پل اتصال صالحیه به واوان معروف به پل وحدت که به منظور وحدت میان دو شهر هم‌مرز یعنی صالحیه و واوان احداث و نام‌گذاری شد می‌تواند علاوه بر باز کردن گره ترافیکی دو شهر، نقطه شروعی برای اقدام‌های مشترک شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان نیز باشد.

پل اتصال «صالحیه» به «واوان» فرجامی نداشت/ اسلامشهر و بهارستان در حسرت رسیدن به پل وحدت
عملیات ساخت این پل به طول ۹۶۰ متر حدود هشت سال پیش و در سال ۱۳۹۵ در زمان شهردار اسبق این شهر به منظور تسهیل در تردد خودروها و کاهش بار ترافیکی صالحیه آغاز شد.عملیات عمرانی این پروژه با دریافت مجوزهای لازم و هماهنگی با استانداری تهران و اداره کل راه و شهرسازی شروع شد اما اکنون با پیشرفت بیش از ۹۵درصدی بلاتکلیف رها شده است. گفته می‌شود برخی کارشکنی‌ها مانع افتتاح این پل پس از هشت سال‌ شده و گویی تعیین تکلیف ۳۰ میلیارد تومان پول بیت‌المال در این میان برای هیچ مسئولی در اولویت نیست. 

◾وعده‌ای که سه سال پیش داده شد 
این در حالی است که ۱۸ مهر ۱۴۰۰ یعنی حدود سه سال پیش معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران از افتتاح این پل در ماه‌های آینده خبر داد.
عبدالرضا چراغعلی گفت: طرح نقشه دو تقاطع دیگر را که جزو مصوبات حوزه ترافیک بود در جلسه با استاندار تهران آوردند و کار در حال پیگیری و در جریان است، تعدادی از دوستان که منتقد افتتاح این پل هستند، می‌گویند دو تقاطع دیگر نیز راه‌اندازی شود که مشکلی ایجاد نشود.وی بیان کرد: البته بنده به عنوان مسئول می‌گویم افتتاح این پل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و ما می‌توانیم با همین شرایط این پل را به بهره‌برداری برسانیم، تصمیم بر افتتاح این پل یک تصمیم استانی است و هیچ مسئول شهرستانی نمی‌تواند در برابر این افتتاح مقاومت کند، از سوی دیگر این بحث یک مبحث فنی، مهندسی و شهرسازی است و کارهای فنی نیز انجام شده و به زودی افتتاح می‌شود. 

◾فرسوده شدن پیش از افتتاح
از وعده معاون وقت استاندار تهران برای افتتاح پل وحدت نزدیک به سه سال می‌گذرد و خبری از افتتاح این پل که صالحیه به واوان را متصل می‌کند و از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری صالحیه است، نیست.
شهروندان صالحیه با بیان اینکه هر روز مجبورهستیم راه ۲دقیقه‌ای را ۴۰ دقیقه طی کنیم، می‌گویند: این پل با بودجه شهرداری و مردم ساخته شده و در حال فرسوده شدن است و هنوز حتی یک خودرو از روی آن عبور نکرده و در حال حاضر با این همه هزینه هیچ کاربردی برای مردم ندارد.

◾بلاتکلیفی پل وحدت 
نماینده رباط‌ کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار حل مناقشات و بازگشایی پل وحدت صالحیه شده و اظهار می‌کند: باید پل وحدت صالحیه به سرعت بازگشایی شود. حسن قشقاوی با اشاره به اینکه این پل با اعتبارات دولتی ساخته و سال‌هاست به حال خود رها شده، بیان می‌کند: امیدواریم با تلاش و همدلی مسئولان، شاهد بازگشایی هر چه سریع‌تر این پل و استفاده مردم از مزایای آن باشیم.وی ادامه می‌دهد: پل وحدت می‌تواند نقش مؤثری در حل مشکلات ترافیکی دو شهرستان بهارستان و اسلامشهر ایفا کند از این رو تلاش برای رفع موانع و بازگشایی آن امری ضروری است.

◾اتمام مراحل فنی و عمرانی پروژه 
شهردار صالحیه نیز با اشاره به اینکه در بازدید استاندار تهران از پل وحدت گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته برای بازگشایی این پل به استاندار و معاون وی ارائه شد، تصریح می‌کند: شهرداری صالحیه همواره پیگیر تکمیل و بهره‌برداری از پل وحدت بوده و در این راستا اقدام‌های متعددی انجام داده است.محمد آگاهی‌مند با اشاره به اهمیت این پروژه برای ارتباط‌ دهی دو شهرستان بهارستان و اسلامشهر و کاهش بار ترافیکی در این مناطق، ادامه می‌دهد: مراحل فنی و عمرانی پروژه به طور کامل به پایان رسیده و در حال حاضر منتظر صدور مجوزهای لازم برای بازگشایی پل هستیم.شهردار صالحیه امیدوار است با حمایت و پیگیری‌های استاندار تهران، موانع موجود بر سر راه بازگشایی این پل هر چه سریع‌تر رفع شود و مردم از مزایای این پروژه عمرانی مهم بهره‌مند شوند. 

◾ساخت پل غیرقانونی بوده است 
اما رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر معتقد است ساخت پل صالحیه و اتصال به شهرک واوان اسلامشهر غیرقانونی بوده و علاوه بر اینکه در طرح جامع و تفصیلی دیده نشده، فاقد هر گونه مجوز شورای ترافیک استان تهران و شهرستان اسلامشهر نیز هست و این تجاوز به حریم شهرستان اسلامشهر به خصوص تضییع حقوق شهروندان واوان است.حورزاده ادامه می‌دهد: نمایندگان مردم در پارلمان شهری اسلامشهر تابع قوانین و تصمیم‌های مسئولان استانی بوده و مدافع حقوق شهروندان اسلامشهر هستند و خواهان پیگیری و برخورد قانونی با عوامل این اقدام غیرقانونی توسط مسئولان شهرستان بهارستان هستند. وی با تأکید بر اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر اسلامشهر با توسعه معابر و شریان‌های بین‌شهری اطراف اسلامشهر هیچ مشکلی ندارند، بیان می‌کند: با تمام احترامی که برای شهروندان و ساکنان صالحیه قائل هستیم، اگر این کار بر اساس قوانین و اصول فنی باشد ما با آغوش باز استقبال می‌کنیم و حتی آمادگی مشارکت، همکاری و ارائه راهکارهای مناسب را داریم اما اینکه شما بار ترافیکی یک شهر را به یک محله و شهرک تخلیه کنید نه تنها تجاوز به حریم روانی آن شهر و اهالی آن به شمار می‌رود بلکه نقض فاحش اصول فنی و مهندسی است و ما تمام قد در دفاع از حقوق شهروندان در برابر این کار که غیرفنی است، ایستادگی خواهیم کرد.
رئیس پارلمان شهری اسلامشهر و سخنگوی شورا گفت: پل ارتباطی میان شهر صالحیه شهرستان بهارستان به شهرک واوان در چند سال گذشته بدون هیچ گونه توجیه منطقی و قانونی روی رودخانه سالور ساخته شده که علاوه بر هدررفت سرمایه‌های بیت‌المال و تضییع حقوق مردم، نقض آشکار قانون و عدم توجه به اصول معماری، شهرسازی و راهسازی است.

◾مسئولان پاسخگو باشند
طبق نظر کارشناسان شهری بهره‌برداری از این پروژه دسترسی آسان و سریع، صرفه‌جویی در زمان و مصرف سوخت و تسهیل در عبور و مرور را به دنبال دارد که مردم شهرستان‌های رباط کریم، بهارستان، اسلامشهر و شهریار می‌توانند از آن استفاده کنند. 
به نظر می‌رسد مسئولان فعلی و سابق بایستی به مردم توضیح دهند بر چه اساسی پروژه‌ای با این اهمیت که در آن زمان ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهری و بودجه بیت‌المال صرف آن شده است، بلاتکلیف رها شده و به بهره‌برداری نمی‌رسد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.