گزارش نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که ایران در زمستان ۱۴۰۲ روزانه ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه نفت خام و سوخت مایع تولید کرده و از این لحاظ در جایگاه دوم اوپک قرار دارد.

ایران دومین تولیدکننده نفت و سوخت مایع در اوپک

به گزارش قدس آنلاین، ایران در سه ماه نخست ۲۰۲۴ روزانه ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه نفت و یک میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود این آمار را اعلام کرده است.

به این ترتیب، ایران پس از به دست آوردن جایگاه سوم تولید نفت در اوپک، اکنون جایگاه دوم تولید سوخت مایع در این سازمان را به دست آورده است. عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه‌ در روز در جایگاه نخست و عراق با ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در رتبه سوم قرار دارند.

بر اساس آمار این اداره که زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکاست، تولید نفت ایران در این بازه زمانی نسبت به سه ماهه قبل یعنی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، روزانه ۵۰ هزار بشکه بیشتر شده است.متوسط تولید نفت ایران هم در سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه برآورد شده است.

ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه محصولات نفتی و سوخت مایع که عمدتا شامل میعانات گازی‌ست، تولید کرده است.تولید سوخت مایع ایران در این بازه نسبت به سه ماهه قبل از آن ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

این آمار بدان معناست که ایران به جز تولید ۳.۲۳۰ میلیون نفت خام، روزانه یک میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است.از کل ۳۲.۰۴ میلیون بشکه سوخت مایعی تولیدی اوپک در این سه ماهه، ۱۳.۶۴ درصد آن را ایران تولید کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.