تحولات منطقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اتصال ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم در پنجره واحد احزار هویت شده و روزی حداقل ۳ میلیون نفر مراجعه کننده دارد.

۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی هوشمند متصل شدند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، عیسی زارع پور در جلسه صحن علنی روز یکشنبه - سوم تیرماه - مجلس شورای اسلامی درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعت کشور در اجرای ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری شد، پنجره واحد بود و در برنامه هفتم توسعه نیز همه دستگاه‌های دولت مکلف شدند خدمات الکترونیکی ارائه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پیگیری وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامی سبب شد تا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شود و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره پیگیری شود.

وی افزود: حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند ارائه می‌شود تا مردم نیازی به ارسال مدارک یا حضور در دستگاه‌ها نداشته باشند. به عنوان مثال ثبت نام مدارس و دریافت کارنامه‌های دانش آموزان به صورت هوشمند انجام می‌شود.

زارع پور با بیان اینکه ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی هوشمند متصل شدند، اظهار داشت: فقط وزارت امور خارجه به دلیل شرایط ایرانیان خارج از کشور که برخی مسائل وجود دارد هنوز متصل نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: همچنین تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم عزیز در پنجره واحد احراز هویت شدند و از این خدمات استفاده می‌کنند. به عبارتی ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از پنجره واحد خدمت استفاده می‌کنند و روزی حداقل ۳ میلیون نفر مراجعه کننده و استفاده کننده دارد.

عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد

زارع‌پور با اشاره به لینک شدن دستگاه‌های دولتی به هم تأکید کرد: برای اینکه خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه شود، باید دستگاه‌ها با هم ارتباط داشته باشند. بر همین اساس طبق قانونی که مجلس به تصویب رساند، عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات که به 8 میلیارد تراکنش در سال گذشته رسید که نشان دهنده رشد صعودی است، گفت: به موجب قانون برنامه هفتم توسعه مقرر بود تا پایان برنامه هفتم سالی 20 واحد درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود و بدون مراجعه حضوری و برخط و همچنین بدون مداخله انسانی باشد.

وی اضافه کرد: با ریل‌گذاری که صورت گرفت، در پایان سال جاری این عدد به حداقل 30 واحد درصد دست رسید و زودتر از اتمام برنامه هفتم توسعه تمام خدمات دولت هوشمند خواهد شد. 

پنجره ملی خدمات هوشمند موجب از بین رفتن زمینه‌های فساد می شود

زارع پور با بیان اینکه پنجره ملی خدمات هوشمند موجب حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن زمینه‌های فساد می شود، یادآور شد: این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم 20 درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از 60 درصد رسیده است.

وی  در ادامه با اشاره به حمایت از سکوهای داخلی بیان کرد: به جهت حمایت وزارت ارتباطات تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی بین 5 تا 10 برابر افزوده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران پیام‌رسان ایتا 30 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است، همچنین ترافیک و میزان مصرف مردم در پیام‌رسان‌های داخلی بیش از 10 برابر شده است.

زارع‌پور با بیان اینکه امکان میزبانی  حداقل صد میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد، گفت: این در حالی است که پیشتر آرزوی مسئولین این بود که ما یک پیام‌رسان 20 میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از 40 میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی در ماه استفاده می‌کنند.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.