انتخابات

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار مراکز مداخله‌گر سلامت حوزه دندانپزشکی مشهد در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۷۰درصدی مداخله گران دندان پزشکی در مشهد

به گزارش قدس خراسان، دکتر مرتضی فغانی اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال گذشته سه مرکز مداخله‌گر سلامت حوزه دندانپزشکی در مشهد توسط کارگروه مبارزه با مداخله گران سلامت شناسایی و مهر و موم شدند اما در سه ماهه نخست امسال ۱۰ مرکز مداخله‌گر سلامت حوزه دندانپزشکی در این شهر شناسایی و مهر و موم شد.

وی ادامه داد: در این مراکز مداخله‌گر سلامت افراد غیر پزشک، فاقد صلاحیت و بدون مجوز خدمات دندانپزشکی همچون دندانپزشکی عمومی، پروتز دندان، ایمپلنت، ترمیم دندان، کشیدن دندان، پر کردن دندان و درمان ریشه را ارائه می‌کردند.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ارائه خدمات سلامت به ویژه خدمات حوزه دندانپزشکی توسط افراد غیرپزشک، پیامدها و خطرات بسیاری به همراه دارد.

فغانی افزود: افراد مداخله‌گر (غیر پزشک) به دلیل نداشتن تخصص و تعهد لازم و این که هیچ کنترل عفونتی از سوی آنان برای بیماران صورت نمی‌گیرد بیماران را در معرض بیماری‌های خطرناکی همچون ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های خونی قرار می‌دهند و علاوه بر آن به دلیل انجام درمان‌های غیراصولی سلامت دهان و دندان افراد را نیز به خطر انداخته و هزینه‌های بیشتری را به آن‌ها تحمیل می‌کنند.

وی با بیان این که بزرگترین معضل ما در حوزه مداخله‌گران سلامت، نا آگاهی مردم است و توصیه می‌شود مردم قبل از مراجعه به دندانپزشکی حتماً از پزشک بودن آن فرد اطمینان حاصل کنند ادامه داد: سایت "جست و جوی اعضای نظام پزشکی" فعال است و مردم می‌توانند برای اطمینان یافتن از پزشک دارای مجوز، به این سایت مراجعه کنند.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گذشته مداخله گران سلامت به مراجع قضایی معرفی می‌شدند که برای این افراد جریمه ۵۰ میلیون ریالی و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت پزشکی صادر می‌شد که این احکام از بازدارندگی کافی برخوردار نبود و با توجه به این که افراد مداخله‌گر سلامت که غیر پزشک هستند و اغلب یا فاقد مدرک تحصیلی و یا دارای مدرک دیپلم و یا دارای شغل آزاد هستند، صدور حکم ۲ سال ممنوعیت از فعالیت پزشکی برای این افراد جایگاه قانونی ندارد.

فغانی با بیان این که امسال روش مهر و موم مراکز مداخله‌گر سلامت تغییر کرده است افزود: در روش جدید با هماهنگی سازمان تعزیرات همه اموال مربوط به کار دندان پزشکی به نفع دولت ضبط می‌شود تا برای عدم تکرار مداخله‌گری سلامت بازدارندگی لازم داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.