بزرگسالان که توسط به‌نشر به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب‌ها در قفسه‌هایی با عناوینی مثل: «امام رضا(ع) و زندگانی»، «علوم قرآنی»، «سیره و سرگذشت‌نامه»، «اخلاق اسلامی و تربیتی»، «حدیث، فقه و اصول»، «ادبیات انقلاب»، «ادبیات دفاع مقدس» و... تفکیک شده تا انتخاب را برای مراجعه‌کنندگان آسان کند. آن‌ها که در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «انتشارات آستان قدس رضوی» را برای ارتقاء معلومات خود برگزیده‌اند و آگاهی را در مجموعه‌ای دنبال می‌کنند که با بهره‌گیری از تعالیم والای رضوی و سبک زندگی عالم آل محمد(ع) با دارا بودن غرفه‌ای وسیع و منسجم توانسته مثل هر سال توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.
 

از تخفیف 35 درصدی تا رونمایی دایره‌المعارف قرآنی

غرفه آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب امسال برای هر قشری کتاب‌های ویژه دارد. مثل جوانانی که مشتاق آمده‌اند تا از آثار موسسه جوانان رضوی دیدن کنند. این موسسه امسال مثل سال‌های قبل در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. با تخفیفی 35 درصدی برای کتاب‌های تولیدی‌اش که هم در نمایشگاه حضوری و هم مجازی ارائه می‌شود. «عیار تجربه»، «صد روایت از زندگی علامه سیدمحمدحسین قاضی»، «زیارت؛ آغاز عشق و بندگی»، «توحید؛ داروی دردها» و «به سوی بی‌نهایت» برخی از عناوین این کتاب‌ها هستند. مخاطبین دیگر این غرفه پژوهش‌گران علوم دینی هستند و علاقه‌مندان آثاری که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی به چاپ رسیده است. 360 اثر با موضوعات مطالعات قرآنی، حدیث‌پژوهی، فقه و اصول، فرهنگ و سیره رضوی و... این موسسه پژوهشی در دو بخش ناشران عمومی و خارجی توانسته ۲۷۰ عنوان کتاب به زبان فارسی در ۳۸۰۰ جلد و همچنین۹۰ عنوان کتاب به زبان عربی در ۲ هزار جلد را عرضه کند. پنجاهمین جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه» از جمله کتاب‌های پر مخاطبی است که در نمایشگاه معرفی شده است. مجموعه‌ای از معارف دینی که لغات قرآن کریم را توضیح می‌دهد و تفسیر می‌کند و به گفته رهبر انقلاب اسلامی، اثری است جامع که نظیر آن موجود نیست.

 

شادی‌هایی از جنس کودکانه در غرفه‌ کتاب‌های پروانه

غرفه‌ی کودک و نوجوان به‌نشر، با المان‌هایی مثل قطار و نوشت‌افزار و بادکنک‌های چند رنگ، یکی از پرمخاطب‌ترین غرفه‌های کودک و نوجوان نمایشگاه امسال است. در میان قفسه‌های رنگارنگش می‌توان کودکانی را دید که با چشم‌هایی مشتاق، کتاب‌ها را ورق می‌زنند و عکس‌هایش را نشان هم می‌دهند. یا نوجوانانی را مشاهده کرد که راه سالن ناشران کودک و نوجوان، راهروی 1، غرفه‌ی 1 را پیش گرفته‌اند و با لیستی در دست، بین 437 عنوان کتاب، در جستجوی آثار دلخواه خود هستند. مجموعه‌های پرفروشی مثل «قصه‌های حنانه»، «قصه‌های احکام»، آثار «کلر ژوبرت»، مجموعه داستان‌های «صمیم»، «حکایت‌های کمال» و مجموعه رمان‌های دینی نوجوان مانند «پرواز اسب سفید»، «من و آقای همسایه» نظر هر مخاطبی را جلب می‌کند. دو جلد از جدیدترین آثار محمد میرکیانی هم به نمایشگاه کتاب تهران امسال راه یافته تا پنج‌گانه مجموعه «ماجرای دشت مرموز» که پیش از این با جلدهای «جشن خرگوش‌ها»، «بازی بازها» و «ملکه موش‌ها» چاپ شده بود به همراه دو جلد دیگر با عناوین «کاخ کلاغ‌ها» و «عروسی غازها» تکمیل و رونمایی شود. از دیگر برنامه‌های این مجموعه در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کتاب تهران مسابقه کتابخوانی «مامان جونی و زیارت» ویژه کودکان است که از نوروز 1403 آغاز شد و با مشارکت مرکز رسانه‌ای شیرازه و شبکه پویا ضمن ارائه اثر در غرفه به‌نشر تا پایان نمایشگاه کتاب و تا زمان ولادت حضرت رضا(ع) ادامه دارد. همچنین رویدادها و برنامه‌هایی از سوی انتشارات به‌نشر برای مخاطبان و پدیدآورندگان کتاب در نظر گرفته شده که می‌توان به برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب‌های «به دنبال ماه» به قلم مهدیه ارطایفه، «تروریست‌های یهودی» با ترجمه سید رضا قزوینی، کتاب «جان فیروزه جان» اثر مریم بصیری، و «مامان جونی و زیارت» نوشته مجید ملامحمدی اشاره کرد. این انتشارات در دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه برای همه کتاب‌های خود تخفیف 10 درصدی قائل شده است. به غیر از 345 عنوان کتاب بزرگسال، به‌نشر امسال 31 عنوان کتاب صوتی و 102 عنوان کتاب چاپ اولی در نمایشگاه بین‌المللی تهران عرضه می‌کند. در مجموع بیش از 39 هزار جلد کتاب در رده بزرگسال و کودک و نوجوان توسط به‌نشر، به صورت فیزیکی و مجازی، میزبان کتابخوان‌های این انتشارات است. رمان‌های دینی مانند «به امید دیدار» و «صادقانه»، کتاب‌هایی با موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی با عنوان‌های «مهارت‌های مقابله با خشم»، «مهارت‌های مقابله با اختلافات زناشویی»، روایت‌نگاری‌های ادبیات پایداری با کتاب‌هایی مثل «لیلی منم» و «خانم ماه» و آثاری با موضوع حجاب و عفاف مثل«شبحی در پشت‌بام» و «مادرانه» از جمله کتاب‌هایی هستند که در نمایشگاه امسال مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

 

کتاب‌هایی برای نخبگان دانشگاهی و حوزوی

هر سال در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، قشر نخبه دانشگاه و حوزه، از مخاطبین دائمی آثار علمی دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) هستند. امسال نیز این گروه می‌توانند کتاب‌های دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) را به دو شکل حضوری در محل مصلای تهران و مجازی در سایت نمایشگاه با تخفیف 20 درصدی تهیه کنند. در بخش فیزیکی، بیشتر از 20 عنوان کتاب منتشر شده طی چهار سال اخیر و در بخش مجازی کتاب‌های پر تیراژ 10 سال اخیر، برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور،  ارائه و عرضه می‌شود. همچنین دانشگاه علوم اسلامی رضوی کتاب‌های ارزشمندی با موضوعات کلام، حدیث، روان‌شناسی، آموزشی و... با قلم نویسندگان ملی و بین‌المللی عرضه می‌کند.

موسسات چاپ و انتشارات و آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز امسال با تعدادی از آثار ارزشمند خود، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مزین به عطر معارف ناب دینی کرده‌اند.

 

از تهیه منابع جدید کتابخانه‌ای تا تعامل با نویسندگان

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز امسال مانند سال‌های قبل، مهمان نمایشگاه کتاب تهران شده است. این سازمان مأموریت‌هایی را دنبال می‌کند که دریافت منابع جدید منتشر شده در بازار نشر، ارتباط با ناشران‌، نویسندگان و تعامل با ایشان، تهیه منابع مورد نیاز محققان، پژوهش‌گران، مراجعان، خرید منابع با موضوعات اهل بیت‌(ع)، سیره رضوی، علوم قرآن و حدیث از جمله اهداف حضورش در این دوره نمایشگاه است. همچنین تهیه منابعی که در راستای سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، آیین‌نامه‌های مجموعه‌سازی و اساس‌نامه سازمان باشد در دستور کار قرار دارد. برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس برای سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تدوین سیاست خرید از نمایشگاه مبنی بر سیاست‌های کلان آستان قدس و آیین‌نامه‌های مصوب و تخصیص بودجه خرید کتاب بر اساس نظام بودجه‌ریزی سازمان و سیاست‌های خرید از نمایشگاه همراه با آیین‌نامه مصوب است. پیگیری در خصوص اطلاع از تسهیلات سازمان‌ها، پیگیری و اطلاع از تازه‌های نشر، شناسایی، گزینش و در نهایت خرید از نمایشگاه، دریافت نظرات کارشناسان و مشاوران به ویژه تهیه و گزینش منابع، توجیه کارشناسان خرید به منظور تهیه منابع مطلوب و مورد نیاز محققان و نحوه دریافت صحیح فاکتورهای خرید نیز در دستور کار این سازمان فرهنگی قرار دارد. این سازمان که تقریبا در اکثر نمایشگاههای بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده در سال‌های اخیر هم به صورت مجازی و هم حضوری، پاسخ‌گوی نیاز مخاطبین بوده است.

مجموعه مذهبی- فرهنگی آستان قدس رضوی، سال‌هاست با موسسات متعدد علمی-فرهنگی خود، پیش‌رو در ارتقاء امر مطالعه در جامعه است. امری که توسط بسیاری از ائمه اطهار(ع) به آن سفارش شده است. علم و آگاهی از نظر این بزرگان، منشأ سعادت و ایمان الهی بوده و دوری از گمراهی امری پسندیده برای جامعه بشریت محسوب می‌شود. حضرت رضا(ع) خردورزی و دست‌یابی به آن را با مطالعه، آگاهی و بینش‌افزایی زمینه‌ساز ایجاد نسلی پویا در جامعه اسلامی می‌دانند و متولیان فرهنگی آستان قدس رضوی، این مهم را سرلوحه همه امور خود قرار داده‌اند. پس عجیب نیست اگر در سی و پنجمین دوره این نمایشگاه با حضور ۲۸۶۹ ناشر داخلی و بیش از ۶۰ ناشر خارجی، غرفه‌های این مجموعه، مثل هر سال مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد. آنان که تشنه معارف ناب رضوی هستند و همواره زندگی به سبک و سیره ایرانی-اسلامی را مبتنی بر تعالیم دینی، برای خود می‌پسندند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.