انتخابات

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مهمترین اقدام را احیای اخلاق در فضای سیاسی و اداری کشور دانست و گفت: دولت باید پاسخگو باشد و وعده‌های فضایی ندهد زیرا وعده‌های فضایی و عدم شفافیت نوعی بی‌اخلاقی با مردم است‌.

قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «صف اول»:‌ وعده‌های فضایی و عدم شفافیت نوعی بی‌اخلاقی با مردم است‌

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه -۲۲ خرداد- به مدت یک ساعت مهمان برنامه «صف اول» شبکه خبر است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود را تشریح خواهد کرد.

قاضی زاده هاشمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور آیت الله رئیسی و همراهان ایشان اظهار داشت: هنوز باور نکردم از بین ما رفتند و یاد برداران شهید در دولت را پاس می داریم.

وی در بازخوانی سوابق و تجربیات خود افزود: پنج دوره نمایند مجلس شورای اسلامی بودم و اکنون دومین دوره ریاست جمهوری به عنوان نامزد انتخابات شرکت کرده‌ام؛ رزومه کاملی از مجموعه اقدامات و سوابقم با جزئیات در اینترنت وجود دارد. به اختصار باید بگویم یک پدر، پزشک متخصص و جراح، یک استاد دانشگاه هستم. قاضی زاده قانونگذار و مجری قانون هستم و در دوره‌ای به عنوان معاون رئیس جمهور بودم همچنین مدیرعامل اندیشکده‌ای بودم که در رابطه با حمکرانی کشور مطالعاتی انجام دادم و با توجه به تجاربی که در حوزه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی دار؛ معتقدم مسائل مزمن شده کشور به جز با انقلاب در سازوکارهای اداری کشور و جز با پایداری و ریشه‌ای حل نخواهد شد.

فوریت را مسائل اقتصادی و اولویت را امور خانواده می‌دانم

قاضی‌زاده هاشمی در این برنامه، فوریت را در مسائل اقتصادی و اولویت را امور خانواده دانست و گفت: مسائل مزمن شده کشور جز با انقلاب در سازوکارهای اداری و به صورت پایدار و ریشه‌ای حل نخواهد شد.

لزوم خروج کشور از بنگاه‌داری و واگذاری امور به مردم

وی درباره یکی از پروژه های موفق که به عنوان سنجه‌ای برای برنامه های آتی دولت در نظر گرفته شود، اظهار داشت: درباره اقدامات نهادی و ساختاری یکی از مسائل پیچیده در کشور که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، خروج کشور از بنگاه‌داری و واگذاری امور به مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از ۲۰ سال قبل ابلاغ شده بود که بنیاد شهید باید از بنگاه داری خارج می شد و اکنون موفق شده ایم تا بخشی از دارایی‌های بنیاد شهید که متعلق به خانواده‌هاست را به آنها بازگرداندیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: ما موفق شدیم بخشی از دارایی ها را به خانواده‌ها برگردانیم و اکنون انتخابات «صندوق اندوخته شاهد» در حال برگزاری است؛ برای اینکه مجمع آن از بنیاد شهید به خانواده ها انتقال یابد همچنین واگذاری بنگاه اقتصادی کوثر در حال انجام است و به جای آن وارد سهامداری خواهیم شد.

رشد اقتصادی در یک دهه منفی بود اما اکنون مثبت شده است ولی هنوز همه مردم لذت آن را نچشیدند زیرا تک تک شهروندان این سرزمین باید رشد پیدا کنند

وی درباره وضعیت بانک دی گفت: بانک دی وضعیت خوبی نداشت و در شرف انحلال بود اما اکنون احیا شده و بالاترین نرخ رشد سپرده در بین بانک‌های خصوصی و دولتی را داراست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره شعار محوری دولت خود گفت: مردم بزرگ ایران مسیر پر حزن و امیدی را گذرانده‌اند و دولتی که تشکیل خواهد شد؛ دولتمردان، خود را متعهد به پیشرفت پایدار و مستمر مردم می‌دانند و در این پیشرفت و رشد همه آحاد مردم باید لذت آن را بچشند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: رشد اقتصادی در یک دهه منفی بود اما اکنون مثبت شده است ولی هنوز همه مردم لذت آن را نچشیدند زیرا تک تک شهروندان این سرزمین باید رشد پیدا کنند؛ گاهی ممکن است رشد اقتصادی مثبت باشد اما بخشی از اقتصاد رشد پیدا کرده باشد یا وضعیت یک قشری بهتر شود؛ از اینرو باید کاری کنیم تا آحاد جامعه رشد کنند.

آمده‌ام تا سرمایه اجتماعی کشور را احیا کنم

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: آنچه در تعهد من است و به عنوان یک اصل تلقی می‌شود، «تلاش برای زایش، حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی کشور» است؛ آمده ام تا سرمایه اجتماعی کشور را احیا کنم؛ اگر از اقتصاد و فرهنگ حرف می زنیم، برای برگرداندن امید و اعتماد مردم به این سرزمین است و باید کاری کنیم تا مردم به مام وطن افتخار کنند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از حوزه ها، سمبل هستیم اما برای اینکه در همه حوزه ها مایه افتخار باشیم، باید کاری کنیم تا پاسپورت شهروند ایرانی، اقتدار و فرهنگ با ارزش باشد همچنین رعایت اخلاق در جامعه با ارزش تلقی شود و پیوند این جامعه بزرگ با هم برقرار گردد.

زمانی گفته می‌شد تحریم ها باید برداشته شود تا آب خوردن مردم هم حل شود اما اعتقاد دارم سرمایه ای که همه مشکلات ما را حل می کند، مردم هستند

قاضی زاده هاشمی با اشاره به شعار محوری «دولت مرم؛ دولت خانواده» تصریح کرد: معتقدم مردم سرمایه هستند و سرمایه ثروت آفرین است.

وی یادآور شد: زمانی گفته می‌شد تحریم ها باید برداشته شود تا آب خوردن مردم هم حل شود اما اعتقاد دارم سرمایه‌ای که همه مشکلات ما را حل می کند، مردم هستند؛ چرا باید تنها از ۹ درصد منابع طبیعی استفاده کنیم چون از مردم و سرمایه گذران برای بهره مندی از این سرمایه‌ها استفاده نکردیم.

نقطه کانونی رشد کشور، مردم هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: نقطه کانونی رشد کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند، «مردم» هستند؛ بنابراین اعتقاد دارم دولت مردم نباید به مردم دروغ بگوید بلکه باید شفاف باشیم و زمینه همه جانبه مردم را در همه عرصه ها فراهم کنیم همچنین در رنج آنها را تنها نگذاریم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ویژگی بارز رئیس جمهور فقید آیت الله رئیسی اظهار داشت: وقتی جایی سیل می آمد، با وجود حضور مقامات استانی اما چرا ایشان شخصا به آنجا می رفت؛ فقط این نبود که بخواهند بر کار مدیران نظارت داشته باشند بلکه می خواستند در کنار مردم باشند و به عنوان بالاترین مقام اجرایی در کنار مردم بودند و به همین دلیل مردم او را دوست دارند؛ شاخصی که ایشان ایجاد کرد باید ادامه دهیم و در شادی و حزن مردم در کنار آنها باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعارض منافع و آسیب شناسی آن در میان قوا، به عنوان مشکلی که اجازه نمی‌دهد مسائل حل شود، گفت: متأسفانه موضوع خود حق پنداری در کشور ما وجود دارد، در حالی که ما همه عضو یک سیستم هستیم و یک بزرگ‌تر داریم که روابط ما را تنظیم می‌کند و تکالیف را قانون اساسی و قوانین مشخص کرده تنظیم می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در بنیاد شهید شاهد سازمانی هستیم که سه و نیم میلیون عضو و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر حقوق بگیر دارد و زمانی که آنجا رفتم با مشکلات زیادی مواجه بود اما با تعامل خوبی که با مدیران صورت گرفت، رشد خیلی خوبی در آنجا شکل گرفت، از اینرو رابطه برادری کمک می‌کند تا «خود حق پنداری» به مفهوم «کمک برادرم» تغییر کند.

عدم شفافیت و تعارض منافع، اصل به هم ریختگی ساختار اداری کشور

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضوع عدم شفافیت و تعارض منافع، اصل بهم ریختگی ساختار اداری کشور ما است که آمریکایی‌ها برای ما به جا گذاشتند و با آنکه انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی و فرهنگی تغییرات جدی به وجود آورد اما در بخش اداری این اتفاق نیفتاده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: بدون اصلاح نظام اداری، اصلاح ساختار بودجه و ناترازی‌های موجود تا زمانی که دولتی‌ها و شرکت‌های دولتی مردمی نشوند و سهامدارانشان مردم نشوند و تا زمانی که دولت در شرکت‌ها سهم دارد، دولت راهبر بی‌طرف نیست و منافع دولت به مردم ترجیح داده می‌شود.

انتقاد سرمایه دولت است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتقاد سرمایه دولت است، دولت ها باید خود را از زبان منتقدان خود محک بزنند نه دوستداران؛ باید در فضای سیاسی کشور شفافیتی ایجاد شود که انتقاد هم موضوع فساد نباشد چون نظام شفافیت وجود ندارد بسیاری از امور پنهان است و عده ای گزارشگران فساد هستند و عده ای هم افشاگر؛ در حالی که در افشاگری هم فساد رخ می‌دهد و عده ای پروژه‌بگیر شده‌اند.

انتقاد سرمایه دولت است، دولت ها باید خود را از زبان منتقدان خود محک بزنند نه دوستداران

وی خاطرنشان کرد: شفافیت و تعارض منافع، اصل به هم ریخته ساختار دیوان سالاری ۷۰ ساله‌ای است که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها برجا گذاشته و اکنون مزمن شده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: شرکت‌های دولتی باید شرکت‌های مردمی شوند و تا هنگامی که بخشی از منافع دولت در این شرکت‌هاست، دولت‌ها منفعت شرکت را به منفعت عموم مردم ترجیح می‌دهند. مردم باید سهامدار شرکت‌های دولتی و دولت راهبر بی طرف شود و تسهیلگری کند و به نفع اقتصاد عمومی فعالیت کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به میزان تعهد دولت او به سامانه ضد فساد «سوت زنی» گفت: دیوان سالاری نتیجه یک باورنادرست است؛ اینکه مردم نمی دانند و نمی توانند؛ هر چه تحت عنوان نظارت صرف درست کنیم و تعارض منافع در آن باشد برعکس، احتمال فساد افزایش می یابد.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: سامانه سوت زنی که در دوره آقای رئیسی تشکیل شد، به آن متعهد هستیم و باید گسترش یابد.

مشکل مردم سیاست نیست بلکه مسائل راهبردی مانند معیشت، اقتصاد و زندگی روزمره است

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم نام دولت من، دولت مردم است و همه مردم عضو این ستاد هستند. البته به اردوگاه اصولگرایی تعلق دارم اما خودم را وابسته جناحی نمی دانم و این را سم می دانم و معتقدم در نگاه جناحی نباید محصول کلیشه‌ها و بده بستان‌ها شویم زیرا مشکل مردم سیاست نیست بلکه مسائل راهبردی مانند معیشت، اقتصاد و زندگی روزمره است.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های اعضای دولت خود، گفت: باید کسانی دارای مسئولیت شوند که از دانش و اخلاق مناسب برخوردار باشند همچنین توان کافی داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید کسانی مسئولیت داشته باشند که نزدیک‌ترین روابط را با مردم دارند. به عنوان مثال باید وزیر فرهنگ را اهالی فرهنگ، وزیر آموزش و پرورش را معلمین و وزیر صنعت را صنعتگران بپذیرند، چون قرار است این‌ها تسهیلگر باشند و باید بتوانند اعتماد آن بخش از جامعه را به خود جلب کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از نظر من کسی می‌تواند دولتمرد باشد که بر اساس استانداردهای لازم ارزیابی شود. در عین حال لازم است ثبات مدیریت داشته باشیم و اینطور نباشد که به سرعت مدیران را تغییر دهیم حتی با تغییر رؤسای جمهور نباید ثبات مدیریت دچار خدشه شود چون مردم آسیب می‌بینند. در کشورهایی که توانسته اند رشد پایدار داشته باشند، ثبات سیاسی و ثبات مدیریتی بوده است.

وی ادامه داد: در بنیاد شهید، نظام پیشینی و پسینی را تعریف کردیم. نظام پیشینی آن است که همه می‌توانند شخصی را برای پستی معرفی کنند اما سطح آن مدیر باید در کانون‌های ارزیابی متناسب با شاخص‌های سطح مدیریتی، بررسی شود و سپس افرادی که بالاترین امتیازها را در شاخص‌ها و اجماع پذیری را دارند، انتخاب شوند، از اینرو نظامی طراحی کردیم که اگر ۳۰ تا ۴۰ درصد مخاطبین بر اساس ادله‌ای درست از مدیری ناراضی باشند، آن مدیر باید حذف شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: دولت بازیگری است که روابط بین مردم را تسهیل‌گری می‌کند و هرکس انقلاب اسلامی و امامت ولایت فقیه را قبول داشته باشد و اراده خدمت و فداکاری برای مردم را داشته باشد، در «دولت مردم» جایگاه دارد.

وی با اشاره به لزوم تشکیل دولتی جوان گفت: دولت جوان مؤمن انقلابی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند که می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند، نیازمند دانشمندان و افراد باهوش است و لازم است نسلی از مدیران باهوش را وارد بدنه مدیریت کشور کنیم.

خانم‌ها مدیرانی منضبط هستند و فساد پذیری در آنها به شدت پایین است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت زنان در دولت خود اظهار داشت: زنان ظرفیت‌های بالایی دارند و متأسفانه هنوز نتوانستیم بستر لازم را برای مدیریت آنها فراهم کنیم. اتفاقاً خانم‌ها مدیرانی منضبط هستند و فساد پذیری در آنها به شدت پایین است؛ این مطالعات جهانی است که نشان می دهد که حتما باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

وی‌ درباره میزان پاسخگویی دولت خود به مردم، گفت: قطعاً دولت باید در رسانه ملی پاسخگو باشد. از سویی رسانه ملی هم باید حل مشکلات را به صورت دو طرفه و به عنوان رابط مناسب مد نظر داشته باشد زیرا در «دولت مردم» و در واگذاری تصمیم، اجرا و نظارت به مردم، بال نظارتی رسانه ملی خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید رئیسی گفت: شخصیت شهید رئیسی عزیز، متنوع و دارای ابعاد مختلفی بود. میراث شهید رئیسی، اخلاق، کفایت و کارآمدی در کارزارهای سیاسی بود و ایشان با اینکه به او توهین شد، به توهین‌ها پاسخ نداد. در حالی که دانش و توان افشاگری را داشت اما از دانش خود برای کسب قدرت استفاده نکرد و اخلاق مدارانه این عرصه را اداره کرد. او حتی تلاش می‌کرد رابطه‌ خود را با آن کسی که به او توهین کرده اند، حیا کند.

برای بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و افزایش سلامت جامعه آمده‌ایم. نگاه ما به خانواده نگاه تمدنی است. تا خانواده سالم و رشد یافته شکل گیرد، جامعه هم همین گونه رشد پیدا می‌کند

وی‌ادامه داد: او به دنبال آن بود که خانواده ایرانی سعادتمند شود. تحجر پدر همبستگی ملی و پیوستگی خانواده ایرانی را درآورده است، از اینرو نباید بگذاریم این کار با نام شهید رئیسی صورت گیرد و باید تحجر سیاسی اداری که در این نظام‌ها وجود دارد، شکسته شود تا همه شهروندان احساس تعلق خاطر کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و افزایش سلامت جامعه آمده‌ایم. نگاه ما به خانواده نگاه تمدنی است. تا خانواده سالم و رشد یافته شکل گیرد، جامعه هم همین گونه رشد پیدا می‌کند زیرا برخلاف تمدن غرب که فردگراست، ما جمع‌گرا و خانواده‌گرا هستیم و برای همین، محور برنامه‌ریزی‌های دولت ما خانواده است. ما آمده‌ایم ایران قوی بسازیم و آن را به قله برسانیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به همه مردم در دولت نیاز داریم؛ از زن و مردم گرفته تا دختر و جوان بلوچ و ایلامی و سرخسی و ترکمن و ... به همه نیاز داریم.

به گزارش ایرنا، روز گذشته نخستین برنامه قاضی زاده هاشمی در شبکه یک در برنامه تلویزیونی با مردم کلید خورد.

«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.