نشریه چپ‌گرای پولتیکو پس از رأی آوردن دکتر پزشکیان در ایران می‌نویسد: جراح قلبی که نماینده مجلس بود، به قدرت رسید و اکنون رئیس جمهور منتخب ایران است. مسعود پزشکیان تلاش خواهد کرد تا مردم خشمگین از سال‌ها درد اقتصادی را متقاعد کند که می‌توان به تغییرات وعده داده شده، عمل

جراح قلبی که لباس سپاه هم پوشیده است

پولتیکو ضمن معرفی دکتر پزشکیان ادامه می‌دهد: پزشکیان در سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده تبریز انتخاب شد. او بعداً به عنوان معاون رئیس مجلس خدمت کرد و از اصلاح‌طلبان و میانه روها حمایت کرد، تحلیلگران اغلب او را بیشتر به عنوان یک «مستقل» و نه متحد با جناح‌های رأی دهنده توصیف می‌کردند که این برچسب مستقل بودن نیز توسط پزشکیان در کمپین مورد استقبال قرار گرفته است.این مجله آمریکایی تلاش کرد نشان دهد پزشکیان سرباز نظام است و هیچ گاه در مقابل رهبر معظم انقلاب موضع نمی‌گیرد و می‌نویسد: پزشکیان در همان زمان با پوشیدن یونیفورم سپاه در مجلس، از سپاه پاسداران ایران، در یک مناسبت تجلیل کرد. وی در این مراسم بارها از آمریکا انتقاد کرد و از سپاه به خاطر سرنگونی پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۱۹ تمجید کرد و گفت: این اقدام ضربه محکمی به دهان آمریکایی‌ها زد و به آن‌ها ثابت کرد کشور ما تسلیم نخواهد شد.
این مجله به قلم جنیفر هابرکورن و النا اشنایدر ادامه می‌دهد: پس از فوت مهساامینی در سال ۲۰۲۲، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس ایران نوشت: «در جمهوری اسلامی این غیرقابل قبول است که یک دختر را به خاطر حجابش دستگیر کنند و جسد او را به خانواده‌اش تحویل دهند».
این مجله آمریکایی بلافاصله با تأکید بر اینکه مسعود پزشکیان پیرو رهبر ایران است ادامه می‌دهد: چند روز بعد، همزمان با آغاز اعتراضات سراسری و سرکوب خونین همه مخالفان، او هشدار داد «توهین‌کنندگان به ولی فقیه... چیزی جز خشم و نفرت طولانی مدت در جامعه ایجاد نمی‌کنند».
نویسنده‌های این مقاله می‌افزایند: موضع‌گیری‌های پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب شصت‌ونه ساله ایران، دوگانگی‌های یک سیاستمدار اصلاح‌طلب در حکومت دینی شیعه ایران را برجسته می‌کند  که همیشه برای تغییر فشار می‌آورد، اما هرگز نظام تحت نظارت رهبر معظم آیت‌الله علی خامنه‌ای را به چالش نمی‌کشد.
پولتیکو معتقد است: انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ ژوئن ایران که کمترین میزان مشارکت در تاریخ را داشت، پزشکیان با کسب ۳/۱۶ میلیون رأی در برابر ۵/۱۳ میلیون رأی سعید جلیلی توانست در دور دوم انتخابات روز جمعه به پیروزی برسد.
جنیفر هابرکورن و النا اشنایدر تأکید می‌کنند: پزشکیان نظراتی ارائه کرده است که نشان می‌دهد خواهان روابط بهتر با غرب، بازگشت به توافق هسته‌ای و اجرای کمتر قانون حجاب است. پزشکیان در یک مناظره تلویزیونی دوشنبه شب هفته گذشته هم گفته است: «ما به دلیل رفتار، گرانی‌ها، رفتارمان با دختران و به دلیل اینکه اینترنت را سانسور می‌کنیم، پشتوانه خود را در جامعه از دست می‌دهیم. مردم به دلیل رفتار ما از ما ناراضی هستند».
مجله آمریکایی پولتیکو ضمن اشاره به نقش محمد جواد ظریف در برجام هم اظهار می‌کند: نماینده اصلی پزشکیان در این رقابت انتخاباتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق بوده است که در سال۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی دست یافت که در آن تحریم‌ها در ازای محدود شدن شدید برنامه اتمی برداشته شد. هرچند ایرانی‌ها با ابرازامیدواری کارناوال‌طور به خیابان‌ها آمدند که این توافق برجام منجر به ورود کشورشان به جامعه بین‌المللی خواهد شد، اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به طور یک‌جانبه آمریکا را از این توافق خارج کرد و مجموعه‌ای از حملات را در سراسر خاورمیانه به راه انداخت. اکنون ایران اورانیوم را تا حد بالایی غنی‌سازی می‌کند، در حالی که ذخایر کافی برای ساخت چندین بمب را دارد.

ترجمه و تلخیص، زینب اصغریان  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.