۸ تیر

یکی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.

مسعود پزشکیان: قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم، اما آن‌ها ما را دور زدند

به گزارش قدس آنلاین، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی در بیان نظرات خود پیرامون سیاست خارجی، اظهار داشت: مطلبی با مشورت کارشناسان تهیه شده است مبنی بر اینکه «نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان ما حسرت زندگی در کشورهای دیگر را بخورند و در فکر مهاجرت باشند. ما فقط همین یک ایران را داریم و چاره‌ای نداریم جز این‌که برای آن تلاش کنیم. می‌خواهم جوانان ما با دلی پر از شوق و شور زندگی ادامه مسیر دهند. در کشور بزرگ و کهنی مثل ایران در شأن مردم نیست که از آینده خود مطمئن نباشد.»

وی عنوان کرد: نمی‌خواهم ایرانی بودن برای ایرانیان مقیم در دیگر کشورها دردسر ساز باشد. می‌خواهیم کاری کنیم ایرانی بودن در سایر کشورها مزیت باشد. آیا واقعاً فرق نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور می‌شود؟ فرق می‌کند دید رئیس جمهور چگونه باشد. مردم ما عزت می‌خواهند اما ستیزه‌جویی را نمی‌پسندند.

ما دیگر فرصت نداریم در حالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما دیگر فرصت نداریم در حالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند. ایران یک هویت فراگیر فرهنگی و یک واقعیت یکپارچه راهبردی است. با سیاست خارجی واقع‌گرا و تحول‌آفرین از همه ظرفیت‌های انسانی و جغرافیایی برای سربلندی ملت ایران گام خواهیم برداشت.
پزشکیان خاطرنشان کرد: مردم ایران همواره فرصت بوده‌اند. نباید فرصت‌ها را محدود کرد. با احیای برجام و fatf این‌ها شدنی خواهد بود. دستگاه دیپلماسی با عقلانیت و خلاقیت پیگیر نیازهای مردم ایران خواهد بود. سیاست خارجی ما اعمال‌گرا، واقع‌گرا و توسعه گرا خواهد بود.

وی افزود: سیاست خارجی ما بهترین بازار و بهترین سرمایه گذاران را برای ایران جذب خواهد کرد. با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را در جهان مطرح خواهیم کرد. تحت هیچ شرایطی تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی‌گذاریم. معتقد هستم کشورهای برادر و همسایه و منطقه نباید تلاش کنند بر دیگران مسلط شوند و بر منطقه یکه تازی کنند. باید با کشورهای مشابه پیمان عدم تعرض امضا کنیم. روابط ایران را با متحدان منطقه‌ای برقرار کنیم.

منافع خود را برون سپاری نخواهیم کرد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: منافع خود را برون سپاری نخواهیم کرد. نه قدرت‌های شرق باید تصور کنند تنها گزینه‌های ما هستند و نه قدرت‌های غربی باید فکر کنند که راهی به جز پذیرش آنها هستیم.

پزشکیان اذعان داشت: نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تشنج هزینه آفرین بیامیزد. از دل مناسبات کلان بین‌المللی پیگیر منافع ایران خواهیم بود. قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای تأمین امنیت جامعه انسانی نگاه من به منطقه فرصت‌گرا است نه تهدیدگرا. دفاع و امنیت مرز ما باید فقط از سوی خود ما تأمین شود. هرگز به دنبال امنیت اجاره‌ای نبودیم و در این راستا با تمام نهادهای امنیتی همکاری خواهم کرد.

تنها با هم‌افزایی می‌توانیم در کوتاه مدت به قله‌های توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم

پزشکیان افزود: ما نباید وضعیتی داشته باشیم تا دیگران بتوانند بر موج ناامیدی مردم سوار شوند. رضایت مردم و همراهی آن‌ها با دولت را یکی از مهمترین مؤلفه‌های دولت و امنیت ملی می‌دانم. منافع آرمانی را در راستای منافع ملی و دعواهای جناحی و سیاسی را مضرترین رویکرد در سیاست خارجی می‌دانم. همه جریان‌ها باید برای منافع ملی هم افزایی کنند.

وی گفت: تنها با هم‌افزایی می‌توانیم در کوتاه مدت به قله‌های توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم. سیاست خارجی را یک امر کلی می دانم و از دستاوردهای آن برای تخریب یک جناح سیاسی نمی‌دانم. یک دولت ملی تشکیل خواهم داد و بستری برای هم افزایی فراهم خواهم کرد. حاضرم در این مسیر قربانی شوم.

در سیاست خارجی، بسیار اهمیت دارد چه کسی در خیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است

محمد جواد ظریف در ادامه بیان کرد: بسیار باعث افتخار من است در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست در این جلسه حضور داشته باشم. نکته‌ای می گویم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت اصول کلی مطرح می‌شود. در این سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد چه کسی در خیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است.

وی افزود: رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و اجرا می‌کند. کسی که با نگرش مثبت به سیاست خارجی هم خودش خط دارد و هم معتقد است باید از کارشناسان استفاده کند. این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد. بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشت باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم با دوست‌های خود هم رابطه داشته باشیم. این سیاست خارجی می‌تواند برای این مردم و این کشور راهگشا باشد.

بر اساس این گزارش، محمد جواد ظریف و صناعی به عنوان همراهان پزشکیان در این برنامه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.