انتخابات

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیشابور هم در استان و هم در کشور بیشترین آمار اهدای عضو را دارد. تربت جام پنجمین رتبه را داراست.

نیشابور در خراسان رضوی و هم در کشور بیشترین آمار اهدای عضو را دارد

به گزارش قدس خراسان، اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در سال ۱۴۰۳ رکورد جدیدی از اوایل دهه ۸۰ که اهدای عضو در استان شروع شد را به ثبت رساند. 

ابراهیم خالقی با بیان این مطلب به قدس گفت: ۱۷۴ خانواده سال گذشته رضایت خود بابت اهدای اعضای بدن بستگانشان که دچار مرگ مغزی شده بودند را اعلام کردند که این رقم با توجه به ۱۲۵ خانواده‌ای که سال۱۴۰۱ رضایت داده بودند حدود ۴۰درصد افزایش داشته است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اعضای قابل استفاده این تعداد بیمار مرگ مغزی (۱۷۴مورد) در سال۱۴۰۲ به ۷۰۰ بیماری که نیاز به پیوند اعضا داشتند از قبیل کبد، کلیه، قلب، پانکراس، پوست، قرنیه و... اهدا شد تا جان دوباره به آن‌ها بخشید شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۵درصد از اعضای اهدایی سال گذشته از بیماران مرگ مغزی در مشهد به بیمارانی که در انتظار بودند پیوند زده شد، اظهار کرد: درحال حاضر تقریباً تمامی جراحی‌های پیوند در مشهد قابل انجام است حتی عمل‌های پیوندهای همزمان چند عضو.

خالقی ادامه داد: به طور مثال سال گذشته از مجموع ۱۱۰ کبدی که از بیماران مرگ مغزی اهدا شده بود، ۹۸ مورد آن در مشهد به بیمارانی که نیاز به کبد داشتند پیوند زده شد و ۱۲ مورد هم به شیراز ارسال شد. در همین مدت ۱۷ مورد پیوند قلب در مشهد انجام و سه مورد نیز برای پیوند به تهران ارسال شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰درصد از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای اهدای اعضای بدن عزیزانشان اعلام رضایت می‌کنند، گفت: این اتفاق خیلی خوبی است. از دهه۸۰ که کار واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی شروع شد آن زمان تقریباً ۳۰درصد خانواده‌ها به اهدای عضو عزیزانشان رضایت می‌دادند. در حال حاضر به این سطح رسیدیم که اکنون تقریباً ۳۰درصد به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند، هرچند هنوز هم می‌توان در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد تا خانواده‌ها به این باور برسند که فرد مرگ مغزی دیگر راهی برای بازگشت به زندگی ندارد و تنها علائمی که دارد با استفاده از دستگاه‌هایی که به بیمار وصل شده‌اند ادامه‌دار خواهد بود و به محض قطع دستگاه‌ها اعضایی که می‌توان با اهدای آن‌ها به افراد بیمار نیازمند به پیوند، جان دوباره‌ای بخشید، از کار خواهند افتاد. پس با زمینه‌سازی و روشنگری در این خصوص، می‌توان زمینه را برای رضایت بیشتر خانواده‌ها فراهم آورد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت خراسان رضوی در میان استان‌های کشور در خصوص اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی به چه صورت است، بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در میان ۶۳ دانشگاه سراسر کشور در تعداد اهدای عضو در ۱۰رده‌بندی، رتبه نخست را دارند. نیشابور هم در استان و هم در کشور بیشترین آمار اهدای عضو را دارد. تربت جام پنجمین رتبه را داراست. تربت حیدریه در رده ششم قرار دارد، گناباد هفتم است و سبزوار در رده دهم قرار گرفته است. البته در خراسان رضوی مشهد با تعداد ۱۰۹ رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی در استان بیشترین تعداد را در سال ۱۴۰۲ ثبت کرده، اما چون در رده‌بندی‌هایی که انجام می‌شود تعداد رضایت‌نامه به تعداد جمعیت سنجیده می‌شود از این لحاظ نیشابور در رتبه نخست استان و کشور قرار گرفته است.

خالقی همچنین درخصوص تعداد رضایت خانواده‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در دو ماه ابتدایی سال ۳۴ خانواده به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی شده رضایت دادند که نسبت به سال گذشته که ۱۳ مورد در دو ماه ابتدایی سال بود، خیلی جلوتر هستیم.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.