انتخابات

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور: در دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های قبل چشم امید کشور به کمک‌های خارجی نبود. به همین دلیل، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات در دستور کار قرار گرفت که نتیجه نهایی آن افزایش جذب سرمایه‌های خارجی و بالا بردن سطح رشد اقتصادی بود.

جذب سرمایه‌گذار خارجی و رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت و گاز به پشتوانه دیپلماسی فعال انرژی

طی سه سال گذشته سیاست­ گذاری ­های صحیح در حوزه انرژی ما را به افزایش تولید و صادرات نفت و گاز کشور رساند. به نحوی که رشد اقتصادی 4 درصدی را تجربه کردیم و به خنثی­ سازی تحریم­ ها پرداختیم.

از آنجائی که انرژی از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است، طی سال­های گذشته هدف تحریم ­های شدید قرار داشت. دسترسی کشور به اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز کشور محدود شد و برای فروش نفت و گاز مشکل به وجود آمد.

در این شرایط، دولت سیزدهم مجبور بود به اتخاذ سیاست­هایی در راستای افزایش تولید و فروش منافع نفت و گاز کشور مبادرت کند. در همین راستا، بهره ­برداری از فاز 11 پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی در دستور کار قرار گرفت. استفاده حداکثری از توان دانش ­بنیانی کشور مورد توجه بود و تلاش کردیم از هر فرصتی بهره ببریم.

ارائه نفت به مینی پالایشگاه­ ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه ­های فراسرزمینی جزو سیاست ­هایی بود که به اجرا گذاشته شد. به این ترتیب، نفت کشور را به فروش رساندیم.

به طور کلی، در دولت سیزدهم نگاه از غرب به شرق و از خارج به داخل معطوف شد. بر اثر این سیاست­گذاری، به استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش ­بنیانی کشور روی آوردیم. از سوی دیگر، با افزایش روابط با کشورهای همسایه و دوست زمینه را برای فروش نفت و گاز کشور فراهم کردیم.

اولویت مهم دولت، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان و اتکا به داخل بوده است

در ادامه نظرات دکتر محمدصابر کرم بیگی، معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور را در خصوص سیاست ­های دولت سیزدهم در حوزه انرژی می ­خوانید.

کرم بیگی در خصوص رویکرد دولت سیزدهم در حوزه انرژی تصریح کرد: طی سه سال گذشته اولویت مهم دولت، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان و اتکا به داخل بوده است. بر اثر همین سیاست، توانستیم بهره‌برداری حداکثری از توان دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی تنها یکی از دستاوردهایی بود که بر اثر اعتماد به توان داخلی محقق شد. بهره‌برداری از این فاز طی چندین سال گذشته معطل همکاری کشورهای خارجی باقی ماند. در نهایت به پشتوانه توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور از این فاز بهره‌برداری کردیم.

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور تصریح کرد: بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی به ما کمک کرد که در شرایط تحریم تا حد زیادی تولید گاز کشور را افزایش دهیم. این امر به رفع ناترازی گازی کشور و افزایش صادرات کمک کرد. 

کرم بیگی گفت: تمام سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، بر بستر اعتماد به توان داخلی و دانش­بنیانی کشور بنا شد. به طور مثال، در زمینه صادرات نفت و گاز کشور در دولت سیزدهم به استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود مبادرت کردیم.

وی ادامه داد: به ویژه سیاست استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی طی سه سال گذشته در افزایش رشد اقتصادی کشور و رفع نیازهای صنایع نفت و گاز بسیار اثرگذار بود.

در دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های قبل چشم امید کشور به کمک‌های خارجی نبود

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: حمایت واقعی از دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و همین امر زمینه را برای افزایش رشد اقتصادی و رفع نیازهای صنایع نفت و گاز فراهم کرد.

کرم بیگی تأکید کرد: در دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های قبل چشم امید کشور به کمک‌های خارجی نبود. به همین دلیل، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات در دستور کار قرار گرفت که نتیجه نهایی آن افزایش جذب سرمایه‌های خارجی و بالا بردن سطح رشد اقتصادی کشور بود. نتیجه اعتماد به توان داخلی این بود که توانستیم ضمن رفع نیازهای صنایع نفت و گاز کشور به اقداماتی مانند جمع ­آوری گازهای فلر و بهره­ برداری از فاز 11 پارس جنوبی مبادرت کنیم.

به گفته معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور، حمایت واقعی از دانش­ بنیان­ها طی دولت سیزدهم مزیت ­های زیادی برای کشور داشت. از این طریق توانستیم نیازهای صنایع نفت و گاز کشور را برطرف کنیم که از آن جمله می­ توانیم به تأمین تجهیزات آزمایشگاهی که شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیاز داشت، اشاره کنیم.

وی در خصوص افزایش ظرفیت پتروشیمی کشور به میزان 10 میلیون تن و افزایش 270 هزار بشکه ­ای ظرفیت پالایش نفت خام کشور تصریح کرد: ما طی سال­های گذشته در شرایطی بودیم که بنزین به سمت ناترازی پیش می­رفت و تراز صادراتی که برای محصولات پتروشیمیایی داشتیم، در حال کاهش بود. باید این وضعیت را با تولید بیشتر و یا تنوع بخشیدن به زنجیره ارزش جبران می­ کردیم. در این زمینه نیز وزارت نفت عملکرد قابل قبولی داشت.

کرم بیگی در پایان خاطرنشان کرد: دستاوردهای دانش ­بنیانی در عمل به کار آمد و اثرش را در زندگی مردم نشان داد. بنابراین، در شرایطی که میزان سفرها در دولت سیزدهم افزایش یافته بود، اما به افزایش تولید بنزین پرداختیم و مشکلات حل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.