انتخابات

با وجود اینکه به گفته رسانه های غربی، توافقنامه صلح استانبول میان مسکو و کی یف نتیجه مثبتی نداشت اما روز گذشته رئیس جمهور روسیه در جلسه سازمان همکاری شانگهای این توافقنامه را مثبت و قابل ادامه عنوان کرد.

روایت رسانه های غربی از جزئیات توافقنامه صلح اوکراین و روسیه در استانبول/ کشورها برای آشتی اوکراین و روسیه یاری کنند

به گزارش قدس آنلاین، این دومین باری است که پوتین نسبت به این توافقنامه اظهار نظر و دیدگاه مثبت خود را اعلام می کند، زیرا  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود که در کاخ کنستانتینوفسکی در استرلنا در دیدار با نمایندگان هفت کشور آفریقایی که در ژوئن دو سال گذشته برای ارائه طرح صلح خود برای اوکراین آمده بودند، در مورد توافقنامه پاراف شده در مارس ۲۰۲۲ بین مسکو و کی یف صحبت کرد.

در آن جلسه پوتین سندی را به رهبران آفریقا نشان داد که شامل ۱۸ مقاله و ضمیمه بود. این سند شامل مقرراتی در مورد بی‌ طرفی و تضمین‌ های امنیتی بود. پوتین سپس تصریح کرد که این اسناد هم به نیروهای مسلح و هم به موضوعات دیگر مربوط می‌شوند و افزود که همه چیز در این سند از واحدهای نظامی تا تجهیزات و پرسنل مشخص شده است.

اما مفاد توافقی که پوتین از آن یاد می‌کند چیست؟

توافقی که در ماه‌های ابتدایی جنگ باعث شد ارتش روسیه که تا چند کیلومتری کی یف رسیده بود و هیچ مانع مهمی را برای تصرف پایتخت اوکراین در مقابل نداشت به یکباره تغییر استراتژی داده و نیروهای خود را نه تنها از نزدیک کی یف بلکه از مناطق شمالی اوکراین خارج کند.

این توافقنامه، اوکراین را از پیوستن به ائتلاف‌ های نظامی مانند ناتو منع می‌ کرد، اما به کی یف اجازه می‌ داد به سمت عضویت در ساختارهای غیر نظامی اروپا همچون اتحادیه اروپا حرکت کند.
اوکراین قرار بود به یک «دولت بی‌طرف دائم» تبدیل شود که از تقویت نیروهای مسلح خود با هزینه کشورهای غربی منع شده بود و قرار بود الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به صورت «دفاکتو» شناسایی و این جزیره در اختیار و کنترل روس‌ ها قرار بگیرد.
در عین حال، قرار بود سرنوشت مناطق شرقی لوهانسک و دونستک در جریان مذاکرات دوجانبه بین روسای جمهور روسیه و اوکراین حل شود، اما در پیش‌ نویس این سند در ارتباط با آینده این مناطق سخنی به میان نیامده بود.

اما تحلیل رسانه های غربی درباره این سند و توافقنامه چه بود؟
یک رسانه آمریکایی با ادعای رویت اسنادی مرتبط به مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲، مطرح کرد که با توجه به پیشروی‌ های طرفین در میدان جنگ و تمایل بیشتر اوکراین برای ملحق شدن به ناتو، حل‌ و فصل موارد مورد اختلاف در مذاکراتی دیگر، بیش از پیش برای هموار کردن مسیر صلح دشوار به نظر می‌ رسد.

روزنامه نیویورک تایمز مدعی است اسنادی مرتبط با این مذاکرات را رویت و بررسی کرده که موارد اختلاف در این مذاکرات را آشکار می‌ سازد.

طبق ادعای نیویورک تایمز، این اسناد پیش‌ نویس یک توافق صلح در بازه زمانی ۱۷ مارس تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ است که در آن به مقایسه پیشنهادها و موارد توافقی طرفین، همچنین مذاکرات مستقیم طرفین جنگ در استانبول در ۲۹ مارس اشاره شده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: این اسناد از جلسات مذاکراتی حاصل شده است که در هفته‌ های آغازین جنگ و از فوریه تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه داشت. فقط در این مدت بود که مقامات روس و اوکراینی مذاکرات مستقیم داشتند.

این مذاکرات با پیشروی طرفین در میان جنگ شکست خورد اما پیش از آن، مذاکره‌ کنندگان چند پیش‌ نویس یک توافق را آماده کرده بودند که تضمین کننده امنیت آینده اوکراین بود و به موجب آن، به برخی درخواست‌ های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز عمل می‌ شد.

گفتنی است؛ رئیس‌ جمهوری روسیه روز گذشته نشست فرمت «سازمان همکاری شانگهای پلاس» موسوم به اس‌ سی‌ او پلاس گفت: توافق‌نامه‌های ۲۰۲۲ استانبول روی میز باقی می‌ماند و می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای مذاکرات صلح با اوکراین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.