انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی از تأیید مصوبه مجلس در اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، بدین ترتیب مردم می‌توانند در انتخابات هشتم تیرماه علاوه بر شناسنامه با کارت ملی هم رأی بدهند.

کارت ملی به مدارک رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری اضافه شد/ از همه سلایق و گرایش‌ها در میان نامزدهای انتخابات حضور خواهند داشت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز خود از تصویب طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان خبر داد و گفت: بر این مبنا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مردم می‌توانند با کارت ملی هم ر|ی بدهند.

وی افزود: از سالهای قبل تصویب شده بود به که انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تجمیعی برگزار شوند و به دلیل اینکه انتخابات ریاست جمهوری با شهادت آیت الله رئیسی زودهنگام برگزار می‌شود مجلس ملزم بود در مورد شوراها تعیین تکلیف کند و مجلس یازدهم در روز آخر کار خود تصمیم گرفت شوراهای فعلی ۴ ساله باشند و دور بعد اعضای شورای شهر سه ساله برگزیده شوند تا انتخابات دوباره تجمیعی شود که در شورای نگهبان این مصوبه تأیید شد.

انشاالله از همه سلایق در انتخابات حضور خواهند داشت

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص معیارهای این نهاد برای بررسی صلاحیت ها و وجود همه سلایق و گرایشهای سیاسی در میان نامزدهای انتخابات هم با بیان اینکه معیار شورا اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و ماده ۳۵ قانون انتخابات است، اظهار داشت: مصوبه شورای نگهبان در خصوص تعاریف و معیارها برای تشخیص رجل سیاسی مدیر و مدبر را هم داریم لذا این موارد خصوصا مصوبه اخیر هم در ثبت نام و بررسی صلاحیت ها مبنای عمل است.

وی افزود: ما در همه ادوار تنوع سلایق را داشته‌ایم و رئیس جمهور منتخب با رای و اراده مردم از میان جریانهای سیاسی برگزیده شده و انشا الله در دوره اخیر هم همینطور خواهد بود.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که برخی مقصر کاهش آرای انتخابات را شورای نگهبان می‌دانند، آیا شورا قصدی برای تغییر رویه خود (در بررسی صلاحیت ها) دارد؟ تصریح کرد: برخی سیاسیون از این حرف‌ها می‌زنند اما این موضوع مبنای علمی ندارد. نه نظر سنجی ها این ادعا را تایید می کند و نه تحلیل‌های دقیق سیاسی.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتظار داریم منصفانه به مسائل توجه شود. موضوع مشارکت برای شورا مهم است و تلاش خودش را در این جهت کرده. در انتخابات اخیر بیش از ۱۵ هزار نفر در انتخابات مجلس تایید شدند. در انتخابات ریاست جمهوری هم از گروه های مختلف حضور داشتند و در این دوره هم همینطور خواهد بود.

طحان نظیف اضافه کرد: در مسئله مشارکت باید به همه موارد توجه داشت مسئله اصلی برای مردم عمل به وعده‌ها وضعیت کشور و حل مسائل آنها به ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی است. رسانه‌ها هم وظیفه دارند ایجاد امید و شور و نشاط انتخاباتی را در دستور کار قرار دهند و از یاس پراکنی پرهیز کنند. انتشار مطالبی که مردم را از صندوق ناامیدکند چه فایده ای دارد؟.

جران‌ها افراد توانا و دارای صلاحیت و اقبال رام عرفی کنند

شورا هم مهم‌ترین تضمینش برای حضور سلایق این است که به قانون عمل کند. به نظرم ملاحظه ادوار گذشته هم نشان دهنده اینست که همه سلایق در انتخابات حضور داشته‌اند. اما افرادی هم که قصد دارند به این عرصه ورود کنند مسئولیت‌های سنگین ریاست جمهوری و مأموریت های خطیر آن‌را مد نظر داشته باشند و با برآوردی صحیح از توانایی‌ها و اقبال عمومی به خودشان ورود کنند. زیرا  بوده که افرادی ورود کرده‌اند که در جریان و جناح سیاسی خودشان هم اقبالی نداشته‌اند.

وی افزود: جریاناهی سیاسی هم در معرفی افراد این موارد را مد نظر داشته باشند و افرادی که صلاحیت و توانایی لازم را دارند معرفی کنند.

طرح شفافیت قوای سه گانه تأیید شد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به رفت و آمدهای مکرر طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی بین مجلس و این نهاد، گفت هیئت نظارت مجمع هم ایراداتی به این طرح داشت که با اصلاحات نمایندگان تنها یک مورد باقی مانده بود که با اصرار مجلس بر نظر خود به مجمع تشخیص ارجاع داده شد و در جلسه روز چهارشنبه این نهاد به تصویب رسید و این مصوبه را می‌توان قانون عنوان کرد.

موافقت شورای نگهبان با سه ساله شدن دو بعدی شوراها

وی همچنین از موافقت و تایید شورای نگهبان بر مصوبه مجلس برای سه ساله دن دوره بعدی شوراهای شهر و روستا برای تجمیع دوباره با انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

ماجرای اعتبارنامه تاج‌گردون

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص درباره جلسه رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس از جمله غلامرضا تاجگردون و حواشی پیرامون آن از جمله در مورد نحوه استعلام از این شورا با بیان اینکه  شورای نگهبان نظر خود را هنگام بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرده و مسئولیت بررسی اعتبارنامه ها با نمایندگان مجلس است؛ در حدی که اطلاع دارم بصورت کتبی چیزی در این زمینه استعلام نشده است.

طحان نظیف درباره وضعیت مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته بیان کرد: ما در حال بررسی این مصوبه هستیم و به محض پایان بررسی‌ها، اطلاع رسانی می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و زمان آغاز تبلیغات گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی‌ نشده است که از ۵ روز اول حتما استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم که از همه ۵ روز دوم استفاده نکنیم.

وی تاکید کرد: بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

انعطاف شورا در مورد سقف سنی نامزدها!

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص اینکه اعضای شورا در مورد سن نامزدها به ویژه کسانی که در صورت پیروز شدن در دور بعدی از سقف سنی ۷۵ سال عبور خواهند کرد و ممکن است ریاست جمهوری شان یک دوره‌ای شود چقدر انعطاف خواهد داشت، گفت: مبنای ما مصوبه‌ای است که نسبت به شرایط داوطلب مواردی ذکر شده است و طبیعتا هر دوره ریاست جمهوری به صورت مجزا است اما چون تصمیم نهایی با شورای نگهبان است اگر در آن مقطع اعتراضی وجود داشته باشد همان زمان آنرا بررسی می کنیم.

ایرانی الاصل بودن و تابعیت ایران ملاک است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره محل تولد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که این روزها در فضای رسانه‌ای محل بحث و چالش در خصوص برخی داوطلبان متولد خارج از کشور بوده بیان کرد: مبنای ما اصل ۱۱۵ قانون اساسی و ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری است، در قانون ایرانی‌الاصل بودن و تابعیت ایرانی اشاره شده است و طبیعتا هر کسی این دو شرط را داشته باشد می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کند.

بررسی امکان انتخابات الکترونیکی

طحان نظیف در مرود امکان رای گیری الکترونیکی در انتخابات پیش رو هم با اشاره به اینکه ما در مرحله اول انتخابات مجلس در ۴ حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابات تمام الکترونیکی بود که رضایت بخش هم برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به وضعیت پیش آمده زمان زیادی تا انتخابات نداریم و چون باید تجهیزات و زیرساخت‌های انتخابات  الکترونیک تامین شود با وزارت کشور جلساتی داریم و اگر به نتیجه برسیم اکه مکان آن وجود دارد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

تکلیف همسان‌سازی حقوق ها چه شد؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که تکلیف همسان سازی حقوق کارگنان دولت در حالی که بخش درآمدی این مصوبه یعنی افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده ادر حال اجراست چه شد؟ گفت:  این مقرره در لایحه برنامه هفتم آمده بود و ما ما در شورای نگهبان ابهام و اشکالی به آننداشتیم اما لایحه برنامه هفتم بخاطر برخی مواد دیگر با اصرار مجلس به مجمع رفته در در حال بررسی است. لذا هر وقت تصویب نهایی شود از ابتدای سال لحاظ خواهد شد.

انتخابات مجلس خبرگان در دو حوزه فعلا برگزار نمی شود

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره انتخابات در دو حوزه انتخابیه خبرگان رهبری بیان کرد: این موضوع را در شورای نگهبان هم مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به اینکه انتخابات خبرگان شرایطی از جمله برگزاری آزمون را دارد، با بررسی‌های پیش‌رو چنین انتخاباتی نخواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ی وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: ما در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشتیم ولی در آخرین مصوبه‌ای که دریافت کردیم هیچ مشکل و ابهامی نداریم ولی هیات عالی نظارت مجمع اشکالاتی را وارد کرد که اخیرا مجلس یازدهم بر مصوبه خود اصرار کرد و این مصوبه برای رسیدگی به مجمع ارجاع شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.