انتخابات

سازمان هواشناسی با صدور هشدار وقوع سیلاب ناگهانی در برخی استان‌ها از فعالیت سامانه بارشی تا چهارشنبه در ۱۵ استان و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۴/۱۰؛ هشدار سیلاب در برخی استان‌ها / احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

 پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز، یکشنبه، در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان،‌ خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، تهران و سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

فردا دوشنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز در برخی ساعات رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این شرایط در شمال غرب، نیمه غربی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و غربی رگبار باران همراه با رعدوبرق روی می‌دهد.

 روز پنجشنبه در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

 از امروز تا روز چهارشنبه در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و کرمان در ساعات بعدازظهر رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده وجود دارد. از امروز تا چهارشنبه در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، بخش‌هایی از مرکز کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و از روز دوشنبه تا چهارشنبه در غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و پدیده گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

طی امروز و فردا دریای خزر، شرق دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی

زمان پایان: یکشنبه 1403/04/10

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/04/10: شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرها به‌ویژه بین‌شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آن‌ها به مکان‌های مسقف.

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: چهارشنبه 1403/04/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/04/10: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان و سمنان.

دوشنبه 1403/04/11: آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان و جنوب سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه 1403/04/12: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان و ارتفاعات تهران، البرز، قزوین، سمنان، جنوب سیستان و بلوچستان و مرکز کرمان.

چهارشنبه 1403/04/13: آذربایجان شرقی، نیمه شمال شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال سمنان و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین و زنجان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1403/04/13

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/04/10: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، یزد، فارس، ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری.

دوشنبه 1403/04/11: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، شمال شرق فارس، شرق هرمزگان، کرمان، قم، البرز، مرکزی، تهران، کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

سه‌شنبه 1403/04/12: سمنان، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، اصفهان، تهران، البرز، همدان، جنوب آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری.

چهارشنبه 1403/04/13: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، شمال شرق اصفهان، فارس، بوشهر، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کرمان، شرق هرمزگان، البرز، تهران، قم و مرکزی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اواخر وقت شنبه 1403/04/09

زمان پایان: اواخر وقت یک‌شنبه 1403/04/10

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد شمال در محدوده 24 نات و افزایش ارتفاع امواج تا 1.8 متر در فراسواحل و تا 1.3 متر در ساحل

منطقه اثر: شنبه 1403/04/09: و یک‌شنبه 1403/04/10: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران، در دریای خزر

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به ماهیان در قفس و صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی و مسافری و شناورهای سبک

توصیه: منع فعالیت‌های شنا و تفریحی و تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک، محدودیت تردد شناورهای سنگین و نیمه‌سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: سه‌شنبه 1403/04/12

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای شمال غربی تا جنوب غربی در محدوده 24 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا 1.5 متر

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/04/10 و دوشنبه 1403/04/11: مناطق دور از ساحل استان خوزستان، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

سه‌شنبه 1403/04/12: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.