انتخابات

یک کارشناس انرژی: رویکرد راهبردی دولت شهید رئیسی با هدف جبران کمبودهای مالی پروژه‌های قبلی و تقویت ظرفیت تولید انرژی کشور انجام می‌شود. در طول ۳۳ ماه گذشته، دولت بیش از ۱۳۲ پروژه بزرگ در بخش انرژی با ارزش مجموع ۲۸.۵ میلیارد دلار را با موفقیت تکمیل و عملیاتی کرده است.

تکمیل ۱۳۲ پروژه کلان حوزه انرژی به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار در دولت شهید رئیسی

فرشاد جامع کارشناس انرژی با اشاره تکمیل پروژه های نیمه تمام و آغاز کلان پروژه های جدید در حوزه انرژی  در دولت شهید رئیسی اظهار کرد: به در سال‌های اخیر، ایران با چالش‌های متعددی در بخش انرژی خود از جمله تحریم‌های اقتصادی، موانع فناوری و محدودیت‌های مالی مواجه بوده است. اما دولت سیزدهم با برنامه ریزی استراتژیک و اجرای موثر پروژه های انرژی توانسته است بر این موانع فائق آید. دولت با تمرکز بر تکمیل پروژه های موجود و راه اندازی سرمایه گذاری های جدید، نه تنها زیرساخت های انرژی کشور را تقویت کرده، بلکه فرصت های جدیدی برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد کرده است. در دولت سیزدهم تحت ریاست‌جمهوری شهید رئیسی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و آغاز کلان پروژه های جدید در حوزه انرژی رویکردی راهبردی در پیش گرفته شد که خروجی آن نیز تکمیل ۱۳۲ پروژه در کنار آغاز به کار بیش از ۵۰ طرح راهبردی در حوزه انرژی بوده است.

وی در رابطه با مهم‌ترین توسعه رخ داده در حوزه برداشت از میادین مشترک نفتی کشور در دولت سیزدهم اظهار کرد: یکی از اقدامات کلیدی دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی، امضای قرارداد جدید توسعه نفتی میدان مشترک نفتی آزادگان است با تامین مالی داخلی و پیمانکاران داخلی است. این پروژه شامل سرمایه گذاری مستقیم ۱۱.۵ میلیارد دلاری توسط کنسرسیومی از بانک ها و همچنین بهره گیری از تخصص های فنی و مهندسی داخلی با تکیه بر نخبگان و مهندسان است. پیش بینی می شود با تکمیل پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان، تولید نفت خام ایران ۵۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و مجموع تولید کشور از ۳.۵ میلیون بشکه در روز به ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز برسد. از همین رو نیز تکمیل و آغاز موفقیت‌آمیز این پروژه‌های استراتژیک انرژی نقطه عطف مهمی برای بخش انرژی ایران و اقتصاد کل کشور است. تمرکز دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و آغاز پروژه‌های بزرگ جدید نشان‌دهنده تعهد به ارتقای ظرفیت‌های انرژی کشور و تضمین پایداری در بلندمدت است.

جامع در ادامه با اشاره به آغاز فرآیند ساخت پتروپالاشگاه دولتی در دولت سیزدهم اظهار داشت: تکمیل ابرپروژه های انرژی پیامدهای گسترده ای برای اقتصاد و امنیت انرژی ایران دارد. افزایش تولید نفت از پروژه‌هایی مانند توسعه میدان نفتی آزادگان باعث افزایش چشم‌گیر تولید روزانه نفت خام ایران و همچنین افزایش درآمدهای صادراتی کشور و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی نفت می‌شود. علاوه بر این، توسعه اولین پتروپالایشگاه‌ها دولتی کشور در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها و گسترش زنجیره ارزش نفت، فرصت‌ راهبردی برای ایران جهت توسعه شاخه مواد در زنجیره ارزش نفت خام است.

این کارشناس انرژی  گفت: رویکرد راهبردی وزارت نفت دولت شهید رئیسی با هدف جبران کمبودهای مالی پروژه‌های قبلی و تقویت ظرفیت تولید انرژی کشور انجام می‌شود. در طول ۳۳ ماه گذشته، دولت بیش از ۱۳۲ پروژه بزرگ در بخش انرژی با ارزش مجموع ۲۸.۵ میلیارد دلار را با موفقیت تکمیل و عملیاتی کرده است. همچنین اجرای ۵۰ طرح راهبردی در حوزه‌هایی مانند پالایشگاه‌های پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و توسعه بالادستی صنعت نفت و گاز را با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری آغاز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.