انتخابات

نوزدهمین نشست وزرای خارحه مجمع گفتگوی همکاری آسیا امروز با حضور ۴۱ هیئت عالی رتیه از کشورهای این قاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران رئیس دوره‌ای این مجمع در تهران آغاز به کار کرد

نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تهران آغاز شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: از این تعداد هیئت عالی رتبه ۲۵ کشور در سطح وزیر امور خارجه،  قائم مقام وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت کرده‌اند.

مخبر: آسیا قادر است الگوی جدیدی از نظام چندجانبه گرایی را ارائه دهد

محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پیامی به این نشست که توسط علی باقری قرائت شد با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن سیاست آپارتاید هر روز بر دامنه تهدید و تجاوز خود علیه ملت فلسطین می‌افزاید. تاریخ گواه این موضوع است که ظلم بر بیگناه هرگز بی پاسخ نخواهد ماند. ما فلسطین را بخش جدایی ناپذیر از جهان اسلام می‌دانیم.  

در پیام محمد مخبر آمده است: ایران از هر فرصتی از جمله سازوکارهای چندجانبه برای کمک به توقف این جنایات بی سابقه و استقرار آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه استفاده کرده و با قوت به آن ادامه می‌دهد. ما میراث دار ارزش های کهن در قاره آسیا هستیم. نگاه به آسیا مورد توجه ایران بوده و قاره آسیا از جایگاه ممتازی در سیاست خارجی ما برخوردار است.

استفاده از سازوکاهای موثر چند جانبه و حرکت در مسیر تقویت مناسبات درون گروهی برای پیگیری یک هدف مشخص و آن هم توسعه ی آسیا از اهمیت شایان و ابعاد راهبردی متنوعی برخوردار است. ما همه متعلق به یک حوزه جغرافیایی و برخوردار از غنای فرهنگی، تاریخی و تمدنی شگرفی" هستیم؛ گنجینه ای متعلق به خانواده آسیا که درخشش و دامنه تاثیر آن جهانیان را مجذوب و مبهوت شکوه و وسعت حضور خود کرده است از شرق تا غرب این گستره عظیم جغرافیایی و تمدنی مملو از آثار ملموس بصری و جلوه های معنوی اعجاز گونه ای برای پی ریزی وتکوین مولفه های اخلاقی و پرورش روح انسان در کنار رشد بعد جسمانی است؛ آسیا معرف بزرگان بسیاری در عرصه ی علم و اندیشه و مهد ادیان بزرگ الهی برای هدایت بشر و تعمیق گفتمان عدالت بوده است. اینک ما میراث دار ارزشهای کهن و والایی هستیم که لازم است برای حفظ و گسترش آن تلاش نماییم

نگاه به آسیا همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است و در کنار حفظ روابط متوازن با کشورهای، جهان قاره آسیا از جایگاه ویژه و ممتازی در سیاست خارجی ما برخوردار می باشد. گفتگوی همکاری آسیا نیز به عنوان یک سازوکار همکاری فراگیر در آسیا مورد توجه و علاقه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد

مجمع آسیا با برخورداری از ظرفیتها و توانمندیهای شایانی همچون جمعیت و ثروت های طبیعی و خداداد بستر مناسبی برای دستیابی به منافع جمعی و تحقق جهانی بهتر و انسانی تر فراهم نموده است. فرهنگها ادیان و آئینهای ملل آسیایی که اشتراکات عمیقی را در بر می گیرند نیز تسهیل کننده و سرعت بخش تقویت همکاریها و بستر ساز رونق هم اندیشی میان جوامع هستند. مجمع گفتگوی همکاری، آسیا بضاعتی مهم و ارزشمند در این راستاست این مجمع میتواند نقش بسزایی در ایجاد آسیایی، متحدتر قدرتمندتر و نقش آفرین تر ایفا نماید.

بر این باوریم که اکنون مناسبترین زمان جهت گسترش همه جانبه همکاری ها در آسیاست که میتواند ضمن تضمین صلح و رفاه، قاره، امنیت رشد و اقتصاد جهانی را نیز بهبود بخشد. مطابق پیش بینی، ها رشد تولید ناخالص داخلی آسیا در سال جاری بسیار بالاتر از رشد جهانی خواهد بود. این در حالی ست که آسیا در تولید ناخالص جهانی حدود ۴۵ درصد می باشد که به وضوح، اهمیت همگرایی و هم افزایی بیشتر میان کشورهای آسیایی را نشان میدهد. فرصتها، چالشها و تهدیداتی که آسیا و جهان در برخی حوزه ها با آن روبرو هستند نیز ضرورت تقویت سازوکارهای چند جانبه ای همچون مجمع گفتگوی همکاری آسیا را دو چندان کرده است. موضوعاتی همچون

ناکارآمدی برخی نظامات بین المللی، یک جانبه گرائی مخرب و هزینه آفرین برخی قدرت های جهانی فقر و بی عدالتی تغییرات آب و هوایی، امنیت، غذایی امنیت انرژی بلایای طبیعی و همه گیریهایی همچون کرونا و مسائلی نظیر اینها ضرورت تدوین رویکردهای جدید آسیایی را گوشزد می کند. فناوری های نوین و هوش مصنوعی نیز در عین اینکه فرصتهای غیر منتظره ای را ایجاد میکنند میتوانند به بزرگترین چالشها و تهدیدها در آسیا و جهان تبدیل شوند به همین جهت جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره ای مجمع شعار "آسیایی قدرتمندتر و منسجم تر از طریق فناوریهای نوین و نوظهور را به عنوان محور فعالیت خود در این دوره برگزیده است. در دو دهه ی گذشته سران کشورهای عضو مجمع گفتگوی آسیا در نشست های اولیه خود، بدرستی ضرورت شکل دهی به یک جامعه آسیایی را مد نظر قرار داده اند. قاره کهن آسیا در سالیان متمادی از گذشته تا به امروز با خلاء یک سازوکار فراگیر و قاره شمول بین الدولی نیز روبرو بوده است. شاید امروز، دستورالعمل سران مجمع موضوعیت و اولویت بیشتری یافته است و تحقق "جامعه آسیایی" و ایجاد اتحادیه آسیایی می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

به همین جهت جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک دولت پیشرو در مجمع گفتگوی همکاری آسیا، همواره در تلاش برای تقویت تعاملات سازنده دو و چند جانبه در آسیاست. این رویکرد را گفتگوی همکاری آسیا دنبال کرده ایم و مطمئنم که کشورهای عضو در دوره ریاست بر مجمع مجمع نیز به روشنی شاهد این اهتمام از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده اند. خوشبختانه این رویکرد با استقبال کشورهای عضو روبرو شده و نوید بخش روزهای پرکار و پرانگیزه ای در پیشبرد اهداف و برنامه های این مجمع در آینده میباشد.
توسعه یافتگی و رونق اقتصادی جهان، جنوب مرزهای انحصار و استیلای غرب را به عقب رانده است. چینش جدیدی از توازن معطوف به منطقه گرایی و تشکیل ائتلافهای جدید برای عبور از استیلای یک جانبه گرایی در حال شکل گیری است؛ بخش مهمی از این روند، برگرفته از قدرت آسیای جدید و تقویت بنیانهای اقتصادی و فناوری در این قاره است. در این مصاف، جهان در یک دوره گذار تاریخی به نظم جدید بین المللی و ظهور حکمرانی جهانی چند قطبی قرار دارد. این مسیر غیر قابل بازگشت بشدت تحت تاثیر روندها و قدرتهای نوظهور آسیایی است. این روزها، منافع و نتایج ثمربخش چند جانبه گرایی در اتحادیه‌ها و سازمانهای منطقه ای مشهود است. ما بر این باوریم در شرایط موجود نظام بین الملل آسیا قادر است الگوی جدیدی مبتنی بر عدالت، کرامت انسانی، گفتگو دوستی و چند جانبه گرایی را در عرصه مناسبات متغیر جهانی شکل دهد چند جانبه، گرایی پاسخی موثر در عقیم کردن این تلاشها و بهره مندی از فرصت حضور در ترتیبات چندجانبه، حاکی از اتحاد علیه یک جانبه گرایی و رویههای منشعب از آن است. نگاه جمهوری اسلامی ایران به آسیا علاوه بر یک نگاه و چشم انداز درون آسیایی براین اساس نیز استوار است که آسیا میتواند موتور تغییراتی مثبت در روندهای جهانی و محرکی قوی برای همگرایی بین المللی باشد.

اگر چه اقتصادهای نوظهور آسیایی و قدرتهای منطقه ای در آسیا در مناسبات جهانی حضور فعال دارند ولی به نظر می رسد کماکان از اثر گذاری در نظامات جهانی بازداشته میشوند. الگوی جدیدی که به آن اشاره شد قطعا میتواند به هم افزایی آسیایی منجر شود و در خدمت اصلاحات در ساختارهای جهانی در آید آنچه برای نظم بین المللی جدید حیاتی است پایان دادن به سلطه گری انحصارطلبانه غرب در نظامات، سیاسی، اقتصادی پولی و مالی بین المللی است. همگرایی ها و در هم تنیدگیهای هر چه بیشتر اقتصادی و تجاری کشورهای آسیایی در قالب ترتیبات اقتصادی و تجاری و نیز با سایر اقتصادهای نوظهور در جهان" جنوب مسیری است که دستیابی به هدف فوق را تسهیل و تسریع خواهد نمود جمهوری اسلامی ایران نیز با توانمندیها و منابع وسیع خود آماده  مشارکت در این مسیر است. ما بموازات تحمل صدمات و لطمات شدید تحریم های غیر قانونی و ظالمانه در چهار دهه گذشته توانسته‌ایم با بسیج کلیه امکانات و فرصتها و با تکیه برمنابع داخلی و دیپلماسی فعال قدرت بازیگری خود در عرصه های منطقه ای و فرامنطقه ای را افزایش دهیم و این توانمندیها را در خدمت سازوکارهای چند جانبه بین المللی که در آنها حضور داریم نیزقرار می‌دهیم

دو دهه دیپلماسی فعال ایران در مجمع گفتگوی همکاری آسیا

گفتنی است مجمع گفتگوی همکاری آسیا که در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفتگو و اجرای پروژه درشش حوزه مواصلات؛ علوم، فن‌آوری و نوآوری؛ آموزش و توسعه منابع انسانی؛ امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی؛ فرهنگ و گردشگری؛ و توسعه فراگیر و پایدار دنبال می کند.

ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای مجمع را تشکیل می دهند.

جمهوری اسلامی ایران درسال ۱۳۸۳ به عضویت مجمع گفتگوی همکاری آسیا در آمد و از جمله اعضای فعال آن بشمار می‌رود. به ابتکار وزارت امور خارجه از مهرماه ۱۴۰۲ ریاست این مجمع بر عهده کشورمان قرار گرفت و تا آخر سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

برگزاری نوزدهمین نشست وزرای خارجه این مجمع در تهران با حضور شمار قابل توجهی از وزرا و مقامات ارشد کشورهای آسیایی بعد از ضایعه شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان و همچنین در آستانه برگزاری چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اهمیتی دوچندان برای کشورمان برخوردار است و نشانگر استمرار نیرومند دیپلماسی پویا و فعال جمهوری اسلامی ایران می باشد.

قاره آسیا با ۴۸ کشور و بیش از ۳ میلیارد نفر جمعیت، ۲۶ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد. ازاین تعداد ۳۵ کشورعضومجمع «گفتمان همکاری آسیا» هستند که حدود ۳ میلیارد نفر را تحت پوشش داشته و شامل می شود. مجمع ACD یکی از فراگیرترین تشکل‌های بین الدولی درسطح آسیا محسوب می‌گردد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفتگو و اجرای پروژه در حوزه هایی همچون مواصلات و ارتباطات؛ علوم، فن آوری و نوآوری؛ آموزش و توسعه منابع انسانی؛ امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت آبی؛ فرهنگ و گردشگری؛ و توسعه فراگیر و پایدار دنبال می کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.