۸ تیر

در ایران استان کرمانشاه بیشترین مشارکت را در این بازی داشته است. جامعه شناسان معتقدند ترس از دست دادن فرصت و جا ماندن از دیگران، افراد را به سمت تصمیمات غیرمنطقی سوق می‌دهد.

مقایسه کاربران بازی همستر در ایران و جهان/ مردم کدام استان از همستر بیشتر استفاده می‌کنند؟

حتما این روزها از بازی همستر شنیده‌اید؛ در این بازی هر کاربر با ضربه روی تصویر همستر امتیازی می‌گیرد و هرچقدر تعداد ضربه‌ها بیشتر باشد امتیاز بیشتری نصیب او خواهد شد. می‌گویند مجموع این امتیازها قرار است تبدیل به ارز دیجیتالی شود.

کاربران تلگرامی که با نات کوین به درآمد رسیدند، یکی از عوامل اصلی تبلیغ و هجوم سیل عظیم کاربران به بازی همستر بوده‌اند.

همستر در کشورهای اروپایی و آمریکایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده مخاطبان همسترکامبت، فعالان پیام رسان تلگرام هستند. هم اکنون حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان عضو شبکه اجتماعی تلگرام شده اند. این درحالی است که تلگرام جز ۱۰ پیام رسان پرطرفدار فعلی نیست. واتساپ با ۹۰۰ میلیون نفر مشترک در صدر پر مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. عمده مخاطبان تلگرام در کشورهای آسیایی و برخی کشورهای شرق اروپا ساکن هستند. بر این اساس این پیام رسان دامنه نفوذ زیادی در آمریکایی شمالی و غرب اروپا نداشته و به همین نسبت مخاطبان بازی کریپتویی همستر کامبت نیز عمدتا ساکن مناطقی هستند که مخاطبان پیام رسان و شبکه اجتماعی تلگرام در آن حضور دارند.

همستر در ایران

بر اساس آماری که از داده‌های گوگل از ۱۰ تا ۱۷ خرداد سال جاری به دست آمده است. در ایران استان کرمانشاه بیشترین مشارکت را در این بازی داشته است و از همین رو صدر نشین جدول بازی همستر در ایران است.

به همین ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در جایگاه دوم و سوم این جدول قرار دارد. استان یزد به لحاظ مشارکت در این بازی کمترین جایگاه را دارد و به همین دلیل در آخرین نقطه این رده بندی ایستاده است.

شماره

استان

درصد کاربران

ا

کرمانشاه

۱۰۰

۲

آذربایجان شرقی

۹۷

۳

آذربایجان غربی

۹۳

۴

خراسان شمالی

۹۲

۵

کردستان

۹۱

۶

اردبیل

۸۹

۷

قزوین

۸۶

۸

خراسان رضوی

۸۶

۹

زنجان

۸۶

۱۰

خوزستان

۸۴

۱۱

گیلان

۸۲

۱۲

لرستان

۸۲

۱۳

کهگلویه و بویر احمد

۸۲

۱۴

خراسان جنوبی

۸۱

۱۵

گلستان

۸۱

۱۶

قم

۸۰

۱۷

مرکزی

۷۸

۱۸

سیستان و بلوچستان

۷۶

۱۹

چهارمحال و بختیاری

۷۱

۲۰

سمنان

۷۱

۲۱

ایلام

۷۰

۲۲

تهران و البرز

۶۸

۲۳

مازندران

۶۸

۲۴

بوشهر

۶۸

۲۵

هرمزگان

۶۷

۲۶

اصفهان

۶۷

۲۷

فارس

۶۵

۲۸

یزد

۶۰

عواقب ناگوار همستر

محمد رحیمی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، به خبرگزاری ایسنا گفت: این پدیده نشان‌دهنده ضعف دانش عمومی در حوزه رسانه و درآمدزایی است. ما به راحتی فریب تبلیغات رسانه‌ای را می‌خوریم، همانطور که در موارد بورس و ارز دیجیتال شاهد بودیم. ترس از دست دادن فرصت و جا ماندن از دیگران، افراد را به سمت تصمیمات غیرمنطقی سوق می‌دهد.

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که ارزش واقعی "همستر کوین" هنوز مشخص نیست و تا زمانی که این پروژه در صرافی‌ها تعریف نشود، نمی‌توان با قطعیت در مورد آینده آن صحبت کرد. رحیمی تأکید کرد: "پولدار شدن به هر قیمتی، اگر واقعی نباشد، می‌تواند عواقب روانی و اجتماعی جدی داشته باشد." در حالی که "همستر کامبت" همچنان در صدر توجهات قرار دارد، مسئولان و کارشناسان بر لزوم افزایش سواد مالی و رسانه‌ای در جامعه تأکید می‌کنند تا از آسیب‌های احتمالی چنین پدیده‌هایی جلوگیری شود.

آمار میلیونی همستر در جهان

همستر کامبت توانسته است موفقیت قابل توجهی در جلب کاربران و عضویت‌ها کسب کند. تا به این لحظه، بیش از ۱۱۶ میلیون کاربر در مدت ۷۲ روز در این بازی ثبت نام کرده‌اند.

از بین این کاربران، بیش از ۴۴ میلیون نفر به طور روزانه فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، بیش از ۶.۵ میلیون گیمر به طور همزمان در این پلتفرم آنلاین فعالیت می‌کنند.

در همین حال، این بازی توانسته است بیش از ۳۱.۸ میلیون نفر عضو کانال تلگرام، بیش از ۲۰ میلیون نفر نیز در کانال یوتیوب و بیش از ۶.۵ میلیون نفر دنبال‌کننده در ایکس را جمع‌آوری کند.

هکرها در کمین نشستند!

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی ایران، نسبت به هک حساب‌های مردم در بازی همستر هشدار داد.

او گفت: شیوه جدید ماین کردن ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است. افرادی که در این بازی‌ها شرکت می‌کنند مراقب اطلاعات و حساب‌های خودشان باشند.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.