با ادامه حرکت آمریکا به سمت تضعیف چارچوب‌های کنترل تسلیحات، اشخاص برجسته و تحلیلگران در ساز و کار امنیت ملی این کشور بر از سرگیری آزمایش‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای تاکید دارند.

ساز و کار امنیت ملی آمریکا در حال حرکت به سوی از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین، «رابرت اوبرایان» مشاور سابق امینت ملی آمریکا و «کریستین ویتون»، مشاور دپارتمان دولتی جورج بوش پسر در میان مشاوران برجسته آمریکایی قرار دارند که خواهان از سرگیری سیاست آزمایش‌های اتمی هستند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، اندیشکده «بنیاد میراث» نیز گفته که اگر دونالد ترامپ بار دیگر به کاخ سفید برود باید آزمایش‌های هسته‌ای فورا از سر گرفته شود.

این بنیاد در طرح سیاستی اخیر خواستار اصلاح «پروژه سابق منهتن و سایت‌های مواد هسته‌ای جنگ سرد» شد که نشان ‌دهنده تاثیر مستمر حمایت از سیاست خارجی نومحافظه‌کارانه در سیاست حزب جمهوری‌خواه است.

این اندیشکده همچنین از توسعه «سلاح‌های هسته‌ای جدید و راکتورهای هسته‌ای دریایی» حمایت کرد. سوخت مصرف شده از راکتورهای ایالات متحده در تسلیحات اورانیوم ضعیف شده استفاده شده که این کشور بارها در جنگ‌هایی مانند عراق و تهاجم ناتو در صربستان استفاده کرده است. گروه‌های حقوق بشر خواستار ممنوعیت این سلاح‌ها شده‌ و اشاره کرده‌اند که استفاده از آن‌ها بر جمعیت غیرنظامی در بلگراد و فلوجه همچنان منجر به افزایش نرخ سرطان و نقایص مادرزادی می‌شود.

«زیشان علیم»، تحلیلگر نوشت: «از سال ۱۹۹۲، ایالات متحده از آزمایش هسته‌ای انفجاری خودداری کرده و تکنیک‌های دیگر، از جمله ارزیابی‌های دقیق و مدل‌سازی پیچیده‌ای را که توسط ابررایانه‌ها ایجاد می‌شود، برای محاسبه کارایی انبارهای بلندمدت و تسلیحات جدید خود انتخاب کرده است.»

وی افزود: «این سیاستگذاری به منصرف کردن سایر کشورها از پیگیری آزمایش واقعی کمک کرده است.»

برخی کارشناسان ادعا کرده‌اند که از سرگیری آزمایش‌های واقعی در واقع می‌تواند امنیت ملی ایالات متحده را بدتر کند، زیرا به دشمنان اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم توانایی‌های هسته‌ای آن را در طول آزمایش‌های واقعی مشاهده کنند.

به گفته «داریل کیمبال»، مدیر اجرایی جامعه کنترل تسلیحات، «از سرگیری آزمایش‌های اتمی آمریکا از نظر فنی و نظامی غیرضروری است. علاوه بر این، منجر به واکنش زنجیره‌ای جهانی آزمایش‌های هسته‌ای، افزایش تنش‌های جهانی و از بین بردن تلاش‌های بین‌المللی در منع اشاعه در زمان افزایش خطرات هسته‌ای خواهد شد.»

ایالات متحده اغلب تلاش‌های بین‌المللی کنترل تسلیحات را تضعیف کرده و به ویژه به توافقات طولانی مدت بین آمریکا و روسیه پایان داده است. دولت جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۲ به معاهده موشک‌های ضد بالستیک پایان داد، در حالی که دولت اوباما اقدام به نصب تاسیسات رهگیری موشک در رومانی کرد.

«اسکات بنت»، افسر سابق جنگ روانی ارتش ایالات متحده و تحلیلگر ضد تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده گفت: « واقعیت این است که ایالات متحده، ناتو را در اتحادیه اروپا به عنوان یک ارتش نیابتی و یک نیروی اقتصادی برده فرماندهی کرده و اروپا را به دست نشانده و مهره سیاست خارجی خود تبدیل کرده است.»

وی خاطرنشان کرد: « دستور کار دولت آمریکا و به طور خاص بانک‌ها، طرفداران جهانی شدن و مجتمع‌های صنعتی- نظامی، و آژانس سیا همگی برنامه‌ای را دنبال کرده‌اند تا از سال ۱۹۹۰ باعث تجزیه روسیه و سرقت منابع آن شود.»

بنت ادامه داد، خروج ایالات متحده از پیمان‌های کنترل تسلیحاتی، مسکو را مجبور کرده است تا برای احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای توسط غرب غیرمنطقی و روس هراسی فزاینده آماده شود.

این تحلیلگر افزود: «این دقیقا به این دلیل است که واشنگتن در همه چیزهایی که می‌گوید و انجام می‌دهد بسیار غیرقابل اعتماد و بی ثبات و در واقع فریبکار شده و در هر سندی که مدعی امضا و وعده است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را مجبور کرده است که به روش‌های خاصی دست بزند.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.