روز دوشنبه در پی وقوع سانحه هوایی برای یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ مدل ۷۸۷ «دریم‌لاینر» ساخت ایالات متحده آمریکا متعلق به خطوط هوایی «قطر ایرویز» که به مقصد دوبلین در حال حرکت بود، دست‌کم ۱۲ نفر مصدوم شدند.

رسوایی بودار بوئینگ / کنکاشی در ماجرای سقوط سریالی و ادامه‌دار چندین فروند هواپیمای شرکت بزرگ آمریکایی

به گزارش قدس آنلاین، این حادثه در حالی رخ داد که پنج روز پیش‌تر نیز یک هواپیمای مسافربری بوئینگ متعلق به خطوط هوایی سنگاپور که از مبدأ لندن به مقصد سنگاپور در حال پرواز بود به دلیل آنچه تکان‌های شدید ناشی از افتادن در چاله هوایی عنوان شد، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بانکوک شد، با این تفاوت که در آن سانحه یک نفر جان باخت و شمار بسیاری از مسافران و خدمه پروازی صدمه دیدند.

سفینه هوایی یا ارابه مرگ؟
تکرار دومینووار حوادثی مشابه برای این غول هواپیماسازی ایالات متحده که پیش از این نیز اتفاقاتی مشابه را تجربه کرده بود بار دیگر نام بوئینگ را بر سر زبان‌ها انداخته و به تیتر نخست اخبار بدل کرده است.

رونمایی از جدیدترین نمونه هواپیمای مسافربری این شرکت برای آن گران تمام شده و سفینه هوایی که قرار بود مایه افتخار و مباهات بوئینگ باشد امروز گریبان این شرکت را گرفته و پروژه این شرکت آمریکایی با شعار «ما می‌خواهیم پرواز و مقصد لذت‌بخش باشد» با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دوران خود مواجه شده است تا جایی که رسانه‌ها از گل سرسبد این شرکت یعنی بوئینگ مدل ۷۸۷ با عنوان «ارابه مرگ» یاد می‌کنند.

تاریخچه و جنجال‌های پیشین 
بوئینگ سال‌هاست با نگرانی‌های کیفی و ایمنی بسیاری در مورد هواپیماهای خود مواجه بوده که منجر به زمینگیری طولانی‌مدت هواپیماهای خاص و تعلیق تحویل شده است. این شرکت که در کنار ایرباس اروپا سردمداری بازار هواپیماهای تجاری را بر عهده دارد، نخستین بار پس از دو سانحه مرگبار مربوط به بوئینگ ۷۳۷ مکس در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به‌شدت سابقه ایمنی‌اش مورد بررسی قرار گرفت.

 این جت‌ها تقریباً به مدت دو سال پس از سقوط منجر به مرگ ۱۸۹ نفر در اندونزی در اکتبر ۲۰۱۸ و دیگری کشته شدن ۱۵۷ نفر در اتیوپی پنج ماه پس از سانحه اول، در سراسر جهان زمینگیر شدند و بررسی‌ها مشخص کرد این سقوط‌ها به دلیل نقص در نرم‌افزار کنترل خودکار پرواز بوده که به اشتباه فعال شده است.

نام بوئینگ اما بار دیگر با یک سانحه هوایی در ژانویه سال جاری میلادی به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد؛ این‌بار در حادثه هواپیمایی آلاسکا، دوشاخه درِ بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹، از هواپیما جدا شد و چندین نفر از ۱۷۱ مسافر آن زخمی شدند.

در حالی که سقوط‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ناشی از نقص طراحی در سیستم کنترل پرواز بود، این بار یک نقص در سیستم ساخت هواپیما عامل حادثه اعلام شد.

اما این پایان تیره‌روزی‌های بوئینگ نبود. اکتبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ در مجموع ۳۴۶ نفر در سقوط هواپیماهای خطوط هوایی اندونزی و اتیوپی کشته شدند که هر دو هواپیما از نوع بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ بودند. حوادثی که ۷۳۷ مکس را برای نزدیک به دو سال در بسیاری از کشورها و مناطق در سراسر جهان زمینگیر کرد. ۲۰ فوریه ۲۰۲۱ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی یونایتد، ۳۱ مارس ۲۰۲۲ یک هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ دلتا ایرلاین با ۱۹۸ مسافر به مقصد واشنگتن دی‌سی و ۶ ژوئن ۲۰۲۳ یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ایر ایندیا که از دهلی‌نو به سانفرانسیسکو پرواز می‌کرد، دچار مشکل شده و فرود اضطراری داشتند.

سوانح هوایی بوئینگ در سال جاری 
جدا از دو حادثه‌ هوایی بوئینگ که در روزهای اخیر رخ داد؛ ۵ ژانویه ۲۰۲۴ یکی از درهای اضطراری داخلی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ خطوط هوایی آلاسکا کمی پس از بلند شدن، سقوط کرد. در بازرسی توسط بازرسان مشخص شد چهار پیچ که قرار بوده در را نگه دارد گم شده است. این حادثه فقط دو ماه پس از تحویل هواپیما به خطوط هوایی آلاسکا رخ داد.

۱۳ژانویه ۲۰۲۴ یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت آل نیپون ایرویز ژاپن هنگام پرواز دچار ترک‌خوردگی در شیشه جلو کابین خلبان شد و هواپیما بلافاصله به فرودگاه نیو چیتوز در ساپورو بازگشت.

۲۰ژانویه ۲۰۲۴ نیز یک چرخ در ارابه فرود هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۵۷ دلتا ایرلاین زمانی که هواپیما آماده برخاستن از فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون در شهر آتلانتا ایالت جورجیا بود، ناگهان سقوط کرد و از باند خارج شد.

در ۴ مارس ۲۰۲۴ یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی یونایتد از هیوستون به فورت مایرز به دلیل آتش‌سوزی موتور، اندکی پس از بلند شدن مجبور به بازگشت شد.

۷ مارس ۲۰۲۴ یک لاستیک از ارابه اصلی فرود سمت چپ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ خطوط هوایی یونایتد که عازم اوزاکای ژاپن بود، هنگام بلند شدن از سانفرانسیسکو، جدا شد.

۱۱ مارس ۲۰۲۴ یک هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ مکس ۹ شرکت هواپیمایی لاتام، مستقر در شیلی که از سیدنی استرالیا به مقصد اوکلند نیوزیلند پرواز می‌کرد، هنگام پرواز دچار نقص فنی شد که ۵۰ مسافر آسیب دیدند. 

پرونده باز بوئینگ در دادگاه فدرال آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا روز گذشته اعلام کرد بوئینگ می‌تواند به دلیل دو سانحه قبلی ۷۳۷ مکس که حدود پنج سال پیش منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. مقامات دادگستری آمریکا اعلام کردند بوئینگ با نقص در طراحی و اجرای برنامه انطباق و اخلاقی برای جلوگیری و کشف نقض قوانین کلاه‌برداری ایالات متحده در طول عملیات خود، تعهداتش را تحت یک توافق‌نامه تعویق تعقیب قضایی (DFA) نقض کرده است. دولت در حال ارزیابی نحوه ادامه این موضوع است و به بوئینگ دستور داده تا ۱۳ ژوئن پاسخ دهد.

سوانح هوایی مرتبط با شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال جاری میلادی در حالی رو به افزایش  است که یک اتفاق عجیب در ۹ مارس ۲۰۲۴ (۱۹ اسفند) به ابهامات درباره پرونده این شرکت هواپیمایی آمریکایی بیش از پیش دامن زد. جان بارنت ۶۲ ساله که به دلیل افشاگری‌هایش در خصوص نواقص کیفی بوئینگ معروف شده بود، درست در هفته‌ای که چندین مشکل ایمنی در هواپیمای بوئینگ رخ داد، جان باخت. 

مرگ جان بارنت، زخم بر اثر گلوله که «خودزنی» به نظر می‌رسید، اعلام شد! بارنت بیش از سه دهه به عنوان مدیر کیفی برای غول هواپیماسازی آمریکا کار کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شد. بارنت در سال ۲۰۱۹، اعلام کرد سازنده هواپیما، به‌طور عمدی هواپیماهایی را با قطعات معیوب نصب کرده و مسافران در بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر، ممکن است در صورت افت فشار ناگهانی، بدون اکسیژن باقی بمانند. بوئینگ اما این اتهامات را رد کرده بود.

غرامت برای مرگبارترین جنایت شرکتی در تاریخ آمریکا 
 اداره هوانوردی فدرال آمریکا پس از سقوط دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما از آنجایی که بوئینگ با تحقیقات و ممیزی‌های متعدد در ایالات متحده و خارج از کشور مواجه است، بارها به منتقدان اطمینان داده با شفافیت کامل و تحت نظارت تنظیم‌کننده‌های اف‌ای‌ای  کار می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا، بوئینگ را ملزم به پرداخت ۲.۵میلیارد دلار به عنوان جریمه و جبران خسارت در ازای مصونیت از تعقیب کیفری به دلیل اتهامات کلاه‌برداری از دولت در طول صدور گواهی‌نامه مربوط به بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس کرد. 

با این حال، یک قاضی فدرال در تگزاس اوایل سال گذشته، اعتراض بستگان قربانیان سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به جنایات این غول هوانوردی در ایالات متحده را رد کرد و با صدور حکمی درخواست تغییر در حکم دادگستری آمریکا را صادر کرد. این در حالی است که خانواده قربانیان حوادث بوئینگ استدلال کرده‌اند  نقش بوئینگ در آنچه آن‌ها «مرگبارترین جنایت شرکتی» در تاریخ آمریکا نامیده‌اند، مستحق محکومیت جنایی این شرکت و مقامات ارشد آن است.

این در شرایطی است که اداره هوانوردی فدرال آمریکا(اف‌ای‌ای) اوایل سال جاری دستورالعملی صادر کرد و هشدار داد نقصی که در هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ پیدا شده در صورت عدم رسیدگی ممکن است منجر به «آتش سوزی یا انفجار» شود. اینکه آیا اپراتورهای هواپیما اقداماتی را برای اصلاح این مشکل انجام داده‌اند یا خیر، نامشخص است. 

روزنامه دیلی‌میل چهارشنبه هفته گذشته در میان یک سری حوادث ایمنی مربوط به هواپیماهای بوئینگ، این سند را در دسترس عموم قرار داد. طبق اعلام اف‌ای‌ای، یک صفحه فلزی که به دریچه مخزن سوخت روی بال‌های بوئینگ مدل ۷۷۷ نصب شده بود، بدون اتصال الکتریکی بوده که به طور بالقوه می‌تواند منجر به تجمع الکتریسیته ساکن شود که خطر آتش‌سوزی یا انفجار در مخازن سوخت جت را به همراه دارد؛ این دستورالعمل تأکید می‌کند تقریباً ۲۹۲ هواپیمای مدل بوئینگ ۷۷۷ ثبت شده در آمریکا ممکن است آسیب‌پذیر باشند و همه انواع از مدل پایه ۷۷۷-۲۰۰ تا دوربرد ۷۷۷-۳۰۰ER  را دربرمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.