مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مهم ترین موضوع برای ساخت راه آهن قطار تندرو مشهد - تهران موضوع تامین مالی این طرح بود که رییس جمهور فقید دستورات ویژه ای در این خصوص صادر کرده بودند.

تامین مالی مهمترین موضوع در ساخت قطار تندرو مشهد-تهران است

به گزارش قدس خراسان، سید میعاد صالحی اظهار کرد: ستاد ملی زیارت حدود ۲ هفته پیش به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل شد و ایشان همانند گذشته به امور حمل و نقل ریلی زائران بارگاه منور رضوی توجه ویژه‌ای نشان دادند.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به این که بیش از ۵۰ درصد از حمل و نقل ریلی کشور شامل قطارهای حومه ای و بین شهری در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد صورت می‌گیرد از این رو رئیس جمهور در طول سال و به ویژه در ایام دهه آخر صفر، عید نوروز و دیگر بازه های زمانی که مردم تمایل به زیارت حضرت رضا(ع) دارند برتلاش مضاعف برای خدمت رسانی به مسافران مشهد تاکید می‌کردند.

وی گفت: ۲ هفته پیش از حادثه شهادت رئیس جمهور نشستی ۲ ساعته با ایشان داشتیم که آیت الله رئیسی بر برطرف کردن موانع ساخت خط آهن تندرو تاکید کردند.

صالحی افزود: گزارشی در زمینه اقدامات مرتبط با تامین مالی از سوی دیگر دستگاه ها به رئیس جمهور ارائه شد و اگر همچنان از حیات دنیوی ایشان بهره مند بودیم حداکثر در چند ماه آینده کلنگ ساخت این راه آهن تندرو به زمین زده می‌شد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ابراز امیدواری از تحقق دستورهای رئیس جمهور فقید برای تامین مالی این طرح اضافه کرد: برای تامین مالی داخلی راه آهن تندرو مشهد - تهران هم استفاده از بودجه داخلی، هم بحث استجازه تهاتر نفت (اجازه از رهبر انقلاب برای استفاده از درآمدهای نفتی) و هم استفاده از منابع خارجی تامین بودجه پیش بینی شده است.

وی گفت: از مجموع منابع یاد شده به ویژه از منابع داخلی و تهاتر نفت دستور خوبی از سوی رئیس جمهور صادر و مقرر شد بودجه خوبی از محل درآمد میادین نفتی به این طرح تعلق گیرد.

صالحی همچنین به موضوع تامین و نوسازی ناوگان ریلی کشور نیز اشاره کرد و افزود: بسته ویژه ای برای توسعه ناوگان ریلی در حوزه لوکوموتیوهای باری و مسافربری و واگن‌های باری و مسافربری پیش بینی شده است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عدم نوسازی و تامین ناوگان جدید مسافربری ریلی در حدود ۱۵ سال قبل اشاره و اظهار کرد : با هماهنگی و هم افزایی میان مجموعه‌های تاثیر گذار و سیاست گذار در حوزه ریلی یک بسته مالی خوب پیش بینی شده است.

وی گفت: از محل تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸، ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد و شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند سفارش گذاری کرده و از این تسهیلات استفاده کنند.

صالحی افزود: همچنین از محل تسهیلات تبصره ۱۲ نیز برای سرمایه گذاران حوزه ریلی تامین مالی صورت می‌گیرد از طرف دیگر سرمایه گذاران نیز می توانند از محل تهاتر نفت برای خرید واگن‌های جدید مسافربری اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.