به دنبال وقوع حادثه برای «پرواز اردیبهشت» و شهادت مسافران آن، خیلی‌ها به تهران آمدند؛ از جمله فعالان رسانه‌ای برای پوشش خبری و تحلیلی رخدادهای پس از آن.

باوجود «سقوط» بالگرد، «صعود» ادامه دارد/ روایت تحلیلی روزنامه‌نگار فلسطینی از حضورش در مراسم تشییع شهدای خدمت

به گزارش قدس آنلاین، «کمال خلف» نویسنده و روزنامه‌نگار شناخته‌شده فلسطینی یکی از آن‌هاست که تحلیل خود را از آنچه مشاهده کرده، برای «رأی‌الیوم» نوشته است. به عقیده او، تهران از سال ۱۳۵۷ تا این روزها - با وجود محاصره خفقان‌آور کشور توسط آمریکا - بسیار پیشرفت کرده و این در حالی است که مهربانی و روح تمدن ایرانی و میراث تاریخی‌اش را همچنان زنده نگه داشته است. خلف می‌نویسد ایران قرن‌ها بر عرش تاریخ نشسته بوده، اما این تاریخ برایش «نوستالژی» نیست، بلکه چالشی برای ساختن آینده‌ای است که جایگاه شایسته‌اش در میان ملت‌ها و مردمان زمین را به ملت خود بدهد.

این روزنامه‌نگار فلسطینی می‌افزاید: «برای ایرانیان امروز «پایتخت» معنایی است که باید در دنیای سیاست و مبارزه برای نفوذ و جایگاه بین‌المللی تجسم یابد و برای تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی این معنا یک رؤیا نیست، بلکه می‌توان آن را به‌رسم بافنده فرش تبریزی، باحوصله و دقت و نفسی طولانی بافت؛ اسرار این کشور و جهت‌گیری سیاست‌های آن در راهبردها و صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این نسخه نهفته است».

او با کنایه به رهبران و نخبگان سیاسی عرب به‌خاطر همسو شدن با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و بی‌توجهی به منافعی که در ارتباط با ایران برای ملت‌های عربی نهفته، تأکید می‌کند: «ما به‌جای درگیرشدن در نبردی با اهداف آمریکایی برای تضعیف ایران و جلوگیری از پیشرفت آن، باید بر پروژه رنسانس عربی تمرکز کنیم».

«کمال خلف» با تبیین الگوی ایران در تبدیل تهدید به فرصت ادامه می‌دهد: «ایران، مصیبتی که با رفتن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بر سرش آمد را به یک فرصت تبدیل کرد؛ بستری برای ارسال پیام به طرف‌های مختلف در مورد ثبات داخلی، قدرت حکومت و کارآمدی نهادها. ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ساختار خاص خود را دارد و مبتنی بر مردم‌سالاری بومی سازگار با حاکمیت اسلامی است، نه نسخه وارداتی از غرب».

این نویسنده عرب، پیام دیگر مراسم تشییع پیکرها در تهران را «حمایت از فلسطین در هر شرایطی» می‌داند حتی اگر مصیبت بسیار بزرگ باشد.

او بیانات رهبر معظم انقلاب و سرپرست وزارت امور خارجه، وجود گسترده پرچم‌های فلسطین در تشییع‌جنازه، پذیرایی ویژه از رهبران مقاومت و سخنرانی «اسماعیل هنیه» پیش از اقامه نماز بر پیکرها را نماد این حمایت ارزیابی و تصریح می‌کند: «ایران ثابت کرده دولت، نهادی متکی بر سیاست‌های تدوین‌شده در مراکز تصمیم‌گیری است و آن‌قدر به اشخاص - صرف‌نظر از موقعیت آن‌ها در کشور - وابسته نیست».

او با اشاره به اینکه بیانیه و موضع‌گیری آمریکا به بهانه شهادت رئیس‌جمهور ایران؛ غیراخلاقی، غیرانسانی، خطای بزرگ سیاسی، حامل مفاهیم نژادپرستانه استکباری و فاقد درک ماهیت ملت ایران بود که بر وجدان عمومی در ایران اثر گذاشت، می‌نویسد: «جمعیت انبوهی که برای رئیس‌جمهور و همراهانش به سوگ نشستند و آن‌ها را تشییع کردند را می‌توان همه‌پرسی مردمی به نفع نظام و سیاست‌های جمهوری اسلامی دانست و بی‌شک این حضور بر میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ خرداد هم تأثیرگذار خواهد بود».

«کمال خلفِ» فلسطینی یادداشت خود را با این تعابیر به پایان می‌برد: «تهران، یک پایتخت معمولی نیست؛ در الگوی حاکمیتی و سیاسی و مسیر شکل‌دهی آینده منطقه، منحصربه‌فرد است و پروژه خاص خود را دارد. این پروژه کاملاً مشخص است و خلاصه آن این است که ما ملتی حاشیه‌ای نیستیم؛ می‌توانیم کشورمان را در بالاترین سطوح بسازیم و بدون اتکا به دیگران - آن‌طور که تاریخ کشور و ملت ما شایسته آن است - جایگاه خود را در میان ملت‌ها داشته باشیم و با قوی‌ترین کشورها مبارزه کنیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.