انتخابات

۲۴ فوریه ۲۰۲۲ یعنی ۵ اسفند ۱۴۰۰ جنگ میان روسیه و اوکراین در حالی آغاز شد که کارشناسان این جنگ را بزرگ ‌ترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم عنوان می کنند.

کی قدرتش بیشتره؟ / نگاهی به قدرت تسلیحاتی روسیه و اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، امروز اسپوتنیک گزارش داد، «اکساندر بوگوماز» فرماندار استان بریانسک روسیه اعلام کرد که بامداد امروز روز یکشنبه سامانه‌های پدافندی نیروهای مسلح این کشور ۲۱ پهپاد اوکراینی را در آسمان این منطقه رهگیری و منهدم کردند.

وی با انتشار پیامی درباره جزئیات این حادثه نوشت: در عرض یک ساعت، دوازده پهپاد منهدم شد، از جمله دو پهپاد بر فراز شهر تروبچفسکی، هشت پهپاد دیگر نیز بر فراز قلمرو شهر براسوفسکی سرنگون شدند و دو فروند بر فراز شهر پوچیپسکی منهدم شدند.»

این مقام روس تأکید کرد که دراین حادثه کسی آسیب ندیده و خسارتی هم در پی نداشته است.

قدرت تسلیحاتی و نظامی کدام کشور بیشتر است؟

آن طور که آمارها نشان می دهد، اوکراین بودجه دفاعی خود را از سال ۲۰۱۰ با سرعت بالایی افزایش داده و مطابق گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) از حدود ۱ میلیارد دلار به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است، ولی این رقم همچنان فاصله محسوسی با بودجه دفاعی ۴۱ میلیارد دلاری روسیه در سال ۲۰۲۱ دارد.

کی قدرتش بیشتره؟/ نگاهی به قدرت تسلیحاتی روسیه و اوکراین

پیشینه گزارش این موسسه نشان می دهد ارتش اوکراین نسبت به سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را تصرف کرد، آموزش‌دید ه‌تر و مجهزتر استریال ولی همچنان فاصله قابل توجهی میان توان و نیروی آن با ارتش روسیه وجود دارد.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که ارتش اوکراین تنها حدود ۲۰۰ هزار نیروی مسلح در اختیار دارد، و وقتی روسیه را که حداقل ۸۵۰ هزار نفر نیروی مسلح در اختیار دارد را با اوکراین مقایسه می کند در جمع بندی خود این موضوع را هم اضافه کرده که هر دو کشور نزدیک ۲۵۰ هزار نیروی ذخیره هستند. اما افزون بر این روسیه حداقل ۲۵۰ هزار نیروی شبه‌نظامی پرورش داده که این شمار برای اوکراین به زحمت به ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

کی قدرتش بیشتره؟/ نگاهی به قدرت تسلیحاتی روسیه و اوکراین

توان و تجهیزات نظامی دومین نکته است که در گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) به عنوان اصل مهم قدرت تسلیحاتی روسیه و اوکراین اشاره شده که براساس آن، توان و تجهیزات نظامی نیز ارتش روسیه برتری قابل توجهی نسبت به ارتش اوکراین دارد. به طوری که در برابر سی هزار و ۱۲۲ دستگاه خودروی زرهی نیروهای تحت فرمان ولادیمیر پوتین، ارتش اوکراین ۱۲ هزار و ۳۰۳ دستگاه خودروی زرهی دارد. از نظر تعداد تانک نیز فاصله ارتش دو کشور از ۱۲ هزار و ۴۲۰ تا دو هزار و ۵۹۶ دستگاه است.

جالب اینجاست که روسیه حتی از نظر تعداد واحد توپخانه متحرک هم نسبت به روسیه جلوتر است، به طوری که اوکراین دو هزار و ۴۰ واحد توپخانه واحد دارد و روسیه هفت هزار و ۵۷۱ واحد توپخانه متحرک در اختیار دارد، این بخش از آمار وقتی جالب تر می شود که در گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) به جزئیات بیشتری در حوزه توپخانه روسیه و اوکراین اشاره شده است؛ ارتش روسیه نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ خودروی مجهز به توپ بیش از اوکراین دارد و در مقابل ۴۹۰ پرتابگر متحرک موشک که ارتش اوکراین خریداری کرده، نیروهای روسیه به سه هزار و ۳۹۱ دستگاه از این نوع خودروها مجهز هستند.

در حوزه نیروی دریایی و هوایی نیز با توجه اسناد و رزمایش هایی که روسیه تاکنون انجام داده می توان حدس زد که ارتش روسیه پیشتاز است، چنان که روسیه در مجموع چهار هزار و ۱۷۳ فروند هواپیما، جنگنده، بالگرد نظامی و ۶۰۵ فروند انواع شناور نظامی دارد، ولی در مقابل، ارتش اوکراین تنها ۳۱۸ فروند هواپیما، جنگنده و بالگرد نظامی و ۳۸ فروند انواع شناور نظامی در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.