انتخابات

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 993289

سرپرست وزارت امور خارجه

تعلیق سند همکاری بلند مدت ایران و روسیه صحت ندارد؛ باید جلسه‌ای برای نهایی شدن آن برگزار کنیم

با همه توان استیفای حقوق ملت ایران را از طریق مذاکرات رفع تحریم ها دنبال خواهیم کرد

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان خبرها و زمزمه‌ها در خصوص تعلیق و توقف مذاکرات تهران و مسکو در خصوص سند همکاری راهبردی بلند مدت بین دو کشور را رد کرد و گفت هیچ وقفه‌ای حتی در دوران گذار دولتها هم در این مسیر بوجود نیامده و باید باید جلسه‌ای برای نهایی شدن آن برگزار کنیم.

تعلیق سند همکاری بلند مدت ایران و روسیه صحت ندارد؛ باید جلسه‌ای برای نهایی شدن آن برگزار کنیم

 سرپرست وزارت امور خارجه امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اجلاس اخیر گروه بریکس و نتایج آن ایران به عنوان یک قدرت برای اینکه رویکرد خود را جلو ببرد، نیاز دارد آن سیاست را در قالب سازوکار های چندگانه منطقه ای و بین المللی ارائه دهد تا این سیاست با همسویی سایر کشورها بتواند در جایگاه خود قرار گیرد و با همراهی دیگران به هدف نزدیک شود. حضور ایران در بریکس یا شانگهای از این منظر اهمیت راهبردی دارد.
وی ادامه داد: تاکید می‌کنم عضویت ایران در بریکس و شانگهای میراث گرانقدر و مهم آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان است. شخص ایت الله رئیسی تاکید داشتند که عضویت ایران در بریکس در موعد مقرر انجام شود که این کار انجام شد.
باقری افزود: در روز دوم این نشست، جلسه وزرای خارجه بریکس و کشورهای دوست بریکس برگزار شد که نشان داد بریکس مورد اقبال جهانی قرار گرفته است. در حاشیه این نشست، مذاکرات بسیار مهمی با وزرای خارجه سایر کشورها از جمله وزیر خارجه چین، روسیه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و روابط دو جانبه داشتیم.
سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اخبار و شایعات منتشر شده درباره تعلیق روند مذاکرات و رایزنی‌ها برای نهایی شدن سند همکاری های بلند مدت و جامع ایران و روسیه نیز  گفت: این خبر واقعیت ندارد. در روز گذشته با وزیر خارجه روسیه ملاقات داشتیم و تاکید کردیم که سند همکاری را نهایی کنیم. مدتی است که این سند بین دو طرف ایران و روسیه در حال بررسی کارشناسی است و ما و طرف روس نظرات خودمان را ارائ داده ایم و باید جلسه‌ای برای نهایی شدن آن برگزار شود. هیچ وقفه‌ای در روند نهایی شدن این سند ایجاد نشده و روال عادی خود را طی می‌کند.

معاون سیاسی و سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: وقفه‌ای در دوره گذار دولت در ایران ایجاد نشده است و حتی وزیر خارجه روسیه هم گفت در حاشیه اجلاس بریکس گفت که وقفه‌ای در نهایی شدن سند ایجاد نشده است.

وی در ادامه درباره اهمیت تداوم حمایت از غزه، تصریح کرد: ما در ارتباطات با همه کشورها مساله فلسطین، غزه و رفح را در صدر گفت و گوها قرار داده‌ایم. این مساله فراتر از جهان اسلام است و هیچ انسان آزاده‌ای این جنایات را نمی‌تواند تحمل کند. در عرصه های مختلف این موضوع را پی گیری می‌کنیم. در نشست بریکس هم یکی از مسائل اصلی، مساله غزه بود و مورد اشاره بیشتر کشورها قرار گرفت و پایان دادن به جنایات صهیونیست ها و کمک رسانی سریع به مردم غزه مورد تاکید سایر کشورها هم بود. در دیدارهای دوجانبه هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم. در گفت و گوهای تلفنی هم این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
باقری در پاسخ به پرسش دیگری که چگونه انتخابات آمریکا را رصد می‌کنید، گفت: همه تحولات بین الملی مورد توجه ماست. ایران به عنوان یک قدرت که هم تاثیر دارد ر روندهای مختلف منطقه و دنیا بر موضوعات و تحولاتی که می تواند تأثیر سلبی و ایجابی بر کشور ما داشته باشد توجه دارد  و آنها را رصد می‌کند و به طور مشخص برای چنین مسائلی در وزارت امور خارجه کارگروه‌های ویژه داریم و به طور روزانه روند این امور را تحلیل و بررسی می‌کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت میدان گازی آرش، بیان کرد: موضوع بین ایران و کویت در حال پیگیری است، ولی بحث رسانه‌ای نیست.

 سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره حکم دادگاه کانادایی در تایید قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی همچنین پیگیریها برای آزادی روزنامه‌نگار ایرانی بازداشت شده در فرانسه  گفتاین حکم اهمیت ویژه‌ای در روند پیگیری این پرونده  چه در کانادا و چه در  مراجع دیگر خواهد داشت و ما می‌توانیم از آن بهره ببریم.

وی افزود ما پیگیر وضعیت هموطن روزنامه نگارمان در کشور فرانسه که در بازداشت به سر می‌برد هستیم و من با سفیرمان در پاریس  هم گفتگو کرده و  وضعیت این تبعه ایرانی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

باقری در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم ها و تاثیر قطعنامه اخیر پیشنهادی ترئیکای اروپایی در شورای حکام علیه کشورمان با تأکید بر اینکه برخی کشورهای طرف مقابل ما جدیت لازم را نشان نداده و رویکردهای سیاسی را جایگزینیک نگاه واقع بینانه به عرصه مذاکرات کرده‌اند، گفت: اقدام سه کشور اروپایی د شورای حکام و قطعنامه سیاسی که علیه ایران به تصویب رساندند با اقبال جهانی مواجه نشد ولی نشان داد آنها در ادامه مسیر صداقت لازم را ندارد ولی جمهوری اسلامی ایران با همه توان استیفای حقوق ملت ایران را از طریق مذاکرات دنبال خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.