انتخابات

شرکت هپکو اراک از شرکت‌های بزرگ مادر کشور و نماد صنعت و افتخار کشور است که با هدف مونتاژکاری ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی شروع به کار کرد و طی سه دهه با رفع نیازهای داخلی به چند برابر ظرفیت اولیه خود رسید.

هپکو چشم‌انتظار حفظ آرامش در دوران پسا شهید جمهور
متأسفانه در سال‌های گذشته کارگران این واحد تولیدی بیشتر وقت خود را به جای صرف در خط تولید؛ در خیابان‌ها و محوطه این کارخانه به اعتراض گذرانده‌اند تا زمانی که در دولت سیزدهم و با تصمیمات مهم رئیس جمهور شهید، این کارخانه از رکود خارج و به رونق دست یافت؛ به طوری که طی چند ماهه اخیر قراردادهای صادراتی را نیز به امضا رساند.
حضور گسترده جامعه کارگری هپکو در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی در قم و تهران نیز مهر تأییدی بر تصمیم‌های سازنده دولت سیزدهم برای این مجموعه داشته است. حتی جمعی از آن‌ها با حضور در شورای شهر اراک از مسئولان و مدیران شهرداری خواستار اسم‌گذاری یک خیابان به نام شهید خدمت و ساخت تندیس رئیس جمهور شدند.

حمایت رئیس جمهور شهید
شهید آیت الله رئیسی که پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و در مسند ریاست دستگاه قضا مسائل شرکت هپکو را به‌صورت ویژه مورد پیگیری قرار داده بود و نقش مؤثری در حفظ و احیای این صنعت داشت، سال ۱۴۰۱ نیز در جریان سفر به استان مرکزی، با حضور در جمع کارگران این شرکت، هپکو را تولیدکننده قدرت و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی دانست و بر حمایت همه‌جانبه‌ دولت از تولید ملی تأکید کرد.
این شرکت در دو سال اخیر با رونمایی از تولیدات جدید، رشد تولید و امضای قراردادهای صادراتی در مسیر شکوفایی گام برداشت. به طوری که با تولید محصولات با کیفیت قرارداد صادراتی با ارزش ۶/۸میلیون دلار بابت انواع تراک معدنی، بیل و بلدوزر با یکی از کشورهای خارجی منعقد و پیش‌دریافت مربوط را نیز گرفت.

خواب راحت
یکی از کارگران هپکو در آخرین بازدید استاندار مرکزی از این کارخانه بعد از شهادت رئیس جمهور خطاب به استاندار می‌گوید: در طول این سه سال که شهید رئیسی در قوه مجریه بودند ما خواب راحت و آرامش داشتیم.وی ادامه می‌دهد: در جریان بازدید رئیس جمهور شهید از این کارخانه به‌ایشان اعلام کردم ما کارگران ترس داریم وضعیت کارخانه به شرایط قبل برگردد که‌ایشان پاسخ دادند تا زمانی که من زنده‌ام نترسید چون چتر حمایتی من بر این کارخانه و کارگران آن استوار خواهد بود.
این فعال کارگری می‌افزاید: آقای استاندار تا زمانی که در استان ما هستید راه رئیس جمهور شهید را ادامه بدهید و اجازه ندهید دوباره کارگران این شرکت برای پیگیری مطالبات خودشان روانه کف کوچه و خیابان‌ها شوند.

کارگران هپکو نگران هستند
یکی دیگر از فعالان کارگری و پیگیری‌کننده مطالبات کارگران هپکو نیز می‌گوید: با شنیدن خبر شهادت آقای رئیسی تمام کارگران هپکو شوکه شدند، در دلشان ترسی آمد؛ کارگران پشتیبانی داشتند که از آن‌ها حمایت می‌کرد.
ابوالفضل رنجبرادامه می‌دهد: امروز کارگران نگران هپکو هستند. این نگرانی هم بحق است، مسئولان پیش از آقای رئیسی مشکلات را گوش می‌دادند و می‌رفتند اما او فرق داشت و پیگیر واقعی برای رفع مشکل ما بود. کارگران ناراحتند، آن‌ها خود را مدیون شهید رئیسی می‌دانند.

تولید ۲۰نوع محصول
بهمن‌ماه سال گذشته نیز مدیر عامل کارخانه هپکو عنوان کرد امسال ۱۶ هزار میلیارد تومان قرارداد برای هپکو منعقد شده و با انجام تشریفات سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی می‌شود رونق تولید در این شرکت دو چندان شود.
به گفته حسین قربانی فرج‌آباد در حال حاضر ۲۰ نوع محصول نظیر گریدر، لودر، دامپتراک، غلتک، لودر و بیل مکانیکی تولید می‌شود. علاوه بر ساخت ماشین‌آلات راه‌سازی، طرح‌های بزرگ صنعتی نظیر قند و شکر دزفول، واگن‌های حمل زغال سنگ معدن طبس و سیستم بخارزدایی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالن‌های این کارخانه ساخته می‌شود.

یادگار رئیس جمهور شهید
استاندار مرکزی نیز معتقد است خانواده هپکو، قدردان شهید آیت الله رئیسی هستند چرا که‌ایشان، واحد تولیدی هپکو را از خاک ذلت بلند کرد.
فرزاد مخلص‌الائمه می‌افزاید: سال ۱۳۹۷ با دستور شهید آیت‌الله رئیسی مأمور بازرسی از شرکت هپکو شدم و از آن زمان رابطه بنده باایشان و هپکو گره خورد و در هر دیدار، جویای وضعیت این واحد تولیدی بودند.
وی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر که این واحد تولیدی درگیر وضعیت تلخی بود و در اوج موفقیت با خیانت و غفلت به خاک ذلت نشست، آیت‌الله رئیسی در زمان حضور در ریاست قوه قضائیه و ریاست قوه مجریه همواره نسبت به هپکو حساسیت داشتند و از وضعیت آن می‌پرسیدند.
استاندار مرکزی تأکید می‌کند: هپکو با ورود مستقیم و دستورات آیت الله رئیسی از وضعیت نابسامان و تلخ خارج شد و این نشان از توجه ویژه‌ایشان به این واحد تولیدی بود.
مخلص‌الائمه خاطرنشان می‌کند: آیت‌الله رئیسی در سفر ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ به استان مرکزی، به محض ورود به اراک از شرکت آذراب و هپکو بازدید داشتند و در واقع رفع مشکلات صنعت در اولویت برنامه‌های‌ایشان قرار داشت و از نزدیک با کارگران این واحد تولیدی صحبت داشتند.

سالن پرندگان جایگزین تولید و اشتغال
استاندار مرکزی با بیان اینکه در زمان معارفه بنده، سالن‌های هپکو به سالن پرندگان تبدیل شده بود و وضعیت تولید مناسب نبود، می‌افزاید: البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش فراوانی برای رونق تولید و شرایط‌ ایده‌آل داشته باشیم و به طور حتم حمایت اجزای دولت از هپکو را خواهیم داشت.
مخلص‌الائمه تصریح می‌کند: هر رئیس جمهوری که مسئولیت ادامه این مسیر را به عهده بگیرد، موظف به حمایت از صنایع به ویژه هپکو است.
وی بیان می‌کند: اگر ورود قاطع‌ایشان به مشکلات این مجموعه نبود، احتمالاً همچنان روی ریل گذشته و با دردسرهای دیگر قرار داشت، اما اکنون وضعیت این واحد تولیدی مناسب است و این شرایط را مدیون تلاش‌های‌ایشان می‌دانیم.

آنچه گذشت
شرکت هپکو تا سال ۱۳۸۵ وضعیت متناسب و استانداردی را در حوزه درآمد و اشتغال داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت مزایده به شرکتی با عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد و این موضوع سرآغاز مشکلات امروزی شد.
هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی در اراک تأسیس و از سال ۱۳۵۴شروع به فعالیت کرد.
این شرکت مادرتخصصی ۲۵ نوع ماشین‌آلات راه ازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شود.
این شرکت تا سال ۱۳۸۵ وضعیت متناسب و استانداردی را در حوزه درآمد و اشتغال داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت مزایده به شرکتی تحت عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد.
واگذاری هپکو به این شرکت، سرآغازی برای مشکلات و حاشیه‌های فراوان ازجمله عقب افتادن اقساط و دستمزد کارگران بود؛ تا جایی که مجدد در سال ۹۵ شرکت هپکو از مالکیت واگن‌سازی کوثر خارج و به شرکت هیدرو اطلس واگذار شد و این مشکلات تا امروز به عناوین مختلف و با استعفا و یا انتصاب مدیران جدید ادامه دار بوده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    2 2
    روحت شاد رئیس جمهور شهیدم همین یک کار باقیات الصالحات توست
  • فرشاد ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    1 1
    پس فرق میکنه به کی رای بدیم
  • امیر شهرستانی ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    خواب راحت کارگران اسبابش چاپ پول و تسری تورمش به جامعه بود وگرنه با قیمتهای کنونی کدام شرکت پیمانکاری توان خرید محصولات هپکو را دارد ، حتی در صد قسط
  • رضا عابدی ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    با سلام و ادب روح ،شهید مظلوم رئیسی شاد..... واقعا کاری بود....